Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne for SKATs behandling af klager over RIMs afgørelser.
Afsnittet indeholder:
- Obligatorisk remonstration
- Formkrav til klagen
- Klagefrister
- Klagevejledning.
Obligatorisk remonstration
SKAT har besluttet, at samtlige klager, der har Landsskatteretten som klageinstans, skal remonstrationsbehandles af RIM, dvs. RIM skal vurdere om klager skal have helt eller delvist medhold, eller om afgørelsen skal fastholdes. Remonstrationsordningen er efter ordlyden i INDOG § 17, stk.1 fakultativ, men SKAT har besluttet at gøre den obligatorisk.
Hvis RIM efter en genoptagelse ikke kan give klager fuldt ud medhold i klagen, og klager fastholder klagen, videresendes klagen til Landsskatteretten sammen med en udtalelse om sagen.
Formkrav til klagen
Klagen skal være skriftlig, men SKAT har besluttet, at RIM ikke kategorisk skal afvise mundtlige klager. RIM bør konkret vurdere, om sagsbehandleren skal nedskrive en klage, der fremføres mundtligt, med henblik på, at klagen herefter kan behandles, som hvis den havde været indleveret skriftlig. Se: INDOG § 17 og Inddrivelsesbekendtgørelsens § 38.
Klagefrister
Klagefristen er 3 måneder og regnes fra adressatens modtagelse af den afgørelse, der klages over. Se INDOG § 17. Klagen skal indgives til RIM.
Klagen kan selv om klagefristen er overskredet behandles, hvis særlige omstændigheder taler for det.
Modtages en klage efter, at klagefristen er overskredet, sender RIM straks klagen til Landsskatteretten til afgørelse af, om særlige omstændigheder taler for, at klagen trods fristoverskridelsen skal behandles. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 38, stk. 2.
Landsskatteretten sender snarest muligt sin afgørelse til klageren med kopi til RIM. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 38, stk. 3.
Klagevejledning
Følgende klagevejledning skal anvendes i sager, hvor RIM træffer afgørelse i 1. instans, og hvor afgørelsen kan påklages til Landsskatteretten:
"Du kan klage over denne afgørelse. Klagen skal være skriftligt og skal sendes til skattecentret/Inddrivelsescentret/specialcentret inden 3 måneder efter din modtagelse af denne afgørelse.
Skattecentret/Inddrivelsescentret/specialcentret kan på baggrund af din klage træffe en ny afgørelse i sagen. Den nye afgørelse får du besked om senest 14 dage efter at sagen er fuldt oplyst.
Hvis skattecentret/Inddrivelsescentret/specialcentret efter en ny vurdering af sagen fastholder afgørelsen sender vi din klage til RIM sammen med en udtalelse om sagen."
Se SKM2007.332.SKAT.
Se også
Se også afsnit A.A.7.4.9 om klagevejledning i afgørelsen