Indhold

Dette afsnit handler om den generelle skattepligt for vandforsynings- og spildevandsforsyningsvirksomheder, der blev indført den 1. januar 2010. Skattepligten skal ses i lyset af lov om vandsektorens organisering fra juni 2009, der bl.a. stiller krav om, at kommunernes vand- og spildevandsforsyninger skal omdannes til selskaber.

Afsnittet indeholder:

  • Kort om lov om vandsektorens organisering
  • Hvem er omfattet af lov om vandsektorens organisering?
  • Skattepligt for vandforsyningsselskaber og spildevandsforsyningsselskaber   
  • "Små" vandforsyninger
  • Allerede udskilte vandforsyninger
  • Fonde
  • Hvornår gælder reglerne fra?
  • Skattemæssige overdragelsesværdier
  • Omstruktureringer
  • Særlige overgangsregler, der trådte i kraft den 1. juli 2009.

Kort om lov om vandsektorens organisering

Lov nr. 469 af 12. juni 2009 indeholder bl.a. regler om vandsektorens organisering, herunder at kommuners vand- eller spildevandsforsyningsvirksomhed udskilles fra kommunen. Udskillelsen kan ske

  • til helt eller delvist kommunalt ejede anparts- eller aktieselskaber
  • ved overdragelse af forsyningen til forbrugerne
  • ved salg af forsyningen til tredjepart.

Hvem er omfattet af lov om vandsektorens organisering? 

Loven omfatter "store" vand- og spildevandsforsyningsvirksomheder, dvs.

  • vand- eller spildevandsforsyningsvirksomheder og vandselskaber, der enkeltvis eller sammen med andre forsyningsvirksomheder eller vandselskaber ejet af en kommune, forsyner mindst ti ejendomme med vand eller behandler eller transporterer spildevand fra mindst ti ejendomme
  • vandselskaber, der enkeltvis eller sammen med andre vandselskaber med samme ejerkreds leverer mindst 200.000 m3 vand årligt og forsyner mindst ti ejendomme eller behandler eller transporterer mindst 200.000 m3 spildevand årligt fra mindst ti ejendomme.

Skattepligt for vandforsynings- og spildevandsforsyningsselskaber

Ved lov nr. 460 af 12. juni 2009 (Konsekvenser af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold) blev der indført skattepligt for vandforsyningsselskaber og spildevandsforsyningsselskaber. Se SEL § 1, stk. 1, nr. 2h.

Skattepligten gælder vandforsynings- og spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af lov nr. 469 af 12. juni 2009 om vandsektorens organisering - uanset selskabets organisationsform.

Indregistrerede aktieselskaber og anpartsselskaber er dog omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 1.

Bemærk

Spildevandsforsyninger, som før 1. januar 2010 ikke var en del af den kommunale forvaltning, er allerede skattepligtige.

Hvem er omfattet af skattepligten?

Skattepligten omfatter selvstændige skattesubjekter.

Fx er forsyninger, der drives som

  • et andelsselskab
  • en andelsforening,
  • en anden forening
  • en korporation

omfattet af bestemmelsen i SEL § 1, stk. 1, nr.  2h.

Hvis vandforsyningsaktiviteten udøves af et interessentskab, et kommanditselskab eller et kommanditaktieselskab, som ikke er selvstændige skattesubjekter, beskattes i stedet henholdsvis interessenterne, komplementaren, kommanditisterne efter de regler, der gælder for forsyningsselskaber, der er omfattet af bestemmelsen i SEL § 1, stk. 1, nr. 2h. Det er dog kun interessenter, komplementarer og kommanditister, der er juridiske personer, som er omfattet af bestemmelsen.

"Små" vandforsyninger

Indtil vandsektorloven trådte i kraft, var vandværker omfattet af den generelle skattefritagelse i SEL § 3, stk. 1, nr. 4.

Der er stadig skattefrihed for små vandforsyninger, som ikke er omfattet af lov nr. 469 om vandsektorens organisering. Se den ny bestemmelse SEL § 3, stk. 1, nr. 4a.

Betingelse

Det er en betingelse for skattefrihed, at

  • leverancer fra vandforsyningsselskabet står åbne for alle inden for det område, hvor selskabet arbejder, og
  • vandforsyningsselskabets indtægter, bortset fra normal forrentning af en eventuel indskudskapital, ifølge selskabets vedtægter kun kan anvendes til selskabets formål. 

Allerede udskilte vandforsyninger

I lov om vandsektorens organisering er der ikke stillet yderligere krav til organiseringen af de forsyninger, som allerede inden 1. januar 2010 var udskilt fra den kommunale forvaltning. Private, forbrugerejede vandforsyninger og de kommunale forsyninger, som inden den 1. januar 2010 var  udskilt, reguleres således ikke yderligere med hensyn til selskabsform.

Fonde

Vand- og spildevandsforsyningsselskaber, som er organiseret som fonde og som var omfattet af FBL efter de regler, der var gældende før 1. januar 2010, er fra denne dato omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 2h.

For vand- og spildevandsforsyningsselskaber, der overgår fra skattepligt efter FBL til SEL § 1, stk. 1, nr. 2h, gælder overgangsbestemmelserne i SEL § 5 C, stk. 2 for aktiver, der i forvejen er skattepligtige, og SEL § 5 D gælder for andre aktiver.

Se afsnit

Hvornår gælder reglerne fra?

Både SEL § 1, stk. 1, nr. 2h og SEL § 3, stk.1, nr. 4a har virkning fra 1. januar 2010, dvs. samtidig med at pligten for kommunerne til at udskille vand- og spildevandsforsyningsvirksomheder indtræder.

Skattemæssige overdragelsesværdier

Reglen i SEL § 5 D gælder for de vandforsyninger, der hidtil har været skattefri efter reglen i SEL § 3, stk. 1, nr. 4, men som er omfattet af skattepligt fra 1. januar 2010. De aktiver, der er i behold ved overgangen til skattepligt, skal dermed fastsættes til handelsværdien. 

Vand- og spildevandsforsyninger, der før 1. januar 2010 blev drevet i kommunalt regi og har været skattefri efter reglen i SEL § 3, stk. 1, nr. 2 skal udskilles, og bliver fra datoen for udskilningen skattepligtige. Ved fastsættelsen af de skattemæssige overgangsværdier, anvendes reglen i LL § 2. De aktiver som udskilles fra kommunen til det enkelte vand- og spildevandsselskab ved indtræden i skattepligt, skal fastsættes til handelsværdien.

For andre, allerede skattepligtige spildevandsvirksomheder kan der eventuelt blive tale om, at de overgår fra andre skattepligtsbestemmelser i SEL til bestemmelsen i SEL § 1, stk. 1, nr. 2h.

Bemærk

Hvis der er tale om et kommunalt fællesskab organiseret som interessentskab efter reglerne i den kommunale styrelseslov § 60, vil interessenterne, det vil sige kommunerne, være omfattet af skattepligten i SEL § 1, stk. 1, nr. 2h. En sådan i kommunalt regi drevet aktivitet skal ikke udskilles til et nyt aktie- eller anpartsselskab i forbindelse med skattepligtens indtræden.

For sådanne vandforsyninger, der hidtil har været skattefri efter reglen i SEL § 3, stk. 1, nr. 2, men bliver omfattet af skattepligt fra 1. januar 2010, anvendes reglen i SEL § 5 D. De aktiver, der er i behold ved overgangen til skattepligt, skal dermed fastsættes til handelsværdien.

Vandværkernes værdiansættelse                                                                                                                                                                                                                                                                            SKAT har udarbejdet en vejledning i at værdiansætte vandværkerne, se vejledningen.

Omstruktureringer

Vand- og spildevandsforsyningsselskaber, der er indregistrerede aktie- og anpartsselskaber, er direkte omfattet af adgangen til fusion efter FUL, kapitel 1. Se afsnit C.D.5.2.2.  

Omdannelse af vand- og spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af SEL § 1, stk.1, nr. 2h, til aktieselskaber eller anpartsselskaber, kan ske skattefrit. Se § 14 l i FUL.

Ændringer - omfattende regler om skattefri fusion, spaltning og tilførsel for vandforsynings- og spildevandsforsyningsselskaber - er indsat som § 14, stk. 1, nr. 11, som § 15 a, stk. 6 og som § 15 c, stk. 5 i fusionsskatteloven.

De omtalte ændringer i fusionsskatteloven trådte i kraft 1. januar 2010.

Særlige overgangsregler, der træder i kraft den 1. juli 2009

Overdragelse til forbrugerejet forsyningsvirksomhed

I lov nr. 460 af 12. juni 2009 (Konsekvenser af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold) er der indført en særlig bestemmelse om skattefrihed ved overdragelse af vand- eller spildevandsforsyningsvirksomhed, som hidtil har været drevet af en kommune, som nu ønsker at overføre forsyningen vederlagsfrit til en forbrugerejet forsyningsvirksomhed. Se lovens § 19.

Det beløb, der svarer til egenkapitalen - som teknisk opgøres i forbindelse med overførslen af de aktiver og passiver, der indgår i forsyningsvirksomheden - kan overføres skattefrit. Det vil sige, at den vederlagsfri overførsel af egenkapital ikke udløser beskatning i den fortsættende forbrugerejede vand- eller spildevandsforsyning. Det er en betingelse for skattefriheden, at overtagelsen sker senest 31. december 2009. Reglerne i SEL § 5 D om overgang til skattepligt gælder ved overførslen.

Overdragelse af vandforsyning med skattemæssig virkning 1. januar 2010

Vandforsyninger, der hidtil har været skattefri og som fra den 1. januar 2010 er omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 2 h, kan i 2010 overdrages til et selskab med begrænset ansvar, der er omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 1 eller nr. 2 h, uden skattemæssige konsekvenser for overdrager, hvis overdragelsen sker til handelsværdi. Se § 20 i lov nr. 460 af 12. juni 2009 (Konsekvenser af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold).

Det er en betingelse, at

  • overdrager beslutter at give overdragelsen virkning fra den 1. januar 2010, og
  • selskabets regnskabsår løber fra denne dato.

SEL § 5 D gælder for de modtagne aktiver og passiver. Indtægter og udgifter, som må anses for at vedrøre selskabet, hvis overdragelsen rent faktisk var sket den 1. januar 2010, medregnes ved selskabets indkomstopgørelse.

Hvis overdragelsen sker til et aktie- eller anpartsselskab, der allerede er registreret, er det en betingelse, at

  • selskabet er stiftet senest den 1. januar 2010
  • selskabet ikke forud for det tidspunkt, hvor overdragelsen finder sted, har drevet erhvervsmæssig virksomhed
  • hele selskabets egenkapital fra stiftelsen har henstået som et ubehæftet kontant indestående i et pengeinstitut.

Det er desuden en betingelse for, at overdragelsen kan tillægges tilbagevirkende kraft, at selskabet senest en måned efter overdragelsen af vandforsyningen indsender kopi til selskabets skatteansættende myndighed af de dokumenter, der efter selskabslovgivningen skal udarbejdes i forbindelse med stiftelsen af det selskab, hvortil vandforsyningen overdrages. Selskabet skal samtidig indsende dokumentation for, at selskabet er anmeldt til registrering i Erhvervsstyrelsen, eller at overdragelsen til et allerede registreret selskab har fundet sted.

Skattepligten for selskabet indtræder den 1. januar 2010.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

 

SKAT

SKM2012.547.SR

A Vandværk, der siden etableringen har været drevet i interessentskabsform, blev pr. 1. december 2009 omdannet til et A.M.B.A. Omdannelsen skete ved apportindskud af aktiverne og passiverne i det hidtidige interessentskab, hvorefter interessentskabet ophørte. A.M.B.A'et overgik til skattepligt pr. den 1. januar 2010.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at A Vandværk A.M.B.A. indtræder i A Vand I/S' stilling i relation til anskaffelsestidspunktet for de af selskabets aktiver, der er overtaget fra interessentskabet, og med den virkning, at adgangen til fradrag for vedligeholdelse af de pågældende aktiver, skal bedømmes i forhold til interessentskabets oprindelige anskaffelsestidspunkt.

Skatterådet kunne dermed heller ikke bekræfte, at de løbende udgifter, som  A Vand A.M.B.A. afholder til udbedring og udskiftning af forsyningsområdets ledningsnet, kan fratrækkes som vedligeholdelsesudgifter efter SL § 6a, henset til, at ledningsnettet blev etableret i perioden 1908-1950. Alene udgifter medgået til at sætte ledningsnettet i samme stand som ved anskaffelsen, kan fradrages som vedligeholdelsesudgifter, og ledningsnettet anses som nævnt for anskaffet af A Vand A.M.B.A. ved overdragelsen fra A Vand I/S. 

SKM2012.240.SR

X Vandværk og Y Vandværk har etableret et fælles interessentskab, hvor de to vandværker har indskudt deres respektive nettoaktiver uden formueoverførelse vandværkerne imellem.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at X Vandværk og Y Vandværk kan gennemføre en skattefri fusion i medfør af FUSL § 14, stk. 1, nr. 11, fordi Y Vandværk ikke bliver omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 2h alene ved deltagelse i et I/S.

Skatterådet bekræfter, at X Vandværk og Y Vandværk kan gennemføre en skattefri fusion efter FUSL § 14, stk. 1, nr. 11 under forudsætning af, at Y Vandværk inden fusionen til handelspris overtager så stor en ideel andel af det fælles interessentskab fra X Vandværk, at Y Vandværks ideelle andel af interessentskabets samlede leverance af vand udgør mindt 200.000 m3 årligt.

X Vandværk og Y vandværk har tidligere fået bindende svar, se nedenfor SKM2011.628.SR
SKM2011.628.SR Skatterådet kan ikke bekræfte, at X Vandværks påtænkte overtagelse af Y Vandværk ikke vil udløse beskatning af X Vandværk af de aktiver, der overtages fra Y Vandværk uden vederlag. Overtagelsen udløser dog ingen beskatning af medlemmerne i de to vandværker.

Skatterådet kan ligeledes ikke bekræfte, at en skattepligtig fusion mellem de to vandværker ikke vil udløse beskatning af X Vandværk.

 

SKM2011.220.SR

Skatterådet kan ikke godkende den skatte-mæssige åbningsbalance pr. 1. januar 2010 for et vandværk. Det er spørgers opfattelse, at de skattemæssige værdier kan ansættes i overensstemmelse med den af Konkurrencestyrelsen godkendte regulatoriske åbningsbalance. Skatterådet fandt ikke at handelsværdien for vandværkets aktiver kan findes på baggrund af kostpriser, hvor der ikke henses til det fremtidige indkomst-potentiale for aktiverne. Rådet bemærkede bl.a., at virksomheden var omfattet af et særligt snævert "hvile-i-sig-selv"-princip, hvor ejeren ikke umiddelbart må føre overskud ud af virksomheden, hvorefter handelsprisen naturligt må være lav.

 
 

SKM2010.222.SR

Skatterådet bekræfter, at X Vandværk betragtes som et selvstændigt skattesub-jekt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Skatterådets bekræfter endvidere, at vandværket kan omdannes til et nystiftet A.m.b.a. uden skattemæssige konsekvenser i henhold til lov nr. 460 af 12. juni 2009. Det vil derefter være det nystiftede A.m.b.a. som pr. 1. januar 2010 er skattepligtig efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2h.