Indhold
Dette afsnit beskriver, hvornår virksomheder er forpligtede til at lade sig registrere for betaling af afgift på øl.
Afsnittet indeholder:
- Oplagshavere
- Varemodtagere
- Fjernsalg
- Registreringsblanket
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Oplagshavere
Virksomheder, der fremstiller øl, dvs. bryggerier, skal autoriseres som oplagshavere ved anmeldelse til SKAT. Det krav gælder også bryggerier, der udelukkende fremstiller afgiftsfri øl. Se ØLVINAL § 5, stk. 2.
Kravet om autorisation som oplagshaver gælder også mikrobryggerier og kontraktbryggerier.
Mikrobryggerier er definerede som bryggerier med eget bryggerianlæg og egne produktions- og lagerlokaler.
Kontraktbryggerier er definerede som bryggerier, der periodevis lejer bryggeri- og lagerfaciliteter hos et andet bryggeri, og herefter selv forestår og udfører fremstillingen af øl for egen regning og risiko.
De såkaldte fantombryggerier, dvs. en virksomhed, som har en skriftlig aftale med et bryggeri om fremstilling af øl, som fantombryggeriet herefter køber og afsætter erhvervsmæssigt i eget navn, skal ikke registreres eller autoriseres med henblik på afregning af ølafgift. I stedet er det bryggeriet, der fremstiller øllet, som afregner afgiften overfor SKAT.
Virksomheder, herunder fantombryggerier, der modtager eller indfører øl fra udlandet, herunder fra andre EU-lande, med henblik på videresalg, kan autoriseres som oplagshavere.
Se også
Se også afsnit E.A.1.4.1 om former for registrering.
Lokalegodkendelse
Inden autoriseringen som oplagshaver kan finde sted, skal SKAT godkende
- virksomhedens lokaler
- produktionsanlæg
- færdigvarelagre
- eventuelle udleveringslagre og depoter, hvor varer opbevares ubeskattede.
Se ØLVINAL § 7, stk. 2.
Med hensyn til kontraktbryggerier skal SKAT have adgang til disses kontrakt med bryggeriet, hvor vilkårene for leje og råderet over bryggeri- og lagerfaciliteter er nøje beskrevet. SKAT stiller krav om, at henholdsvis kontraktbryggeriets og bryggeriets ølproduktion skal være klart adskilte og identificerbare gennem hele brygnings-, gærings-, lagrings- og aftapningsforløbet. Ændringer i eller ophør af kontrakten skal straks meddeles SKAT.
Beholdningen af afgiftsfrit øl skal holdes adskilt fra beholdningen af afgiftspligtigt øl.
Der kan gives tilladelse til, at udleveringslagre og depoter bliver registreret sammen med hovedvirksomheden for opbevaring af ubeskattede varer. Det er bl.a. en betingelse for tilladelse, at virksomheden
- har etableret veldefinerede og dokumenterede forretningsgange, der giver SKAT mulighed for at sammenholde bogførte og faktiske varebeholdninger og
- at der sker en løbende registrering af den afgiftspligtige udlevering.
Som led i lokalegodkendelse kan SKAT give en oplagshaver tilladelse til som lønnet arbejde at sørge for aftapning og etikettering af varer for andre oplagshavere. Tilladelsen er på samme måde som den øvrige lokalegodkendelse betinget af veldefinerede og dokumenterede forretningsgange, samt en klar opdeling mellem oplagshaverens egen varebeholdning og den varebeholdning, som er modtaget med henblik på aftapning/etikettering.
Se også
Se også
Sikkerhedsstillelse
Da ølafgiften er en EU-punktafgift, gælder der særlige regler for sikkerhedsstillelse, hvis en virksomhed
- leverer ubeskattede varer til virksomheder her i landet eller i andre EU-lande eller
- udfører varer til tredjelande via et andet EU-land.
Se også
Se også
Varemodtagere
Virksomheder, der modtager eller indfører øl fra udlandet, og som ikke er autoriserede som oplagshaver, skal anmelde sig til registrering som varemodtager. Se ØLVINAL § 6, stk. 2-4, og ØLVINALbek § 5.
Hvis en virksomhed kun lejlighedsvist modtager afgiftspligtige varer fra udlandet, kan virksomheden registreres som midlertidig registreret varemodtager efter ØLVINAL § 6, stk. 1 og ØLVINALbek § 4, anmelde transporten til SKAT og indbetale afgiften. Registreringen som midlertidig varemodtager skal ske inden den pågældende vare bliver afsendt fra udlandet.
SKAT kan pålægge en varemodtager at stille sikkerhed, hvis varemodtageren indenfor de seneste 3 år er straffet efter ØLVINAL § 25. Se § 6, stk. 3.
SKAT kan også fratage en virksomhed registreringen som varemodtager, hvis virksomheden gentagne gange ikke angiver og betaler afgiften rettidigt, eller hvis virksomheden ikke overholder regnskabsbestemmelserne i ØLVINAL §§ 14 og 15, stk. 5. Generhvervelse af registreringen kan ske efter 1 år. Se ØLVINAL § 6, stk. 4.
Se også
Se også
- SKM2009.443.SKAT, hvor det præciseres, at fratagelse af en registrering som varemodtager kun sker ved gentagne overtrædelser
- Afsnit E.A.1.4.1 om former for registrering.
Fjernsalg
En virksomhed , der driver postordresalg eller lignende, herunder handel på Internettet, fra andre EU-lande til kunder i Danmark, skal også autoriseres eller registreres, og stille sikkerhed for de skyldige afgifter. Se ØLVINAL § 6a, stk. 6.
Virksomheder, der driver fjernsalg til kunder i Danmark, kan udnævne en herboende repræsentant til at stå for afgiftsbetalingen.
Repræsentanten, som skal være en person bosiddende her i landet eller en virksomhed med forretningssted her i landet, skal autoriseres eller registreres hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og stille sikkerhed for de skyldige afgifter. Se ØLVINAL § 6a, stk. 5.
Se også
Se også afsnit E.A.1.4.1 om former for registrering.
Registreringsblanket
Registrering sker ved anmeldelse til ErhvervsstyrelsenxErhvervs- og Selskabsstyrelsenx. Ved anmeldelse til autorisering eller registrering skal blanket nr. 22.046 anvendes. Blanketten kan hentes på www.virk.dkxwww.webreg.dkx.
Se også
Se også afsnit E.A.1.4 om registrering af afgiftspligtige virksomheder og personer.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelsesamt evt. tilhørendeSKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
SKAT
|
SKM2009.443.SKAT
|
En virksomhed, som var registreret som varemodtager efter chokoladeafgiftsloven og mineralvandsafgiftsloven, fik frataget deres registrering af SKAT med den begrundelse, at der var konstateret manglende overholdelse af regnskabsbestemmelserne. I en utrykt kendelse fastslog Landsskatteretten, at kravet om gentagelsestilfælde ikke kun gælder de tilfælde, hvor der ikke er angivet/afregnet afgift overfor SKAT, men også i det tilfælde, hvor regnskabsbestemmelserne ikke er overholdt. Derfor er det ikke tilstrækkeligt til at fratage registreringen, hvis der kun i ét enkelt tilfælde er konstateret manglende overholdelse af regnskabsbestemmelserne.
|
Landsskatterettens kendelse er ligeledes gældende for ØLVINAL § 6, stk. 4.
|