|  | Når en sag er indbragt for Landsskatteretten, kan klageren i de fleste sagstyper 
anmode om syn og skøn efter reglerne i retsplejelovens 
§ 343 om isoleret bevisoptagelse, jf. SSL 
§ 30. Retsplejelovens kapitel 19 om syn og skøn i verserende retssager 
finder også anvendelse ved syn og skøn i Landsskatteretssager. Formål Syn og skøn anvendes, når en fyldestgørende vurdering 
af sagens faktiske omstændigheder forudsætter en sagkyndig vurdering. 
Formålet med syn og skøn er altså dels at tilvejebringe en fagkyndig 
besigtigelse og beskrivelse af et faktisk forhold (syn) og dels en vurdering heraf 
(skøn). Det kan forekomme, at kun et af elementerne er relevant. Formålet 
med syn og skøn kan også være at sikre beviser, der er let forgængelige, 
og som derfor vil være gået tabt, når det bliver aktuelt at føre 
dem senere i sagsforløbet. Syn og skøn tjener til vejledning for Landsskatteretten, 
når den skal vurdere og træffe afgørelse om komplicerede tekniske 
faktiske forhold på et område, hvor retten ikke selv er i besiddelse af 
den fornødne sagkundskab. Derimod kan syn og skøn ikke udmeldes med henblik 
på vejledning om de juridiske spørgsmål i sagen, og syn- og skønsmænd 
kan ikke anmodes om at foretage en juridisk bedømmelse, jf. TfS 2000, 636 ØLK.
 Anvendelsesområde Reglen i SSL § 30 finder anvendelse i sager, 
der er indbragt for Landsskatteretten - det vil sige både told-, skatte-, afgifts- 
og momssager.
 Særligt for skattesager På skatteområdet er syn og skøn 
velegnet i værdiansættelsesspørgsmål. I praksis begæres 
der syn og skøn i landsskatteretssager, hvor værdiansættelse af aktier, 
gældsbreve, goodwill, rettigheder og varelagre mv. er omtvistet, samt i sager 
hvor det omtvistede spørgsmål er, om et landbrug drives landbrugsfagligt 
korrekt.
 Reglen i SSL § 30 finder ikke anvendelse i sager om efterprøvelse af passivposter 
efter boafgiftslovens § 13 A og i sager vedrørende vurdering af fast ejendom, 
idet vurderingsmyndighederne har adgang til at foretage besigtigelse af ejendommen 
og til at betjene sig af særlig sagkyndig bistand. Begrænsningen i bestemmelsens 
anvendelsesområde angår kun vurdering efter vurderingsloven. Syn og skøn 
kan således udmeldes i andre skattesager vedrørende værdien af fast 
ejendom, fx angående overdragelser mellem hovedaktionær og selskab.
 Særligt for toldsager Syn og skøn i toldsager vil navnlig kunne 
blive aktuel i sager om toldværdifastsættelse og i tariferingssager, hvor 
det kan have betydning at få beskrevet fx en maskines egenskaber som grundlag 
for tariferingen.
 Hvem kan begære syn og skøn Syn og skøn kan begæres både 
af klageren og af skattemyndighederne. Adgangen anvendes dog i praksis mest af klageren. 
Den der begærer syn og skøn kaldes rekvirenten og modparten kaldes skønsindstævnte.
 Landsskatteretten kan ikke på eget initiativ udmelde syn og skøn, men 
hvis Landsskatteretten finder, at der er behov for syn og skøn, kan den opfordre 
parterne til at begære syn og skøn.
 Behandling i Landsskatteretten inden syn og skøn Landsskatteretten kan 
i forbindelse med en begæring om syn og skøn fastsætte en frist, 
inden for hvilken spørgsmålet om eventuel afholdelse af syn og skøn, 
skal være afklaret, jf. SSL § 30, stk. 2. Efter fristens udløb behøver 
Landsskatteretten ikke at respektere en begæring om syn og skøn. Det vil 
sige, at Landsskatteretten kan færdigbehandle sagen uden at afvente en eventuel 
skønserklæring.
 Hvis der begæres syn og skøn, stiller Landsskatteretten behandlingen af 
klagen i bero, indtil klageren efter modtagelse af skønserklæringen har 
meddelt Landsskatteretten, om klagen opretholdes, jf. nedenfor om behandling i Landsskatteretten 
efter syn og skøn.
 Syn og skøn ved domstolene Ved syn og skøn i klagesager ved Landsskatteretten 
overtager byretten den del af processen som vedrører tilvejebringelsen af syn- 
og skønserklæringen.
 Begæringen Anmodning om syn og skøn skal indgives af rekvirenten 
til byretten på det sted, hvor den genstand eller fordring mv., som ønskes 
vurderet, befinder sig. Befinder genstanden sig i udlandet, indgives anmodningen 
om syn og skøn til byretten på det sted, hvor en eventuel senere retssag 
skal anlægges her i landet.
 Skønsrekvirenten skal skriftligt underrette Landsskatteretten om begæringen 
om udmeldelse af syn og skøn. Sammen med underretningen sendes en kopi af rekvirentens 
begæring med byrettens påtegning samt kopi af skønstemaet.
 Rekvirenten eller byretten skal med en uges varsel skriftligt underrette skønsindstævnte 
om det retsmøde, hvori der træffes beslutning om udmeldelse af syn og 
skøn, og om selve bevisførelsen.
 Retsafgift Ved byrettens udmeldelse af syn og skøn betales en retsafgift 
på 400 kr. (2001)
 Byrettens rolle Byretten er ikke forpligtet til at efterkomme en begæring 
om syn og skøn, men foretager en selvstændig vurdering af behovet for 
sagkyndig bistand. Retten vil dog normalt tage en parts begæring til følge, 
medmindre en lige så fyldestgørende oplysning af sagen kan ske på 
anden måde fx gennem indhentelse af sagkyndige erklæringer fra brancheorganisationer. 
I TfS 1997, 690 ØLK afviste byretten og landsretten en begæring om syn 
og skøn, fordi det var mere hensigtsmæssigt at indhente en sagkyndig erklæring 
fra en brancheorganisation.
 Efter reglerne i retsplejelovens kapitel 19 udmelder byretten en eller flere syn- 
og skønsmænd.
 Enhver af parterne kan indstille til retten om valget af syn- og skønsmand, 
men retten er ikke bundet heraf. Om tvister ved udmeldelse af syn og skøn, 
se fx TfS 2000, 138 ØLK og TfS 1999, 266 ØLK. I TfS 1999, 686 VLK afviste 
retten at udmelde en syn- og skønsmand, der var ensidigt foreslået af 
klageren.
 Retten bør forinden udmeldelsen meddele parterne, hvilke personer der agtes 
udmeldt, og give dem adgang til at udtale sig om disse. I TfS 1999, 513 VLK hjemviste 
Vestre Landsret en sag til fornyet behandling, da byretten ikke havde drøftet 
valget af skønsmand med Told- og Skattestyrelsen. I praksis anmodes en brancheorganisation 
om at pege på en person, som er egnet som syn- og skønsmand.
 Byrettens afgørelser om udmeldelse af syn og skøn eller afvisning heraf 
kan kæres til landsretten.
 Under syn- og skønssagen afgør byretten eventuelle tvister mellem parterne 
om:
 
Udlevering af bilag Udgangspunktet for bilagsmaterialet er at samtlige akter 
i klagesagen - herunder den påklagede afgørelse - bør udleveres til 
syn- og skønsmanden. Afvigelse herfra kan dog ske efter en vurdering af de 
konkrete omstændigheder i den enkelte sag. I sager om fastsættelse af 
den rette handelsværdi i forbindelse med overdragelse af aktiver vedrører 
tvisten ofte om bilag, der er udarbejdet efter overdragelsen, skal udleveres til 
syn- og skønsmanden. Sådanne bilag der ikke har kunnet tages i betragtning 
i forbindelse med overdragelsesforhandlingerne - herunder prisfastsættelsen 
- bør ikke udleveres til syn- og skønsmanden.syn og skøn overhovedet er hensigtsmæssigten syn- og skønsmand er egnet og bør udpegesom formulering af spørgsmål til syn- og skønsmanden (syn- og 
skønstemaet) og tillægsspørgsmål. hvilket bilagsmateriale syn- og skønsmanden skal have udleveret Se endvidere TfS 1999, 602 ØLK om tvist om udlevering af årsregnskaber, 
der vedrørte perioden efter tidspunktet for overdragelsen af goodwill, hvis 
værdiansættelse blev bestridt af skattemyndighederne. Retten bestemte, 
at regnskaberne ikke skulle forelægges syn- og skønsmanden.
 Se også TfS 2000, 937 VLK hvor der var tvist om, hvilke bilag der skulle udleveres 
til syn- og skønsmanden. Retten udtalte, at bilag, der var uden betydning for 
syn- og skønsmandens mulighed for at besvare syn- og skønstemaet, ikke 
skulle udleveres.
 I UfR 1997, 221 havde klageren ensidigt indhentet en sagkyndig udtalelse som en 
naturlig sagkyndig bistand og ikke med henblik på fremlæggelse under en 
verserende eller truende retssag. Da der ikke var nogen vurdering eller faktisk 
oplysning i den omhandlede udtalelse, herunder selve resultatet af udtalelsen, som 
klageren ikke på fuldt legitim vis kunne inddrage under skønsforretningen 
ved hjælp af neutrale spørgsmål til skønsmændene, fandt 
landsretten ikke grundlag for at nægte at syn- og skønsmændene fik 
adgang til udtalelsen.
 Skønstemaet Grundlaget for syn og skøn er et eller flere spørgsmål 
(skønstemaet), der skal besvares i en syn- og skønserklæring, eventuelt 
suppleret med besvarelse af mundtlige spørgsmål under den senere mundtlige 
forhandling ved retten (afhjemlingen). Skønstemaet kan indeholde spørgsmål 
stillet af hver af parterne eller af parterne i fællesskab. I TfS 1999, 975 
(byretsafgørelse) bestemte byretten ved en tvist om formulering af syn- og 
skønstemaet, at temaet skulle udformes i overensstemmelse med Skatteministeriets 
udkast.
 Spørgsmålene i skønstemaet skal være klare, og de skal vedrøre 
spørgsmål af faktisk karakter og må ikke efterlyse en generel vurdering 
eller en juridisk vurdering. I TfS 2000, 636 ØLK afviste byretten en begæring 
om at udmelde syn og skøn, da skønstemaet lagde op til en juridisk bedømmelse, 
som hørte retten til. I en sag om, hvad udlejningsværdinen ville være 
på en beboelsesejendom, kunne Told- og Skattestyrelsen ikke stille et generelt 
spørgsmål om det normale udlejningsniveau for tilsvarende ejendomme, fordi 
syn- og skønsmanden selv skal afgøre hvilke oplysninger, han har brug 
for at indhente for at besvare spørgsmålet om den konkrete ejendom, jf. 
TfS 2000, 937 VLK. Endelig må skønstemaet ikke indeholde ledende spørgsmål. 
Skønstemaet bør udformes så omhyggeligt, at alle de punkter, som 
parterne ønsker belyst, er dækket. Der kan stilles tillægsspørgsmål 
til syn- og skønsmændene.
 Skønsforretningen og skønserklæringen Syn- og skønsmændene 
skal underrette parterne om syn- og skønsforretningens foretagelse.
 Efter syn- og skønsforretningen udarbejder syn- og skønsmændene en 
skriftlig erklæring, som indeholder deres svar. Erklæringen fremsendes 
til retten og til parterne. Hvis parterne eller en af dem ønsker det, foretages 
der derefter en afhjemling ved byretten af syn- og skønsforretningen. En afhjemling 
indebærer, at syn- og skønsmændene møder i retten og bekræfter 
eller eventuelt supplerer eller korrigerer deres skriftlige erklæring. Der 
kan under afhjemlingen i byretten stilles klargørende og uddybende spørgsmål.
 Ifølge retsplejelovens § 210 kan retten udmelde et nyt syn og skøn 
evt. med andre syn- og skønsmænd, hvis retten finder det hensigtsmæssigt. 
I TfS 2000, 843 VLK nægtede retten at udmelde nyt syn og skøn, fordi de 
oprindelige syn- og skønserklæringer var klare og utvetydige i forhold 
til de stillede spørgsmål. Endvidere fandt retten ikke grundlag for at 
betvivle kompetencen hos de syn- og skønsmænd, der allerede var udmeldt.
 Syn og skøn, som er foretaget inden en retssag anlægges, er under en eventuel 
senere retssag undergivet grundsætningen om bevisbedømmelsens frihed, 
som betyder, at erklæringen ikke er bindende for domstolene.
 Syn og skønssagens afslutning Syn- og skønssagen afsluttes med, 
at byretten godkender syn- og skønsmandens honorar, efter at ToldSkat 
har haft lejlighed til at udtale sig herom, jf. fx TfS 1998, 764 TSS hvor Told- 
og Skattestyrelsen fik medhold i, at et honorar i en syn- og skønssag var for 
højt.
 Behandling i Landsskatteretten efter syn og skøn Når syn- og skønssagen 
er afsluttet i byretten, skal rekvirenten inden 14 dage indsende kopi af retsbogsudskriften 
til Landsskatteretten. Sammen med udskriften skal følge syn- og skønsmændenes 
udtalelse. Er klageren rekvirent, skal klageren samtidig meddele Landsskatteretten, 
om vedkommende ønsker klagen opretholdt. Kommer der ingen meddelelse fra klageren 
herom, anses klagen for opretholdt.
 Er skattemyndighederne rekvirent, kan Landsskatteretten spørge klageren, om 
klagen ønskes opretholdt eller trukket tilbage. Hvis klageren ikke svarer på 
Landsskatterettens forespørgsel, anses klagen for opretholdt. Der henvises 
nærmere til forretningsorden for Landsskatteretten § 21.
 Landsskatteretten fastsætter endvidere en frist, inden for hvilken klageren 
og skattemyndighederne skal meddele Landsskatteretten, om skønserklæringen 
giver parterne anledning til at ændre deres påstande i sagen for Landsskatteretten.
 Landsskatteretten har mulighed for undtagelsesvis at indkalde syn- og skønsmændene 
til at udtale sig i et retsmøde, jf. forretningsordenen for Landsskatteretten, 
§ 14, stk. 4.
 Syn og skøn er et bevismiddel, der i princippet ikke er bindende for bevisbedømmelsen 
ved Landsskatteretten, men syn- og skønserklæringen vil blive lagt til 
grund for afgørelsen i det overvejende antal tilfælde.
 De statslige skattemyndigheders opgaver Når der begæres syn og 
skøn, indtræder de statslige told- og skattemyndigheder som part i sagen, 
jf. SSL § 30, stk. 4.
 Det betyder, at de statslige skattemyndigheder både som rekvirent og som skønsindstævnt 
kan komme med indstillinger til byretten om valg af syn- og skønsmand og komme 
med forslag til skønstemaet. Herudover kan de statslige told- og skattemyndigheder 
lade sig repræsentere under syn- og skønsforretningen og en evt. senere 
afhjemling.
 De statslige told- og skattemyndigheder er primært part i sagen, når det 
er klageren, der har begæret syn og skøn.
 Den praktiske opgave for de statslige skattemyndigheder kan dog bestå i at 
tage stilling til, om der skal begæres syn og skøn. Hvis dette er tilfældet, 
skal de statslige told- og skattemyndigheder udarbejde begæringen og indsende 
den til byretten på det sted, hvor den genstand eller fordring mv., der ønskes 
vurderet, befinder sig. De statslige skattemyndigheder skal herefter meddele Landsskatteretten, 
at der er begæret syn og skøn, så Landsskatterettens kan stille sin 
behandling af sagen i bero.
 Omkostninger Udgifterne til syn og skøn afholdes af rekvirenten. Dette 
gælder også omkostninger forårsaget af modpartens tillægsspørgsmål, 
når de alene har til formål at uddybe skønsmandens besvarelse af 
de oprindelige spørgsmål, jf. TfS 1995, 490 HK. Retten kan pålægge 
rekvirenten at betale sagsomkostninger til skønsindstævnte. Derimod kan 
retten ikke pålægge skønsindstævnte at betale omkostninger ved 
syn og skøn til rekvirenten. De omkostninger, som rekvirenten har afholdt til 
syn og skøn, kan imidlertid indgå, når retten under en eventuel efterfølgende 
retssag tager stilling til betalingen af sagens omkostninger. Syn og skøn begæret 
af en klager er som hovedregel omfattet af reglerne om omkostningsgodtgørelse, 
jf. afsnit K.
 Fristafbrydelse og suspension Optagelse af syn og skøn uden retssag 
er ikke et sådant retligt skridt, der afbryder forældelse i medfør 
af 1908-lovens § 2, jf. afsnit N.2.1.4.
 Fristen 
i SSL § 31, stk. 2 om at klageren kan indbringe sagen for domstolene, hvis 
Landsskatteretten ikke har truffet afgørelse inden 6 måneder, suspenderes 
derimod, indtil klageren har meddelt Landsskatteretten, om klagen skal opretholdes, 
jf. SSL § 30, stk. 3.
 
 
 
 |