Indhold

Dette afsnit handler om fællesbestemmelser i SIL, der bl.a. nærmere afgrænser, hvem indberetningspligterne efter SIL påhviler, herunder hvem der er fritaget.

Afsnittet indeholder:

  • Regel ►◄
  • Lovens territoriale afgræsning - hjemmehørende eller fast driftssted i Danmark
  • Fritagelse for indberetning mv. 

Se § 47 samt §§ 49-51.

Regel

Efter SIL § 47, stk. 1, påhviler indberetningspligten mv. efter SIL §§ 1, 5, 6, 8, 11 a-19 a, 24-26, 28-32, 38-40, 42, 44-46 og efter regler udstedt i medfør af §§ 4, 7 og 9 og § 10, jf. § 9, og § 11 fysiske eller juridiske personer, der er hjemmehørende her i landet, eller som driver virksomhed fra et fast driftssted her i landet. Personer som nævnt i KSL § 3, stk. 1, og dødsboer efter disse samt udenlandske repræsentationer og udenlandske statsborgere, der omfattes af KSL § 3, stk. 2 og 3, er ikke indberetningspligtige efter 1. pkt.

Indberetningspligten efter SIL § 39 påhviler dog ikke fysiske personer, som har ydet et beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v., jf. LL § 7 Q, stk. 1, nr. 2, hvis de pågældende ikke i øvrigt er indberetningspligtige efter stk. 1. Se SIL § 47, stk. 2.

SIL §§ 49-51 indeholder en række bestemmelser om fritagelse for indberetning mv.

Bemærk

SIL § 47, stk. 1, er ændret ved lov nr. 902 af 21. juni 2022 om ændring af skatteindberetningsloven og forskellige andre love i forbindelse med gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger fra digitale platforme m.v., idet henvisningen til SIL § 43, stk. 1 og 2, er udgået. 

►Lovens territoriale afgrænsning - hjemmehørende eller fast driftssted i Danmark◄

I SIL § 47, stk. 1, 1. pkt., er skatteindberetningslovens territoriale afgrænsning fastsat.

Indberetningspligten efter SIL § 47 påhviler fysiske eller juridiske personer, der er hjemmehørende her i landet, eller som driver virksomhed fra et fast driftssted her i landet. ►For at en virksomhed er indberetningspligtig efter eller i medfør af de bestemmelser, der er oplistet i bestemmelsen, skal den således være hjemmehørende i Danmark eller have fast driftssted i Danmark, og SIL § 47, stk. 1, indebærer således en yderligere (fælles) betingelse for indberetningspligt end de betingelser eller kriterier, der fremgår af den enkelte bestemmelse om indberetningspligt.◄

Det er ikke afgørende om den, der skal indberettes om, er skattepligtig til Danmark, men alene om den, der udfører aktiviteten (f.eks. udbetaler løn), der begrunder indberetningspligten, er hjemmehørende eller har fast driftssted her i landet, som nærmere defineret efter de almindelige principper for fastlæggelse af skattepligt her til landet.

Dette indebærer, at hvis en lønmodtager udstationeres til en dansk arbejdsgivers faste driftssted eller kontor i udlandet, har arbejdsgiveren uændret pligt til at indberette løn m.v., der udbetales til lønmodtageren, fordi det faste driftssted må antages at være en integreret del af den danske virksomhed.

Ved en lønmodtagers udstationering til et dansk selskabs udenlandske datterselskab er det afgørende for indberetningspligten, om datterselskabet er skattepligtigt til Danmark:

  • Hvis det er tilfældet, anses datterselskabet for hjemmehørende i Danmark og er dermed omfattet af reglerne om indberetningspligt.

  • Hvis det ikke er tilfældet, afgøres indberetningspligten ud fra en vurdering af, hvem der er den reelle arbejdsgiver.

►◄

Særlige regler for finansielle institutter mv.

I medfør af SIL § 22 kan der fastsættes regler vedrørende territorial afgrænsning af de indberetningspligtige. ►◄

Efter FATCA-aftalen mellem Danmark og USA og OECD's standard for indberetning om udveksling af kontooplysninger, omfatter indberetningspligten finansielle institutter, der er hjemmehørende i Danmark, med undtagelse af filialer af disse, der er beliggende i udlandet. Endvidere omfatter indberetningspligten filialer af finansielle institutter, hjemmehørende i udlandet, hvis filialen er beliggende i Danmark.

Reglerne udstedt i medfør af SIL § 22 skal følge disse internationale standarder.

►Se afsnit A.B.1.2.3.16 om SIL § 22 og udmøntningen heraf. ◄

Fritagelse for indberetning mv.

Medlemmer af kongehuset, udenlandske repræsentationer og statsborgere

Der gælder særlige undtagelser for medlemmer af kongehuset, udenlandske repræsentationer og statsborgere, idet disse ikke er indberetningspligtige, og der skal som udgangspunkt heller indberettes om disse personer. 

Fritagelse for indberetningspligt

Personer som nævnt i

  • KSL § 3, stk. 1 (kongehuset), og dødsboer efter disse samt

  • udenlandske repræsentationer og udenlandske statsborgere, der omfattes af KSL § 3, stk. 2 og 3 (fremmede staters repræsentationer, diplomater mv.),

er ikke indberetningspligtige. Se SIL § 47, stk. 1, 2. pkt.

Ved kongehuset forstås i denne forbindelse regenten og dennes ægtefælle, medlemmer af det kongelige hus, som er børn af danske regenter, eller for hvem der i henhold til grundlovens § 11 er fastsat årpenge, samt deres ægtefæller og dødsboer efter disse.

Ved udenlandske repræsentationer og diplomater forstås fremmede staters herværende diplomatiske repræsentanter, repræsentationernes personale, disse persongruppers familiemedlemmer samt tjenestepersonale og privat tjenerskab, som beskattes i overensstemmelse med reglerne i Wienerkonventionen om diplomatiske forbindelser, jf. lov nr. 252 af 18. juni 1968 om diplomatiske forbindelser samt Udenrigsministeriets bekendtgørelser nr. 355 af 18. oktober 1968 og nr. 107 af 11. november 1968 (Lovtidende C).

Endvidere er fremmede staters herværende konsulære repræsentanter, repræsentationernes personale, disse persongruppers familiemedlemmer samt repræsentationernes tjenestepersonale, som beskattes i overensstemmelse med reglerne i Wienerkonventionen om konsulære forbindelser, jf. lov nr. 67 af 8. marts 1972 om konsulære forbindelser, omfattet af bestemmelsen.

►◄

Fritagelse for indberetning

I medfør af SIL § 49 er der fastsat regler om, at der ikke skal indberettes om personer som nævnt i KSL § 3, stk. 1, og dødsboer efter disse samt kun i begrænset omfang om udenlandske repræsentationer og udenlandske statsborgere, der omfattes af KSL § 3, stk. 2 og 3. Se ovenfor om disse personer. 

I SIB § 2, stk. 1, er det således udtrykkeligt fastsat, at der ikke skal foretages indberetning om:

  1. Kongen og dennes ægtefælle.

  2. Medlemmer af det kongelige hus, som er børn af danske konger, eller for hvem der i henhold til grundlovens § 11 er fastsat årpenge, samt deres ægtefæller.

  3. Dødsboer efter de under nr. 1 og 2 nævnte personer.

I bekendtgørelsens § 2, stk. 2, er det fastsat, at der ikke skal indberettes om:

  1. Fremmede staters herværende diplomatiske repræsentation.

  2. Diplomatisk anmeldte personer►◄.

  3. Administrativt og teknisk personale samt tjenestepersonale ved herværende diplomatiske repræsentationer, når de pågældende ikke er danske statsborgere.

►Identitetskort udstedt af Udenrigsministeriet anvendes til dokumentation for status efter bekendtgørelsens § 2, stk. 2, nr. 2 og 3. Se SIB § 2, stk. 3. ◄

Reglerne i bekendtgørelsens § 2, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse på det diplomatiske personales samt det administrative og tekniske personales familiemedlemmer, der hører til det nævnte personales husstand og ikke er danske statsborgere. Se SIB § 2, stk. 4.

Bemærk
Fritagelse for indberetning efter bekendtgørelsens § 2, stk. 2 og 4, finder ikke anvendelse ved indberetning efter SIL §§ 16, 18 eller 29, for så vidt angår udbytte af investeringsbeviser og aktier m.v. i danske selskaber m.v. Se SIB § 2, stk. 5.

Formålet hermed er, at Skatteforvaltningen kan kontrollere, at der er sket korrekt indeholdelse og afregning af udbytteskat. Herudover kan de indberettede oplysninger i en vis udstrækning anvendes i forbindelse med refusion af eventuelt indeholdt udbytteskat.

Udtrykket "aktier m.v." i bestemmelsen skal forstås som de papirer, der er omfattet af ABL, mens "selskaber m.v." som udgangspunkt skal forstås som de selskaber (f.eks. aktie- eller anpartsselskaber) og foreninger (f.eks. investeringsforeninger) og andre juridiske personer, der har udstedt de pågældende aktier mv.

Fritagelse for indberetningspligt - dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand

Efter SIL § 47, stk. 2, gælder indberetningspligten efter SIL § 39 ikke for fysiske personer, som har ydet et beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v., jf. LL § 7 Q, stk. 1, nr. 2, hvis de pågældende ikke i øvrigt er indberetningspligtige efter bestemmelser omfattet af SIL § 47, stk. 1.

Indberetningspligten for fysiske personer efter SIL § 39 om beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v. gælder således alene, hvis den pågældende er indberetningspligtig efter andre bestemmelser i loven. Det vil sige, at en person, som har udbetalt beløb omfattet af SIL § 39, men som ikke er indberetningspligtig efter andre bestemmelser i loven, ikke anses for indberetningspligtig efter SIL § 39.

Fritagelse for indberetning - visse aktiver og afkast i pensionsordninger

Efter SIL § 50, stk. 1, er en række pensionsopsparingsordninger efter pensionsbeskatningsloven undtaget fra indberetningspligt efter SIL §§ 14, 15 a -19 a og 28 (om bl.a. pantebreve i depot, udbytter, beholdning af aktier, obligationer, investeringsbeviser og finansielle kontrakter samt køb og salg heraf). Det drejer sig om: 

  1. Rateopsparing i pensionsøjemed efter PBL § 11 A.
  2. Opsparing i pensionsøjemed efter PBL PBL §§ 12-14 A.
  3. Indeksordning efter PBL § 15.
  4. Selvpensioneringskonti efter PBL § 51 A, hvis kontoen er oprettet før den 2. juni 1998.
  5. Opsparings- og forsikringsordninger, der udelukkende har familieforsørgelse til formål (børneopsparingskonti) efter PBL § 51.

Fritagelserne skal ses i sammenhæng med, at disse ordninger er omfattet af pensionsafkastbeskatningsloven (PAL) og beskattes efter de heri fastsatte regler. Der er derfor ikke behov for indberetning af hensyn til beskatning af renter og aktieudbytte m.v. som kapitalindkomst og aktieindkomst hos de individuelle skattepligtige i egenskab af pensionsopsparer.

Disse ordninger er omfattet af pensionsafkastbeskatningsloven, hvor det er pensionsinstituttet m.v., der opgør skatten. Dermed har Skatteforvaltningen ikke brug for oplysninger om konkrete værdipapirer og afkast heraf, når værdipapirerne ligger i sådanne ordninger.

I SIL § 50, stk. 3, er det endvidere fastsat, at indberetningspligten efter SIL § 12 ikke omfatter ordninger som nævnt i SIL § 50, stk. 1, nr. 1-3 (dvs. rateopsparing i pensionsøjemed, jf. PBL § 11 A, opsparing i pensionsøjemed, jf. PBL §§ 12-14 A, indeksordning, jf. PBL § 15), og for ordninger som nævnt i SIL § 50, stk. 1, nr. 4 og 5 (dvs. selvpensioneringskonti, hvis kontoen er oprettet før den 2. juni 1998, og opsparings- og forsikringsordninger, der udelukkende har familieforsørgelse til formål (børneopsparingskonti), jf. PBL § 51), er indberetningen begrænset til at omfatte oplysning om identiteten af den indberetningspligtige og kontohaveren samt kontoens nummer.

Livsforsikringer og pensionskasseordninger mv., som nævnt i PBL § 53 A

Efter SIL § 50, stk. 2, omfatter indberetningspligten efter SIL §§ 12, 14, 15 a og 17, efter § 18 bortset fra indberetningspligten vedrørende udbytter og efter §§ 19 og 28 ikke livsforsikringer og pensionskasseordninger m.v. som nævnt i PBL § 53 A, stk. 1, bortset fra de forsikringer, der er nævnt i PBL § 53 A, stk. 4.

Der er således fastsat fritagelse for indberetningspligten efter §§ 12, 14, 15 a mv. for så vidt angår livsforsikringer og pensionskasseordninger m.v. som nævnt i PBL § 53 A, stk. 1.

Bestemmelsen skal ses i lyset af, at der allerede indberettes oplysninger om de livsforsikringer og pensionskasseordninger m.v., som er nævnt i PBL § 53 A, stk. 1, efter regler, der er udstedt i medfør af SIL §§ 9 og 11 , jf. SIB §§ 18 og 25.

Undtagelsen i SIL § 50, stk. 2, indebærer således, at der ikke sker dobbeltindberetning om de samme ordninger m.v. efter forskellige bestemmelser i henholdsvis skatteindberetningsloven og skatteindberetningsbekendtgørelsen.

Aktiesparekonti omfattet af aktiesparekontoloven

I SIL § 50, stk. 4, er det fastsat, at indberetningspligten efter SIL § 12, stk. 1, for så vidt angår renter og andet afkast, §§ 15 a og 16, § 17, stk. 3, § 18 stk. 1, for så vidt angår renter og andet afkast, § 18, stk. 2, for så vidt angår udbytter, og § 19 og § 19 a ikke omfatter aktiesparekonti omfattet af aktiesparekontoloven (ASKL), jf. dog stk. 5.

Der er dermed fastsat undtagelse fra en række indberetningspligter vedrørende aktiesparekonti, og hvorefter SIL § 16, § 17, stk. 3, § 18 stk. 1, § 18, stk. 2, § 19 og § 19 a, ikke omfatter aktiesparekonti. For så vidt angår § 18, stk. 1, gælder undtagelsen dog kun indberetning af renter og andet afkast, og for så vidt angår § 18, stk. 2, gælder undtagelsen dog kun indberetning af udenlandsk udbytte af investeringsbeviser og aktier m.v.

SIL § 16 vedrører udbytte på aktier m.v. i depot til forvaltning, mens SIL § 18, stk. 2, bl.a. vedrører udbytte af investeringsbeviser, udbytte af aktier m.v. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19. At indberetningspligten herpå som hovedregel undtages, skyldes, at der ikke er behov for indberetning af udbytte modtaget fra udenlandske aktier eller investeringsbeviser, da data hverken skal bruges til beskatning eller afstemning. Udbytter fra danske selskaber skal derimod indberettes, også for så vidt angår aktiesparekonti, jf. SIL § 50, stk. 5.

SIL § 17, stk. 3, vedrører indberetning af erhvervelse og afståelse af aktier mv. SIL § 19 vedrører bl.a. indberetning af erhvervelser og afståelser af obligationer, aktier mv. omfattet af ABL §§ 19 A, 19 B eller 19 C og investeringsbeviser. At indberetningspligten herpå undtages for så vidt angår aktiesparekontoen, skyldes, at der ikke er behov for at modtage indberetninger om værdipapirhandler, der sker på aktiesparekontoen, da data ikke skal bruges ved indkomstopgørelsen til beregning af gevinst og tab.

SIL § 18, stk. 1, vedrører bl.a. obligationer, herunder konvertible obligationer. Konvertible obligationer kan indgå på en aktiesparekonto derved, at de kan erhverves på grundlag af aktier, der allerede indgår på aktiesparekontoen. Der er således behov for, at der foretages indberetning af kursværdien af konvertible obligationer. På denne baggrund er indsat en undtagelse for indberetningen vedrørende renter og andet afkast efter SIL § 18, stk. 1, for så vidt angår aktiesparekonti. At indberetningspligten herpå undtages, skyldes, at der ikke er behov for indberetning af renter og andet afkast af konvertible obligationer, da data hverken skal bruges til beskatning eller afstemning.

SIL § 19 a omhandler, finansielle virksomheders indberetning af skattepligtige beløb, der betales som led i kunde- eller medlemsprogrammer eller lignende generelle ordninger til de enkelte kunder.

Det bemærkes, at undtagelser fra indberetningspligten ikke indebærer, at der ikke skal foretages indberetning i forbindelse med interne overførsler mellem ejeren af en aktiesparekonto og dennes almindelige depot uden for aktiesparekontoen.

Bemærk

SIL § 50, stk. 4, vedrørende aktiesparekonti blev indført ved lov nr. 1429 af 5. februar 2018.

Særligt om udbytte

Efter SIL § 50, stk. 5, gælder fritagelse for indberetningspligten efter SIL § 50, stk. 1 og 4, ikke i relation til indberetningspligten efter SIL §§ 16 og 18, for så vidt angår udbytte af investeringsbeviser og aktier m.v. i danske selskaber m.v.

SIL § 50, stk. 1 og 4 finder dermed ikke anvendelse for så vidt angår indberetning af udbytter af aktier og investeringsbeviser m.v. i danske selskaber og investeringsforeninger m.v. Det vil sige, at udbytter af aktier m.v. i danske investeringsforeninger m.v. skal indberettes, uanset at de pågældende papirer indgår i en ordning, som er omfattet af undtagelserne i stk. 1 eller 4.

Formålet med denne bestemmelse er, at Skatteforvaltningen kan kontrollere, om der er sket korrekt indeholdelse og afregning af udbytteskat. Herudover kan de indberettede oplysninger i en vis udstrækning anvendes i forbindelse med refusion af eventuelt indeholdt udbytteskat.

Bestemmelsens henvisning til "aktier m.v." skal forstås som de papirer, der er omfattet af aktieavancebeskatningsloven. Bestemmelsens henvisning til "selskaber m.v." skal som udgangspunkt forstås som de selskaber (f.eks. aktie- eller anpartsselskaber) og foreninger (f.eks. investeringsforeninger) og andre juridiske personer, der har udstedt de pågældende aktier m.v.

Fritagelse vedrørende skattefrie institutioner, statsanerkendte arbejdsløshedskasser, pengeinstitutter, pensionskasser, realkreditinstitutter og forsikringsselskaber.

I SIL § 51, stk. 1, er det fastsat, at indberetning efter SIL §§ 12-16, § 17, stk. 1 og 2, og § 18 og 19 a skal undlades vedrørende de skattefrie institutioner m.v. eller statsanerkendte arbejdsløshedskasser, der er nævnt i SEL § 3, samt pengeinstitutter, pensionskasser, realkreditinstitutter og forsikringsselskaber.

Undtagelsen for indberetning indebærer, at der ikke skal indberettes om indskud, lån, værdipapirdepoter, afkast heraf, pantebreve i depot og udbytter fra udenlandske selskaber m.v. når ejeren, låntageren m.v. er skattefritagne institutioner m.v. eller visse finansielle institutter. Indberetningen vil i disse situationer ikke have nogen værdi for Skatteforvaltningen.

Denne fritagelsesbestemmelse i SIL § 51, stk. 1, gælder ikke i relation til indberetningspligten efter §§ 16 eller 18, for så vidt angår udbytte af investeringsbeviser og aktier m.v. i danske selskaber m.v. Se SIL § 51, stk. 3.

Det vil sige, at udbytter af investeringsbeviser og aktier m.v. i danske selskaber m.v. skal indberettes, uanset at de pågældende udbytter er ejet af en ejer, der i øvrigt ikke skal indberettes om efter stk. 1.

Formålet hermed er, at Skatteforvaltningen kan kontrollere, om der er sket korrekt indeholdelse og afregning af udbytteskat. Herudover vil de indberettede oplysninger i en vis udstrækning kunne anvendes i forbindelse med refusion af eventuelt indeholdt udbytteskat.

Bestemmelsens henvisning til "aktier m.v." skal forstås som de papirer, der er omfattet af aktieavancebeskatningsloven. Når der i bestemmelsen henvises til "selskaber m.v." skal dette som udgangspunkt forstås som de selskaber (f.eks. aktie- eller anpartsselskaber) og foreninger (f.eks. investeringsforeninger) og andre juridiske personer, der har udstedt de pågældende aktier m.v.

Efter SIL § 51, stk. 2, skal indberetning efter SIL § 17, stk. 3, § 19 og § 28 endvidere undlades vedrørende:

  1. Dispositioner mellem de skattefrie institutioner m.v. eller statsanerkendte arbejdsløshedskasser, der er nævnt i selskabsskattelovens § 3.
  2. Dispositioner mellem pengeinstitutter, pensionskasser, realkreditinstitutter og forsikringsselskaber.
  3. Dispositioner mellem dem, der er nævnt under nr. 1 og 2.