Indhold

Dette afsnit handler om skatteministeriets opgaver.

Afsnittet indeholder:

  • Departementets opgaver
  • Forvaltningen af lovgivningen om skatter, lov om vurdering af landets faste ejendomme og lov om registrering af køretøjer
  • Definition af begrebet skat
  • Klagemyndighed
  • Information og offentliggørelse heraf
  • Tilsyn
  • Sekretariatsbistand

xDepartementets opgaver

Departementet foretager det lovforberedende arbejde og den direkte ministerbetjening.x

Forvaltningen af lovgivningen om skatter, lov om vurdering af landets faste ejendomme og lov om registrering af køretøjer

xSKATx varetager forvaltningen af lovgivning om skatter og lov om vurdering af landets faste ejendomme, hvilket især vil sige foretagelse af ansættelser, opkrævning, kontrol og besvarelser af forespørgsler, herunder bindende svar.

Se SFL § 1.

Skatteministeren har fastsat, at xSKATx udøver de kompetencer vedrørende forvaltningen af lovgivning om skatter og lov om vurdering af landets faste ejendomme, som ved SFL § 1 er tillagt told- og skatteforvaltningen. Se xBEK nr. 1151 af 03/12/2012 § 1.x

SKAT vurderer landets faste ejendomme efter reglerne i vurderingsloven. SKAT kan foretage fornøden besigtigelse af en ejendom i forbindelse med vurderingen af ejendommen.

Endvidere varetager SKAT forvaltningen af lov om registrering af køretøjer bortset fra kompetencer, som ved § 18, stk. 3 og § 19 i lov om registrering af køretøjer er tillagt politiet. Se SFL § 1. Skatteministeren har fastsat tidspunktet for ikrafttrædelsen heraf til den 5. juni 2011. Se BEK nr. 542 af 25/05/2011 § 4.

Definition af begrebet skat

Begrebet "skat" omfatter ikke kun indkomstskat, herunder dødsboskat og ejendomsværdiskat, men også gaveafgift, moms, registreringsafgift, told, arbejdsmarkedsbidrag, kirkeskat, afgift efter pensionsbeskatningsloven og lignende retlige ydelser til det offentlige.

"Skat" defineres på samme måde som i grundlovens § 43.

På specielle områder forvaltes skattelove dog af andre myndigheder, fx hører retsafgiftsloven under justitsministeren.

Klagemyndighed

SKATs behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser, kan ikke påklages til Skatteministeriets departement. Se xBEK nr. 1151 af 03/12/2012 x§ 1, stk. 2.

Er der derimod tale om klager over afgørelser og sagsbehandling, der kan medføre, at en afgørelse anses for ugyldig, er kompetencen henlagt til det almindelige klagesystem.

Som følge af den manglende klageadgang over spørgsmål, som ikke er afgørelser, er der fastsat retningslinjer, der indebærer, at indsigelser af den nævnte art kan behandles i SKAT. Klagerne behandles i 1. instans af xdirektøren for det pågældende forretningsområdex, som indsigelsen vedrører

Hvis klageren er utilfreds med svaret fra den pågældende direktør, kan klager anmode om en anden og endelig behandling af indsigelsen. Denne anden og endelige behandling foretages af xBorger- og retssikkerhedschefen.xSe xSKM2013.211.SKATx, afsnit A.A.1.2 om Borger- og Retssikkerhedschefen og afsnit A.A.10.1.2 om klager over sagsbehandlingen.

Afgørelser truffet af SKAT i disciplinærsager kan påklages til Skatteministeriets departement. Derudover kan andre personalesager, hvor der er truffet afgørelse om uansøgt afsked, samt sager om aktindsigt i ansættelses- og personalesager påklages til Skatteministeriets departement. Afgørelser om uansøgt afsked af tjenestemand i lønramme 36 og derover kan dog ikke påklages til Skatteministeriets departement. Se xBEK nr. 1294 af 13/12/2012 § 1x.

Remonstration

I en række nærmere afgrænsede sager skal en klage indgives til SKAT, der vurderer, om der eventuelt er grundlag for at give medhold i klagen, inden den sendes til klagemyndigheden.

Se afsnit A.A.10.1.2 om remonstration.

Information og offentliggørelse heraf

SKAT informerer på www.skat.dk ved offentliggørelse af "Styresignaler" eller "SKAT-meddelelser", samt juridiske vejledninger og øvrige vejledninger, herunder pjecer.

Styresignaler og SKAT-meddelelser

Både styresignaler og SKAT-meddelelser er bindende tjenestebefalinger, der har samme retlige status som cirkulærer, og ligesom cirkulærer rangerer under lov og bekendtgørelse i den retskildemæssige trinfølge.

Det er fastslået i domspraksis, at da Den juridiske vejledning fra SKAT og herunder styresignaler og SKAT-meddelelser fastlægger gældende praksis, kan borgere og virksomheder støtte ret herpå i det omfang, at denne praksis ikke klart er i uoverensstemmelse med højere rangerende retskilder.

Styresignal

Styresignalet skal - som en særlig type bindende tjenestebefaling - sikre ensartethed i regelanvendelsen på SKATSs område. Styresignaler bruges, når SKAT:

  • Fastlægger praksis på områder, hvor der ikke allerede er fastlagt en praksis,
  • Ændrer eller præciserer praksis, f.eks. som følge af en afgørelse fra domstolene eller Landsskatteretten.

Styresignaler vedrørende ændring eller præcisering af praksis, som indeholder retningslinjer for genoptagelse, bør suppleres med en "domskommentar" i komplicerede sager, hvori der redegøres for de juridiske vurderinger af dommen/kendelsen, og med en SKAT-meddelelse om den praktiske fremgangsmåde, jf. nedenfor om SKAT-meddelelser.

SKAT-meddelelser

SKAT-meddelelser omfatter bindende tjenestebefalinger på følgende områder:

  • Praktiske fremgangsmåder, fx retningslinjer/procedurer for behandling af en bestemt type sager
  • Regulering af satser
  • Domskommentarer.

Forholdet til Den juridiske vejledning

Den juridiske vejledning udgør sammen med lovgivningen m.v. administrationsgrundlaget i Skatteministeriets koncern og er bindende for medarbejderne medmindre vejledningernes indhold klart ikke er i overensstemmelse med højere rangerende retskilder.

Den juridiske vejledning giver udtryk for xSKATsx opfattelse af gældende praksis og har cirkulærestatus. Vejledningen angiver gældende ret på offentliggørelsestidspunktet og er fremadrettet.

Styresignaler bør i videst muligt omfang indarbejdes i Den juridiske vejledning i forbindelse med den halvårlige ajourføring.

I de tilfælde, hvor det er muligt indenfor rimelig tid at indarbejde informationen direkte i Den juridiske vejledning skal der ikke udsendes et styresignal. Dog skal der altid udsendes et styresignal når:

  • Det skønnes nødvendigt for at skabe særlig opmærksomhed omkring den pågældende information (eksempelvis praksisændringer)
  • Der er tale om en udmelding om, at en bestemt type af sager skal genoptages
  • Der er tale om information af en sådan art, at en justering af Den juridiske vejledning ikke vil give det fornødne overblik.

Offentliggørelse

Både styresignaler og SKAT-meddelser skal tildeles et SKM-nummer og offentliggøres på SKATs hjemmeside. Samtidig bliver både styresignaler og SKAT-meddelelser lagt i Retsinformations regeldatabase. Se SKM2012.280.SKAT.

Tilsyn

xSKATx kan indstille til Skatterådet, at en åbenbar ulovlig afgørelse, der er truffet af et skatte-, vurderings- eller motorankenævn, ændres. Se SFL § 2, stk. 3.

Der er fastsat procedurer for, hvorledes henholdsvis medarbejdere i SKAT, herunder ansatte i ankenævnssekretariaterne, og medlemmer af et ankenævn skal forholde sig, når de ønsker en sag forelagt for Skatterådet. Se xSKM2013.95.SKATx. Se nærmere herom under afsnit A.A.1.4.2

Sekretariatsbistand

Sekretariatsbistand til Skatterådet

xSKATx stiller sekretariatsbistand til rådighed for Skatterådet. Se SFL § 4, stk. 5.

Der er indgået en aftale om, i hvilke tilfælde Skatterådet skal inddrages. Se SKM2011.286.SKAT.

Sekretariatsbistand til skatte-, vurderings- og motorankenævn

xSKATx stiller sekretariatsbistand til rådighed for skatte-, vurderings - og motorankenævnene. Sekretariaterne skal organisatorisk være adskilt fra den øvrige told- og skatteforvaltning. Se SFL § 10, stk. 7.