| DBSL § 87 vedrører hovedsagelig afdødes ubetalte skatter for årene før dødsåret, jf. dog nedenfor om præklusion af skattekrav efter stk. 5.
§ 87, stk. 1
Efter DBSL § 87, stk. 1, gælder bestemmelsen, hvis den skattepligtige er afgået ved døden, og det konstateres, at afdøde har betalt for lidt i skat. Er disse kriterier opfyldt, hæftes der efter DBSL § 88 for den manglende skattebetaling.
Opgørelse af skattekrav
Skattekravet/efterbetalingskravet kan være opgjort på grundlag af en egentlig skatteansættelse eller på grundlag af et skøn over den manglende skattebetaling.
Egentlig skatteansættelse
Er skattekravet opgjort på grundlag af en egentlig skatteansættelse, finder de almindelige regler om skatteansættelse i skatteforvaltningsloven anvendelse med de fristmodifikationer, der følger af stk. 2 og 3 i DBSL § 87.
Skønsmæssig ansættelse
Er skattekravet ikke opgjort på grundlag af en egentlig skatteansættelse, men på grundlag af et skøn over størrelsen af den manglende skattebetaling, forudsætter opkrævning af efterbetalingskravet, at der enten er indgået forlig herom eller afsagt en civilretlig dom herom, jf. SL § 42. I begge situationer antages de almindelige fristregler i SFL §§ 26 og 27 for forhøjelse af en skatteansættelse at finde anvendelse.
SKATs anmeldelsesfrist - § 87, stk. 2, 1. pkt.
Efter DBSL § 87, stk. 2, ophører hæftelsen for en manglende skattebetaling som udgangspunkt 3 måneder efter, at SKAT har modtaget en opgørelse over afdødes aktiver og passiver på dødsdagen, hvis ikke SKAT har anmeldt efterbetalingskravet inden udløbet af denne frist.
Med arvelovens § 22 pålægges det en længstlevende ægtefælle i et uskiftet bo, at indlevere en formueoversigt til skifteretten inden 6 måneder efter dødsfaldet. Formueoversigten skal bl.a. specificere afdødes og længstlevendes fællesejemidler samt begge ægtefællers eventuelle fuldstændige særejer. Formueoversigten skal indgives i 2 eksemplarer til skifteretten og skifteretten skal videresende det ene eksemplar til SKAT.
- § 87, stk. 2, 2. pkt.
Hvis åbningsstatus - eller for uskiftede boers vedkommende formueoversigt - indgives inden udløbet af fristen for at selvangive for indkomståret før dødsåret efter SKL § 4, skal skattekrav fremsættes senest 3 måneder efter selvangivelsesfristens udløb, jf. DBSL § 87, stk. 2, 2. pkt.
Hvis SKAT ønsker at gøre yderligere krav gældende i forhold til årsopgørelsen, skal dette således ske senest den 1. august, henholdsvis den 1. oktober i dødsåret, afhængig af, om afdøde var pensionist/lønmodtager eller selvstændig. Der henvises til SKL § 4.
Frist ved udlevering efter DSL § 22 - § 87, stk. 2, 3. pkt.
Når boet er udleveret efter reglerne om suppleringsarv i DSL § 22, skal skattekravet fremsættes overfor den efterlevende ægtefælle senest 3 måneder efter, at SKAT har fået meddelelse om skifteformen, jf. DBSL § 87, stk. 2, 3. pkt.
- § 87, stk. 2, 4. pkt.
Hvis skifteretten træffer afgørelse om at udlevere boet efter DSL § 22 inden fristen for at selvangive for indkomståret før dødsåret udløber, jf. SKL § 4, skal skattekravet dog først fremsættes senest 3 måneder efter at fristen for at selvangive er udløbet, jf. DBSL § 87. stk. 2, 4. pkt.
Formalia
Der stilles ikke krav om, at der er foretaget en endelig opgørelse af efterbetalingskravet inden fristens udløb, f.eks. i form af et forslag til ændring af skatteansættelsen som nævnt i § 20 i SFL, men kravsanmeldelsen skal for at kunne tillægges retsvirkning - angive det faktiske og retlige grundlag for kravets fremsættelse.
Fristen på 3 måneder for fremsættelse af krav om efterbetaling gælder ikke, hvis den manglende skattebetaling skyldes et forhold som nævnt i SFL § 27, stk. 1, nr. 5, dvs. et forhold, hvor den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at SKAT har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag. I disse tilfælde reguleres fristen for at gøre et efterbetalingskrav gældende af reglerne i SFL § 34 a.
Inden udløbet af fristerne for underretning må boets behandling ikke afsluttes, medmindre der for statskassens vedkommende foreligger en erklæring om, at sådanne krav ikke vil blive fremsat.
Undtagelse fra fristreglerne - § 87, stk. 3
Ifølge DBSL § 87, stk. 3, er der en undtagelse fra 3-måneders-fristen, hvis boet m.v. ikke har opfyldt en anmodning fra SKAT om oplysninger efter § 6 C, stk. 1, i SKL, inden for en nærmere fastsat frist. I disse tilfælde udskydes 3-måneders-fristen efter § 87, stk. 2, således, at den først udløber 2 måneder efter, at SKAT har modtaget oplysningerne.
Hvis boet selv korrigerer en mangelfuld åbningsstatus på et relevant punkt kan det efter omstændighederne medføre, at der løber en ny frist for fremsættelse af efterbetalingskrav og eventuelt en ny frist for krav om afsluttende ansættelse.
Særlige efterbetalingskrav - § 87, stk. 4
Efter DBSL § 87, stk. 4 skal efterbetalingskrav, der hidrører fra afdødes forskudsafskrivninger, fremsættes senest 2 måneder efter, at SKAT har modtaget meddelelse om, at afdødes efterlevende ægtefælle, arvinger eller legatarer ikke skal overtage forskudsafskrivninger efter § 39, stk. 1.
Ved uskiftet bo, hvor den efterlevende ægtefælle ikke ønsker at overtage afdødes forskudsafskrivninger, indskud på etableringskonto eller iværksætterkonto, skal ægtefællen give en erklæring herom overfor SKAT senest samtidig med, at formueoversigt efter arvelovens § 22 eller åbningsstatus indgives til skifteretten, jf. DBSL 59, stk. 3.
Efterbetalingskrav, der hidrører fra afdødes forskudsafskrivninger, skal SKAT fremsætte senest 2 måneder efter, at SKAT har modtaget meddelelse om, at forskudsafskrivningerne ikke overtages, jf. DBSL § 87, stk. 4.
Når efterlevende ægtefælle ikke ønsker at overtage afdødes etableringskontoindskud eller iværksætterkontoindskud sker beskatningen i afdødes indkomst for mellemperioden, jf. DBSL 62, stk. 4. Der er derfor ikke tale om et efterbetalingskrav omfattet af § 87.
Proklama - § 87, stk. 5
I DSL kapitel 20 er fastsat regler om, at der i dødsboer skal udstedes proklama med den virkning, at krav mod afdøde, der ikke anmeldes rettidigt, prækluderes. Denne regel gælder generelt, såfremt der ikke i anden lovgivning er fastsat særlige regler om præklusion, herunder regler i skatte- og afgiftslovgivningen.
I DBSL § 87 er der fastsat særlige regler for, hvornår skattekrav skal anmeldes for ikke at blive prækluderet. Skattekrav, der er opgjort på tidspunktet for proklamaets udstedelse, er omfattet af de almindelige regler i dødsboskifteloven om, at krav, der ikke anmeldes inden en nærmere angiven frist, prækluderes, jf. DBSL § 87, stk. 5. Proklamareglen gælder dog ikke for restskatter m.v., der er overført efter KSL § 61, stk. 3, og § 61 A, til opkrævning sammen med dødsårets foreløbige skatter. Det betyder, at de nævnte restskatter m.v., ikke skal fremsættes i dødsboet inden proklamafristens udløb for at undgå præklusion. Indregnede restskatter m.v., som ikke er betalt på dødstidspunktet, men som skal betales, skal dog anmeldes i dødsboet men ikke nødvendigvis indenfor proklamafristen.
Derimod vil andre opgjorte restskatter m.v. fortsat skulle anmeldes i boet indenfor proklamafristen. Om modregning i prækluderet krav, se SKM2004.120.ØLR.
Skattekrav, der er under påklage, anses for opgjort forud for proklamaets udstedelse, uanset at opgørelsen ikke er endelig. Sådanne krav er således omfattet af et proklama. |