Indhold

Dette afsnit handler om

  • Borgerambassadørens funktion
  • Borgerambassadørens reaktionsmuligheder.

Borgerambassadørens funktion

I SKM2010.740.SKAT er proceduren for behandling af indsigelser over SKATs og Koncerncentrets behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser, og som ikke har betydning for en afgørelses gyldighed, beskrevet.

Proceduren gælder også for klager over eventuelle afgørelser truffet af Spillemyndigheden, Retssikkerhedschefen, Ankecentret og ankenævnssekretariaterne.

Se afsnit  A.A.10.1.2 om klager over sagsbehandlingen.

Eksempel

Klagerne kan vedrøre klager over sagsbehandlingstid, klager over mangelfuld vejledning og klager over en medarbejders adfærd.

Klagerne behandles i 1. instans af direktøren for den region, som indsigelsen vedrører. Hvis klageren er utilfreds med svaret fra den pågældende direktør, kan klager anmode om en anden og endelig behandling af indsigelsen. Denne anden og endelige behandling af indsigelsen foretages af borgerambassadøren.

Borgerambassadøren fungerer selvstændigt og uafhængigt af de øvrige enheder i Skatteministeriet.

Borgerambassadørens reaktionsmuligheder

Borgerambassadøren kan udtale kritik af sagsbehandlingen og eventuelt foreslå ændrede procedurer til undgåelse af fremtidige uhensigtsmæssigheder i sagsbehandlingen. Borgerambassadøren har ikke kompetence til at ændre den materielle afgørelse, hvis sagsbehandling der klages over.

Se SKM2010.740.SKAT om "Retningslinjer for behandling af indsigelser over SKATs m.fl.s. behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser."