Indhold

Dette afsnit handler om reglerne for antidumpingtold og udligningstold.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Undtagelser
  • Tilsagn
  • Indførelse af midlertidig og definitiv told
  • Hvornår indføres tolden?
  • Beregningsgrundlaget
  • Tilbagebetaling af antidumpingtold
  • Registrering af import ved omgåelse
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Formål og lovgrundlag

Formål

Dumping er, når en vares eksportpris ved salg til EU er lavere end hjemmemarkedsprisen eller produktionsomkostningerne for samme vare. I disse situationer kan antidumpingtold anvendes.

Subsidiering er, når en stat direkte eller indirekte yder tilskud (subsidier) til enten

  • fremstilling
  • produktion
  • udførsel eller
  • transport

så der ved varernes overgang til fri omsætning i EU ikke forvoldes skade på et erhverv, fx ved konkurrenceforvridning. I disse tilfælde kan udligningstold anvendes.

Antidumpingtold og/eller udligningstold kan lægges på varer for at modvirke væsentlig skade for en erhvervsgren i EU på grund af dumping eller subsidiering.

Antidumpingtold eller udligningstold lægges almindeligvis på en bestemt vare fra et eller flere lande, så tolden er gældende for al import af den pågældende vare fra det/de nævnte lande.

Antidumpingtold eller udligningstold opkræves ud over den sædvanlige told på varerne, fx tarifmæssig told og præferencetold.

Se afsnit F.A.26.5 - Ikke præferentiel oprindelse. De ikke præferentielle oprindelsesregler er fastsat for at kunne bestemme et oprindelsesland, bl.a. til brug for at bestemme antidumping told.

Se også

EU-Kommissionens hjemmeside om "Tackling unfair trade" og Udenrigsministeriets hjemmeside om "Antidumping".

Lovgrundlag

Gennemførelse af foranstaltninger til beskyttelse mod dumping og subsidiering er behandlet i GATT (nu WTO) og optaget i artikel VI i Den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel.

 

Lovgrundlaget i EU:

for så vidt angår

findes i

beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab

Rådets forordning (EF) nr. 1225 af 30. novmber 2009 (EUT L343 af 22. december 2009)

beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab

Rådets forordning (EF) nr. 597/2009 af 11. juni 2009 (EUT L 188 af 18. juli 2009)

beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab

Kommissionens beslutning nr. 2277/96/EKSF af 28. november 1996 (EFT L nr. 308 af 29. november 1996) senest ændret ved Kommissionens beslutning nr. 435/2001/EKSF af 2. marts 2001 (EFT L nr. 63 af 3. marts 2001)

beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab

Kommissionens beslutning nr. 1889/98/EKSF af 3. september 1998 (EFT L nr. 245 af 3. september 1998)

overgangsbestemmelser vedrørende antidumping- og antisubsidieforanstaltninger vedtaget i henhold til Kommissionens beslutning nr. 2277/96/EKSF og nr. 1889/98/EKSF samt undersøgelser, klager og ansøgninger vedrørende antidumping og antisubsidier, der er iværksat i medfør af disse beslutninger, men endnu ikke er afsluttet.

Rådets forordning (EF) nr. 963/2002 (EFT L nr. 149 af 7. juni 2002)

 

Bemærk

Antidumpingforanstaltninger/Udligningstold gældr fortsat for varer med oprindelse i de berørte lande, selvom varen er importeret fra Tyrkiet som Toldunionsvarer. Dette fremgår af Rådets beslutning Nr. 96/142EF, artiklerne 44-47.

Antidumpingtold og udligningstold for konkrete varer iværksættes ved forordninger.

Undtagelser

Antidumpingtold opkræves ikke for fx varer til skibsbygning, især jern- og stålplader, som kan indføres toldfrit efter bevilling om "end-use". Se GB, artikel 291-300.

Tilsagn

Producentvirksomheder giver i en del tilfælde tilsagn om at overholde aftalte mindstepriser for konkrete varer. Virksomhedernes varer fritages fra ordningen eller pålægges en lavere antidumping- eller udligningstold end den almindeligt gældende for varer fra det pågældende land.

En af betingelserne er, at varerne er ledsaget af en tilsagnsfaktura. Varer der fysisk er ankommet til Unionen, kan således ikke drage fordel af toldfritagelsen, hvis de ikke er ledsaget af en tilsagnsfaktura. Tilsagnsfakturaen skal foreligge på antagelsestidspunket.

Hvis producent og eksportør ikke er samme virksomhed, skal den eksporterende virksomhed eller importøren godtgøre, at varerne er fremstillet af en virksomhed, som har indgået et tilsagn med EU.

I visse tilfælde, er det en forudsætning for for anvendelsen af den reducerede antidumpingtold, at eksportøren og producenten er den samme. I disse tilfælde vil dette fremgå af forordningen.

Tilsagn gælder fra det tidspunkt det bliver offentliggjort. Tilsagn gælder aldrig med tilbagevirkende kraft.  

Eksempel om tilsagn:

Der indføres midlertidig antidumpingtold på en vare med oprindelse i Kina og satsen for eksportøren er på 27,5%. Eksportøren har ikke lavet en aftale med EU om tilsagn. Hvis der på tidspunktet, hvor der indføres definitiv antidumpingtold samtidig accepteres tilsagn af EU fra eksportøren, og den endelige antidumpingtold for denne eksportør nu kun er på 10,3%.

Normalt skulle SKAT tilbagebetale forskellen mellem definitiv og midlertidig told til importøren, fordi den definitive sats er lavere, men idet den lavere sats er betinget af tilsagn, kan importøren ikke få forskellen retur, idet eksportøren ikke havde tilsagn på det tidspunkt, da varen blev importeret under den midlertidige ordning. Tilsagn gælder først fra det tidspunkt, hvor det offentliggøres og aldrig med tilbagevirkende kraft.

Indførelse af midlertidig og definitiv told

Når EU-kommissionen gennem undersøgelser har godtgjort et behov for at pålægge antidumpingtold eller udligningstold, udsteder den en forordning om en midlertidig told.

Midlertidig told har som hovedregel en gyldighedsperiode på 6 måneder med mulighed for forlængelse i yderligere 3 måneder.

Ved midlertidige ordninger skal importøren stille sikkerhed, fx ved bankgaranti eller ved kontant sikkerhed for hver enkelt sending. Beløbet skal dække det beregnede toldbeløb for sendingen. Der kan også stilles anden form for sikkerhed. SKAT oplyser nærmere om disse muligheder.

Den definitive forordning om antidumpingtold, skal træde i kraft senest på tidspunktet for udløbet af den midlertidige forordning. Derved undgås det, at der ikke er en periode hvor der ikke kan opkræves antidumping told.

Forordningerne indeholder bestemmelser om størrelsen af den definitive antidumping- eller udligningstold og om, i hvilket omfang den midlertidige antidumping- eller udligningstold skal opkræves. Hovedreglen er, at den midlertidige told opkræves fuldt ud. Hvis den definitive toldsats er lavere end den midlertidige, beregnes og opkræves den midlertidige told oftest kun med et beløb svarende til den definitive told.

Antidumping foranstaltninger skal være indført senest 15 måneder efter indledningen af en undersøgelse. 

Tillægskoder

Når der indføres antidumping told, afhænger hvor meget told der skal betales, i visse tilfælde af eksportøren. Eksportøren angives i fortoldningen med en tillægskode. Tillægskoder vedrørende antidumping, starter med A, B eller 8. Tillægskoderne vises i toldtariffen på de enkelte antidumpingordninger.

Hvornår indføres tolden?

Antidumpingtold og udligningstold iværksættes oftest med ikrafttræden dagen efter offentliggørelsen i EU-Tidende, L-serien. Antidumpingtold og udligningstold fremgår af Toldtariffens bilag 1. Fordi der ofte er en meget kort frist for ikrafttræden, kan bilag 1 til Toldtariffen ikke forventes at være ajourført. Ændringer til bilaget sker ved nyhedsbreve og opdatering af den elektroniske toldtarif.

Beregningsgrundlaget

Det er fortoldningstidspunktet, der er afgørende for beregningen af antidumpingtold og/eller udligningstold.

Nettoprisen anvendes ofte som en del af beregningsgrundlaget. Nettopris er den pris, der er betalt eller skal betales ved varens indførsel. Beløbet er inklusive omkostninger til det sted, hvor varerne indføres til EU's toldområde (eksempelvis fragt- og forsikringsomkostninger), men eksklusiv told og afgifter som forfalder ved indførslen til EU.

EU-domstolen har fastslået, at prisen ved indførsel defineres som den pris, der er gældende ved en vares ankomst til Fællesskabets grænse, eksklusiv told, dvs. den pris, som den første køber inden for Fællesskabets toldområde betaler. Denne pris svarer nemlig til den, der reelt er betalt eller skal betales ved varens indførsel inklusiv omkostninger frem til det sted, hvor varerne indføres i Fællesskabets toldområde, men eksklusive told og afgifter, som forfalder på dette område. Se Rådets forordning (EØF) nr. 551/83 og [Domstolens dom C-189/88].

I nogle situationer med iværksættelse af antidumpingtold eller udligningstold bestemmer forordningerne, at nettoprisen skal forhøjes med en nærmere angivet procent, hvis der indrømmes en betalingsfrist på over 30 dage. Dette er angivet med en note i tilknytning til de pågældende ordninger i toldtariffens bilag 1. Se de specifikke bestemmelser, der er angivet i et notebilag til bilag 1.

For varer i sæt og andre varer, der tariferes i en varekode, der er omfattet af en antidumpingtoldordning, skal antidumpingtolden beregnes på grundlag af den samlede værdi for det pågældende sæt. Se Almindelige Tariferingsbestemmelser, pkt 3.b.

Tilbagebetaling af antidumpingtold

En importør kan anmode om tilbagebetaling af opkrævet antidumpingtold/udligningstold, hvis det dokumenteres, at den opkrævede antidumpingtold/udligningstold overstiger dumpingmargenen. Det vil sige det beløb, hvormed den normale værdi overstiger eksportprisen eller subsidieydelsen. Se artikel 11, stk. 8 i Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009  og artikel 21 i Rådets forordning (EF) nr. 597/2009

Anmodning om tilbagebetaling sendes til EU-Kommissionen via

Erhvervsstyrelsen

Langelinie Allé 17

2100 København Ø  

senest 6 måneder fra fortoldningstidspunktet eller fra den dato, hvor der foretages endelig opkrævning af midlertidig antidumpingtold.

Registrering af import ved omgåelse

Såfremt der fremlægges tilstrækkelig dokumentation for at gældende antidumpingforanstaltninger omgås, kan EU-Kommissionen indlede en fornyet undersøgelse. Første skridt i den forbindelse er, at offentliggøre en forordning i EU tidende hvoraf det fremgår, at der indledes en undersøgelse.

SKAT forpligtes hermed til at foretage registrering af importen af konkrete varer fra andre lande eller virksomheder end dem, der er omfattet af antidumping foranstaltningerne. Formålet med registreringen er at sikre, at der kan opkræves antidumping told eller udligningstold for varerne med tilbagevirkende kraft, fra tidspunktet for offentliggørelsen af forordningen vedrørende registrering.

Såfremt EU-Kommissionens undersøgelser konkluderer, at der finder omgåelse sted, vil de gældende antidumpingforanstaltninger blive udvidet til også at gælde det undersøgte land eller virksomhed. Se fx Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009, artikel 12. Såfremt gældende antidumpingforanstaltninger udvides, vil der ske opkrævning af antidumpingtold eller udligningstold med tilbagevirkende kraft fra tidspunktet for offentliggørelsen i EU-tidende.

Forordninger vedrørende registrering af import i forbindelse med omgåelse af gældende antidumpingforanstaltninger, offentliggøres i EU tidende på dette link

Der vil ligeledes kunne findes oplysninger om igangværende registreringer på Kommissionens hjemmeside om handel (DG Trade) på dette link samt på SKAT's hjemmeside. Endelig vil oplysningerne også fremgå af Toldtariffen (Taric), ligesom oplysninger om registrering kan modtages via SKAT's nyhedsbreve.  

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

EU-domme/ EF-domme

C-189/88 Cartorobica SpA med Ministero delle Finanze dello Stato .

Nettoprisen for en vare, som indføres til EU, kan fastsættes nøjagtigt og sikkert af EU-landenes toldmyndigheder.