Indhold 

Dette afsnit beskriver reglen for fritagelse for betaling af grundskyld, når en ejendom er ramt af kystnedbrydning. Hvis en ejendom opfylder betingelserne, er fritagelsen obligatorisk.  

Reglerne om fritagelse for betaling af grundskyld for de i afsnittet omhandlede ejendomme findes i ESL § 6

Reglerne om fritagelse for kystnedbrydning blev indsat i KESL § 7 A ved lov nr. 1887 af 29. december 2015 om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om vurdering af landets faste ejendomme (Fritagelse for grundskyld for ejendomme ramt af kystnedbrydning og vurdering af visse ejendomme med hjemfaldspligt). 

Afsnittet indeholder: 

  • Regel
  • Obligatorisk fritagelse
  • Hel eller delvis fritagelse
  • Fritagelsens varighed
  • Afgørelseskompetence. 

Se også 

Se også afsnit 

  • C.H.4.3.3.1.1 Fritagelse efter § 5 - kongelige slotte mv., offentlige ejendomme, diplomatisk repræsentation mv., fredede ejendomme og forsamlingshuse
  • C.H.4.3.3.2 Bevillingsmæssige fritagelser for grundskyld
  • C.H.4.3.3.3 Fritagelse for grundskyld af samfundsmæssige hensyn
  • C.H.4.3.3.4 Fritagelse for stigning som følge af ændret plangrundlag
  • C.H.4.3.3.5 Fritagelse for stigninger som følge af ændret plangrundlag med mulighed for opførelse af vindmølle- eller solcelleanlæg
  • C.H.4.3.3.6 Ejendomme, der er fritaget for vurdering
  • C.H.4.3.3.7 Henstand for visse landbrugsejendomme. 

Regel 

Kommunalbestyrelsen skal meddele hel eller delvis fritagelse for grundskyld af ejendomme, der er ramt af kystnedbrydning. 

Bestemmelse i § 6 er en videreførelse af § 7 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat med sproglige ændringer. 

Obligatorisk fritagelse 

Kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at meddele hel eller delvis fritagelse for grundskyld af ejendomme, der er ramt af kystnedbrydning. 

Kommunalbestyrelsen vil således ikke generelt kunne fravælge at give fritagelse efter bestemmelsen, men vil derimod skulle foretage en konkret vurdering af, om det må anses for godtgjort, at ejendommen er ramt af kystnedbrydning. 

Kommunalbestyrelsen vil inden for lovgivningen og almindelige forvaltningsretlige regler skulle skønne, hvornår det findes godtgjort, at en ejendom er omfattet af bestemmelsen.  

Kommunalbestyrelsen vil fx kunne lægge vægt på fotografisk materiale eller oplysninger om nye opmålinger af grunden, hvoraf det fremgår, at grunden er ramt af kystnedbrydning. 

Fritagelsen bliver fastsat direkte i den grundskyld, der faktisk bliver opkrævet. 

Hel eller delvis fritagelse 

Det er op til kommunalbestyrelsen at vurdere, om der skal ske hel eller delvis fritagelse for grundskyld i tilfælde af kystnedbrydning. 

Kommunalbestyrelsen kan fritage hele ejendommen, selvom kun en del af denne er direkte ramt af kystnedbrydning, fx fordi den resterende del er væsentlig forringet eller helt værdiløs. 

Ved delvis fritagelse skal der ske en fordeling af grundværdien på den del, der kan henføres til den fritagne henholdsvis den ikke-fritagne del. Fordelingen sker ud fra den procentuelle del, der er forsvundet som følge af kystnedbrydningen i forhold til den samlede grundstørrelse i vurderingen.  

Fritagelsens varighed 

Fritagelsen gælder, indtil en ny ansættelse af grundværdien kan lægges til grund ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget for grundskyld. Se ESL § 6, 2. pkt. 

En ny ansættelse af grundværdien vil skulle lægges til grund ved den fremtidige opkrævning af grundskyld fra det tidspunkt, hvor en ny ansættelse af grundværdien danner grundlag for opgørelsen af beskatningsgrundlaget for grundskyld.  

Efter ejendomsvurderingsloven foretages der en ny vurdering af fast ejendom hvert andet år, medmindre der er foretaget en omvurdering. Se EVL §§ 5 og 6

Fra det tidspunkt, hvor en ny grundværdi udgør beskatningsgrundlaget for grundskyld, bortfalder kommunalbestyrelsens fritagelse for grundskyld. På den måde sikres det, at fritagelsen for grundskyld alene har virkning i perioden indtil Skatteforvaltningens nye ansættelse, der tager højde for kystnedbrydningen, og dermed udgør grundlaget for opkrævning af grundskylden. 

I det omfang kystnedbrydning måtte give anledning til en lavere ansættelse af grundværdien efter ejendomsvurderingsloven, vil dette ved en uændret grundskyldspromille medføre en lavere grundskyld for grundejeren. 

Når en grund rammes af kystnedbrydning, kan denne efter omstændighederne blive genstand for en omvurdering pr. førstkommende 1. januar. Det skyldes, at de ændringer i vurderingen af grundens værdi, som kystnedbrydning kan give anledning til, først vil få virkning for opgørelsen af beskatningsgrundlaget for grundskylden efter, at der er sket ændringer på grunden. 

Bemærk 

Det bemærkes, at vurderinger af ejendomme, der pr. 1. januar 2024 vurderes i lige år som ejerboliger efter ejendomsvurderingsloven, foretages i 2024 og 2025 efter EVL § 87 b. Se EVL § 5, stk. 2. Vurderinger af ejendomme, der pr. 1. januar 2025 vurderes i ulige år som andre ejendomme og visse ejerboliger efter ejendomsvurderingsloven, foretages i 2025 og 2026 efter EVL § 88 a. Se EVL § 5, stk. 2. 

Det betyder, at hvis en kystnedbrydning ikke giver anledning til en omvurdering af grunden, vil en vurdering, som ikke tager højde for kystnedbrydningen, blive indekseret til brug for vurderingen i henholdsvis 2024-2025 og 2025-2026 og anvendt til beskatning i henholdsvis 2025-2026 og 2026-2027. Er der ikke taget højde for kystnedbrydningen i disse vurderinger, vil fritagelsen derfor fortsat skulle gives, indtil der er foretaget en ny vurdering, hvor kystnedbrydningen indgår. 

Afgørelseskompetence 

Det er kommunen, der har kompetence til at fritage for grundskyld på grund af kystnedbrydning.  

Kommunen foretager også en fordeling af grundværdien på den del, der kan henføres til den fritagne henholdsvis den ikke-fritagne del.  

Kommunalbestyrelsens afgørelser kan indbringes for domstolene.