Dato for udgivelse
28 Sep 2010 13:32
Gyldig til
1. januar 2012
Til
Nyhedsbrev til borgere, virksomheder og rådgivere
Sagsnummer
10-160265
Ved spørgsmål, kontakt
72 22 18 18 + SKATs afdeling for Tinglysnings- og stempelafgift, Skattecenter Høje Taastrup
Resumé

Hvis du køber punktafgiftspligtige varer fra lande uden for EU - uden at være registreret for punktafgifter - kan du fremover kontakte SKAT via en e-mail og forudbetale afgiften ved en betalingsoverførsel til SKAT. Det betyder, at du fra den 1. oktober 2010 ikke behøver at møde personligt op hos SKAT for at forudbetale punktafgifter.  


Opgaven omkring sikkerhedsstillelse for punktafgiften og bestilling af banderoler / stempelmærker er pr. 1. oktober 2010 samlet ved SKATs afdeling for Tinglysnings- og stempelafgift ved Skattecenter Høje Taastrup. Den ny procedure betyder, at du ikke længere skal møde op ved et Skattecenter og stille sikkerhed ved blanket D106, når du køber punktafgiftspligtige varer fra lande uden for EU, og du ikke samtidig er registreret for punktafgifter.

Generelle regler for indførsel af punktafgiftspligtige vare fra lande uden for EU

Når privatpersoner indfører punktafgiftspligtige varer, der forsendes med postvæsenet fra lande uden for EU, vil told, punktafgifter og moms blive opkrævet af Post Danmark, og sikkerhedsstillelse for punktafgiften er ikke nødvendig. Banderoler og stempelmærker til spiritus og røgtobak skal dog bestilles via en e-mail til

sikkerhedsstillelse.punktafgift@skat.dk

I andre tilfælde skal der ske en forudbetaling af punktafgiften. En kopi af forudbetalingen skal fremlægges i forbindelse med varernes fortoldning.

Der skal stilles sikkerhed (forudbetales) for følgende punktafgiftspligtige varer ved indførsel til Danmark:

  • Øl og vin
  • Spiritus
  • Tobaksvarer (Den omtalte procedure kan ikke benyttes til cigaretter - her skal man være registreret efter tobaksafgiftsloven)
  • Mineralolie (der skal ske henvendelse til SKAT før bestilling af mineralolie).
  • Mineralvand
  • Chokolade- og sukkervarer
  • Emballage til øl, vin, spiritus og mineralvand (hvis afgiften overstiger registreringsgrænsen på 5.000 kr.)

Ved indførsel af andre punktafgiftspligtige varer skal der rettes henvendelse til SKAT.

For varer der medbringes af den rejsende til privat brug henvises til vejledningen: Se hvad du må have med! Rejser uden for EU.

Ved køb af punktafgiftspligtige varer fra andre EU-lande - se særskilt nyhedsbrev af dags dato.

Banderoler til spiritus

De indførte flasker spiritus skal påsættes en banderole.

Virksomheder, der er momsregistrerede, skal påstemple eller skrive deres CVR-nr. og flaskestørrelsen på banderolen. Virksomheder, der ikke er momsregistrerede, og privatpersoner skal kun påsætte banderolen på flaskerne. 

Virksomheder vil kunne få påtrykt CVR-nr. og flaskestørrelse på spiritusbanderolen, når der er tale om indførsel af mere end 100 flasker. Leveringstiden for banderoler med påtrykt CVR-nr. og flaskestørrelse er ca. 12-14 arbejdsdage.

Stempelmærker til røgtobak

Den indførte røgtobak skal påsættes et stempelmærke på varens emballage.

Momsregistrerede virksomheder skal påstemple eller skrive virksomhedens navn på stempelmærket samt antal gram. Virksomheder der ikke er momsregistrerede og privatpersoner skal kun påsætte det blanke stempelmærke på emballagen. Der er ikke mulighed for at få påtrykt firmanavn og antal gram på stempelmærkerne. 

Yderlige oplysninger

Måske skal der også ske betaling af emballageafgift og moms, se følgende:

Er du momsregistreret? Du skal på momsangivelsen under rubrikken Moms af varer og ydelser fra udlandet angive importmomsbeløbet. Fradragsretten for momsen følger de almindelige regler.

Er du privatperson eller forening og ikke momsregistreret? I forbindelse med indfortoldningen vil der blive opkrævet 25 % moms af varens pris, fragt, forsikring, evt. told og punktafgifter.

Er du momsregistreret, men ikke registreret for emballageafgift? Hvis emballageafgiften udgør mere end 5000 kr. inden for 12 måneder, skal du enten betale afgiften inden varernes afsendelse, eller registreres som varemodtager og betale afgift.

Er du privatperson eller forening? Hvis emballageafgiften udgør mere end 5000 kr. inden for 12 måneder skal du betale afgiften sammen med spiritusafgiften mv.

Såfremt der er uregelmæssigheder mellem den modtagne mængde varer og den mængde varer der er betalt afgift for, skal du indsende den endelige faktura og fortoldningspapirerne til SKAT - gerne på mail.

Er forsendelsen større, efteropkræver SKAT afgiften - er forsendelsen mindre, tilbagebetaler SKAT den for meget betalte punktafgift.

Hvis der eventuelt er bestilt for mange banderoler/stempelmærker til spiritus etc., skal du returnere disse til SKAT, som makulerer dem. Den for meget indbetalte afgift udbetales ikke, før eventuelle banderoler/stempelmærker er returneret. Det beløb, der er betalt for banderoler/stempelmærker, refunderes ikke.

Ny procedure for sikkerhedsstillelse for punktafgiften og bestilling af banderoler / stempelmærker

Før leverandøren afsender varen, skal du indbetale punktafgiften til SKAT. Når du har bestilt et indkøb eller en levering, og leverandøren har sendt en ordrebekræftelse eller proformafaktura, skal du sende en mail til:

sikkerhedsstillelse.punktafgift@skat.dk

Du skal gøre sådan:

  • Skriv "anmodning om betaling af punktafgifter" i e-mailens emnefelt
  • Skriv virksomhedens CVR-nr. eller privatpersonens CPR-nr. i e-mailens tekstfelt
  • Vedhæft ordrebekræftelse eller proformafaktura som fil til e-mailen
  • For privatpersoner anføres navn, adresse og telefonnummer
  • Momsregistrerede virksomheder der ønsker påtrykt CVR-nr. og flaskestørrelse på banderolerne (over 100 flasker) bedes anføre dette i e-mailen.
  • Privatpersoner der skal indkøbe punktafgiftspligtige varer, herunder spiritus og røgtobak, og hvor punktafgifterne bliver opkrævet af Post Danmark, skal kun bestille banderoler/stempelmærker til spiritus og røgtobak
  • Meget vigtigt!!! - såfremt oplysningerne ikke fremgår af ordrebekræftelsen eller proformafakturaen,
    - giv oplysninger om varens præcise navn, f.eks. Bacardi Rom, arten, mængden, antal af flasker/styk, flaskestørrelse, alkoholprocent
    - og for andre varer, f.eks. Haribo Matador Mix, præcist indhold, f.eks. 400 gram.
    - giv oplysninger om leverandørens navn og adresse i udlandet

Opkrævning af punktafgiften

Når SKAT har modtaget din mail, sender SKAT herefter en mail retur med oplysninger om betaling af punktafgiften og af eventuelle gebyrer for banderoler til spiritus etc. Af oplysningerne i opkrævningen vil det fremgå, hvornår og hvordan du skal betale.

Når du har betalt, skal du sende en kopi af betalingsoverførslen pr. mail som vedhæftet fil til:

sikkerhedsstillelse.punktafgift@skat.dk

Hvis du ikke fremsender en kopi af betalingsoverførslen, kan du forvente en længere sagsbehandlingstid.


Kvittering for betaling

Når betalingen er registreret hos SKAT, vil du modtage et sikkerhedsstillelsesdokument - formular D 106, der skal fremlægges ved varernes fortoldning.

Eventuelle banderoler og stempelmærker vil du modtage med posten.

Banderolerne til spiritus skal påsættes spiritusflaskerne straks efter modtagelsen. Ved køb af røgtobak skal de blanke stempelmærker ligeledes påsættes emballagen.