Indhold
Dette afsnit handler om refusionsordning for sandsugere.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Ansøgning om refusion
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Regel
Danske rederier, som udøver virksomhed med
- stenfiskerfartøjer
- herunder sandsugere, som er registreret med hjemsted
- her i landet med en bruttotonnage på 20 t eller derover, eller
- i en anden EU/EØS medlemsstat med tilsvarende bruttotonnage og uden besætning er overtaget til drift af et dansk rederi,
kan efter ansøgning få refusion for sømænd, som udfører arbejde ombord, og som ikke er omfattet af SØBL § 8.
Det samme gælder for rederier, som er skattepligtige efter SEL § 2, stk. 1, litra a, eller efter KSL § 2, stk. 1, nr. 4, når disse er hjemmehørende i en EU-medlemsstat. Se SØBL § 10, stk. 1.
Betingelse
Det er en betingelse for refusion, at det enkelte fartøj
- har egne fremdrivningsmidler
- har eget lastrum til transport af materialer indvundet fra havbunden, og
- udfører søtransportaktiviteter i mindst 50 pct. af den tid, det er i drift.
Se SØBL § 10, stk. 2.
Skibet skal være særligt indrettet til optagning af materialer fra havbunden, og dette skal være en permanent integreret del af skibet. Det er uden betydning om indvindingen foretages ved sugning eller opgravning. Se SKM2006.602.DEP.
Skibe, som ikke anvendes til optagning af materialer fra havbunden som anført ovenfor, men som anvendes til entreprenørmæssig virksomhed, kan ikke omfattes af refusionsordningen. Dette gælder uanset skibets indretning. Ved entreprenørmæssig virksomhed forstås bygning og reparation af havne, moler, broer, olieinstallationer, vindmølleparker eller andre havneanlæg, nedlægning af rørledninger på havbunden eller lignende virksomhed. Se TON § 8.
Beregning af refusion
Refusion ydes måned for måned eller på årsbasis til rederiet med et beløb, der for hver enkelt lønmodtager beregnes som 40 pct. af den del af bidragsgrundlaget opgjort efter § 2 i lov om arbejdsmarkedsbidrag, der kan henføres til arbejde udført ombord på fartøj, som opfylder betingelserne i stk. 1 og 2. Se SØBL § 10, stk. 3.
Refusion for partredere eller interessenter
Stk. 3 finder tilsvarende anvendelse for personer som nævnt i lovens § 1, stk. 3.
Refusionen ydes som 40 pct. af det gennemsnitlige grundlag for refusion efter stk. 3 for lønmodtagere.
Se SØBL § 10, stk. 4.
Regnskab for søtransporten
Rederier, der ønsker refusion skal føre særskilt regnskab for søtransportens omfang. Se SØBL § 10, stk. 5
Regulering af refusionsbeløb
For lidt udbetalte refusionsbeløb udbetales til virksomheden efter BEK nr. 361 af 5. juli 2009 § 15. For meget udbetalte refusionsbeløb afkræves virksomheden til betaling senest 14 dage efter påkrav.
Ved regulering af for meget udbetalte refusionsbeløb finder opkrævningslovens § 7 tilsvarende anvendelse. Se SØBL § 10, stk. 6.
Se også
Se også
- BEK nr. 361 af 7. maj 2009 §§ 9-17
- SKM2006.602.DEP om administrationen af refusionsordningen.
Eksempel
Landsskatteretten har afgjort at et selskab ikke kan få refusion for søfolk ombord på et skib, der optager materiale fra havbunden og som er beskæftiget i havne i Limfjorden. Transporten fra opgave til opgave inde i Limfjorden er omfattet af "begrænset fart" i SØBL § 2, stk. 1, nr. 3 (skibe der sejler på danske indsøer, indre vandveje og fjorde). Da skibets sejlads i Limfjorden ikke blev anset for søtransport, opfyldte skibet ikke betingelserne for, at skibet kunne få refusion efter SØBL § 10, stk. 2. Se SKM2009.730.LSR.
Ansøgning om refusion
Ved ansøgning om refusion skal der indsendes en sejladsopgørelse og refusionsopgørelse til SKAT.
Rederiet kan for det enkelte skib vælge at indsende opgørelse
- på årsbasis, mod sikkerhedsstillelse, hvorved søtransportaktiviteter på årsbasis skal udgøre mindst 50 pct. af den tid, fartøjet har været i drift
- på månedsbasis, hvor søtransportaktiviteterne for den enkelte måned skal udgøre mindst 50 pct. af den tid, fartøjet har været i drift.
Til brug for især de månedlige sejladsopgørelser er der udfærdiget særlige blanketter, der findes på www.skat.dk under blanketter, blanketnummer 01.013a (timer:minutter) og 01.013b (i decimaltal).
Sejladsopgørelsens side 2 indeholder vejledning (kort fortolkning) om udfyldelsen af blanketten.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelsesamt evt. tilhørende SKAT-meddelelse |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
Landsskatteretskendelser |
SKM2009.730.LSR |
Afgørelsen vedrører refusion efter SØBL § 10, stk. 2, herunder afgrænsning af definitionen "begrænset fart".
Landsskatteretten har afgjort at et selskab ikke kan få refusion for søfolk ombord på et skib, der optager materiale fra havbunden, og som er beskæftiget i havne i Limfjorden.
Transporten fra opgave til opgave inde i Limfjorden er omfattet af "begrænset fart" i SØBL § 2, stk. 1, nr. 3 (skibe der sejler på danske indsøer, indre vandveje og fjorde).
Da skibets sejlads i Limfjorden ikke blev anset for søtransport, opfyldte skibet ikke betingelserne for at rederiet kunne få refusion efter SØBL § 10, stk. 2. |
SØBL. |