Indhold

Dette afsnit indeholder

  • Hovedregel
  • Undtagelse.

Hovedregel

At udlejning af fast ejendom er en Relevant Aktivitet, fremgår af BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 9, stk. 1, nr. 1, som lyder:

"Udlejning af fast ejendom, herunder både beboelses- og erhvervsejendom, samt enhver anden fast ejendom og parkeringspladser."

Fast ejendom er, ud over at der nævnes beboelsesejendom, erhvervsejendom og enhver anden fast ejendom, ikke defineret nærmere. Skatteforvaltningen lægger ud fra almindelige fortolkningsprincipper til grund, at man, hvor det udlejede er beliggende i Danmark, kan tage udgangspunkt i dansk ejendomsretlig definition af, hvad en fast ejendom er. Tilsvarende kan der tages udgangspunkt i relevante udenlandske definitioner, når det udlejede er beliggende uden for Danmark. Dog forudsættes definitionen at være bred, jf. ordlyden "enhver anden fast ejendom". Det er ikke en forudsætning, at det udlejede skal have selvstændigt matrikelnummer eller tilsvarende, eller at udlejningen, hvor et selvstændigt nummer forefindes, skal omfatte hele ejendommen. Dette fremgår bl.a. af, at udlejning af hotelværelser i udgangspunktet forudsættes omfattet af definitionen, jf. nedenfor om undtagelsen.

Hvilken tilknytning "Sælgeren" (i denne sammenhæng udlejeren, se afsnit A.B.1.2.8.6.5.2) har til den faste ejendom eller parkeringspladsen, er uden betydning. Indberetningspligten gælder, hvad enten udlejeren er ejer, andelshaver, lejer, fremlejer eller på anden måde tillagt brugsret til det udlejede.

Bemærk

I princippet gælder indberetningspligten også, hvis udlejeren udlejer noget, som den pågældende overhovedet ikke har juridisk adkomst til at disponere over, idet intet i nærværende regelsæt pålægger platformsoperatøren nogen pligt til at undersøge udlejerens rettigheder over det udlejede. Dette harmonerer med ordningens hovedformål, som er at skaffe skattemyndighederne information om den indtægt, udlejeren måtte have erhvervet ved udlejningen.

Også begrebet "udlejning" skal forstås bredt. Den rettighed, som udlejerens kontraktpartner opnår, behøver således ikke at være den fulde rådighed over den pågældende faste ejendom. Der kan også være tale om en afgrænset brugsret, fx jagtrettigheder eller sankeret. For parkeringspladser vil råderetten typisk indskrænke sig til retten til at parkere et motorkøretøj på en plads.

Definitionsbestemmelsen indeholder ingen tidsmæssig afgrænsning af udlejningstidens længde. Både korttids- og langtidsudlejning er således omfattet. Det er i den forbindelse Skatteforvaltningens opfattelse, at også udlejning på timebasis af fx parkeringspladser eller selskabslokaler er omfattet.    

Undtagelse

Platformsoperatøren er ikke indberetningspligtig, hvis fx større hotelkæder eller rejsearrangører benytter platformen til udlejning af fast ejendom. Grænsen er sat ved 2000 udlejningsaktiviteter inden for et år. Se DAC7’s præambel nr. 19, hvor indledningen lyder:

"For at reducere unødvendige overholdelsesomkostninger for sælgere, der beskæftiger sig med udlejning af fast ejendom, såsom hotelkæder eller rejsearrangører, bør der være en tærskel for antal udlejninger pr. ejendom, hvorover indberetningspligten ikke vil gælde."   

Undtagelsen fremgår af definitionen af begrebet "Undtaget Sælger", jf. BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 16, nr. 3. De nærmere vilkår for undtagelsen er derfor gennemgået nedenfor i afsnit A.B.1.2.8.6.5.5.5.