Indhold

Afsnittet indeholder reglerne om, hvem der kan indbetale til kapitalpensionsordningen, hvornår indbetalingerne kan fratrækkes, og hvilken skattemæssig værdi fradraget har.

Afsnittet indeholder:

  • Betingelser for fradrag
  • Fradragsværdi af indbetalinger
  • Arbejdsgiveradministrerede ordninger og privattegnede ordninger er adskilte.
  • Arbejdsgiveradministrerede kapitalpensioner
  • Privattegnede kapitalpensionsordninger.

Betingelser for fradrag

Pensionsopspareren kan oprette kapitalpensionsordninger, og pensionsopspareren eller hans eller hendes arbejdsgiver kan foretage indbetalinger på ordningerne lige indtil det seneste udbetalingstidspunkt for ordningen, der er 15 år efter opnåelse af pensionsudbetalingsalderen jf. PBL § 10, stk.1, nr. 3 og PBL § 12, stk. 1, nr.3. Se afsnit (C.A.10.2.3.1.1) om kapitalforsikringer i pensionsøjemed, og afsnit (C.A.10.2.3.1.2) om opsparing i pensionsøjemed.

Se også

Se også afsnit (C.A.10.2.1.1.2.1) om pensionsudbetalingsalderen.

Der er grænser for, hvor store indbetalinger på kapitalpensionsordninger, der kan foretages med skattemæssig virkning. Grænserne gælder for de samlede indbetalinger til både arbejdsgiveradministrerede ordninger og privattegnede ordninger. Se mere om grænserne i afsnit (C.A.10.2.3.3.2).

Indenfor disse grænser har pensionsopspareren (arbejdstageren) bortseelsesret for sin arbejdsgivers indbetalinger til en arbejdsgiveradministreret kapitalpension, se PBL § 19, og en pensionsopsparer har fradragsret for sine egne indbetalinger til en privattegnet kapitalpension, se PBL § 18, stk. 1-2.

Er der oprettet en arbejdsgiveradministreret kapitalpensionsordning, går arbejdsgiverens indbetalinger (med bortseelsesret) til denne ordning forud for de beløb, pensionsopspareren selv indbetaler til en privattegnede ordning. Se PBL § 18, stk. 2.

Indbetalingerne til en kapitalpensionsordning kan nedsættes eller standses, uden at det har skattemæssige konsekvenser, hverken for fradragsretten i tidligere indkomstår, eller kapitalpensionsordningens gyldighed.

Ved nedsættelse eller ophør af indbetalinger til en arbejdsgiveradministreret kapitalpensionsordning i et ansættelsesforhold, kan den indgåede aftale mellem arbejdstager og arbejdsgiver dog fortsat medføre en forpligtelse for parterne til at indbetale det årlige bidrag på grundlag af aftalen. Det vil fx være aktuelt for kapitalpensionsordninger, der er omfattet af en kollektiv overenskomst.

Fradragsværdi af indbetalinger

Alle præmier og indskud på

  • kapitalforsikringer i pensionsøjemed
  • opsparing i pensionsøjemed
  • tilknyttede invalidesumsforsikringer
  • supplerende engangsydelse i pensionskasseordninger

indgår i beregningsgrundlaget for topskatten.

Det betyder, at indbetalingerne kun har fradragsmæssig virkning ved beregningen af bundskat, sundhedsbidrag, kommune- og kirkeskat. Se PSL § 7, stk. 1, og PBL § 16, stk. 1

Det gælder både fradraget for indbetalinger på privattegnede kapitalpensionsordninger, se PBL § 18, stk. 1-2, og arbejdsgiverens indbetalinger på arbejdsgiveradministrerede kapitalpensionsordninger omfattet af bortseelsesret, se PBL § 19.

Arbejdsgiveradministrerede ordninger og privattegnede ordninger er adskilte.

Forskellen i den skattemæssige behandling af indbetalingerne på arbejdsgiveradministrerede og privattegnede kapitalpensionsordninger (bortseelsesret for arbejdsgiverindbetalinger og fradragsret for egne private indbetalinger) gør det nødvendigt, at de to typer skal holdes adskilte.

Pensionsopspareren må derfor ikke foretage private indbetalinger på en arbejdsgiveradministreret kapitalpensionsordning, og arbejdsgiveren må ikke foretage indbetalinger med bortseelsesret på en privattegnet kapitalpensionsordning.

Der er mulighed for, at en arbejdsgiveradministreret ordning kan ændres til en privattegnet ordning, fx hvis en arbejdstager efter at have fratrådt sit job selv ønsker at fortsætte med at indbetale til den tidligere arbejdsgiverordning. Der er også mulighed for, at en privattegnet kapitalpension kan ændres til en arbejdsgiveradministreret ordning, fx hvis pensionsopspareren tiltræder et nyt job og aftaler, at det fremover er arbejdsgiveren, der skal indbetale på ordningen.

Pensionsinstitutterne skal give alle kapitalpensionsaftaler en påtegning, der viser, om ordningen er en arbejdsgiveradministreret pensionsordning, eller om den er en privattegnet pensionsordning. Pensionsinstitutterne skal også give aftalen en påtegning, hvis en arbejdsgiveradministreret ordning bliver ændret til en privattegnet ordning, eller hvis en privattegnet ordning bliver ændret til en arbejdsgiveradministreret ordning. Se BEK nr. 1281 af 9. december 2009, § 5.

Arbejdsgiveradministrerede kapitalpensionsordninger

Når en kapitalpension er oprettet som en arbejdsgiveradministreret pensionsordning, skal arbejdsgiveren foruden arbejdstageren og pensionsinstituttet være part i pensionsaftalen.

Arbejdsgiveren skal foretage indbetalingerne på ordningen, og arbejdstageren har bortseelsesret for indbetalingerne, dvs. at indbetalingerne holdes uden for arbejdstagerens skattepligtige indkomst, jf. PBL § 19. Dette gælder både den del af indbetalingen, der efter aftalen er arbejdsgiverbidrag, og den del, der er arbejdstagerens bidrag. Se afsnit (C.A.10.2.1.3.1) om arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger.

Se også

Se også afsnit (C.A.10.2.3.3.2) om grænser mv.  for  fradrags- eller bortseelsesret

Privattegnede kapitalpensionsordninger

Indbetalinger (præmier) på en kapitalforsikring i pensionsøjemed er fradragsberettigede i forfaldsåret. Se PBL § 18, stk. 1, 1. pkt. Indbetalinger på en opsparingsordning er fradragsberettigede i det indkomstår, hvor indbetalingen er foretaget. Se PBL § 18, stk. 1, 2. pkt.

Pensionsopspareren kan inden for de gældende grænser få fradrag for sine indbetalinger til en privattegnet kapitalpensionsordning ved opgørelsen af sin personlige indkomst, se PSL § 3, stk. 2, nr. 3, og PBL § 18, stk. 1. Se dog ovenfor om skatteværdi af indbetalingerne.

Se også

Se også afsnit (C.A.10.2.3.3.2) om grænserne for indbetalinger med fradrags- eller bortseelsesret