Indhold
Dette afsnit handler om muligheden for at få nedsat den ordinære acontoskat.
Afsnittet indeholder:
- Ansøgning
- Dokumentation
- Efterfølgende frivillig indbetaling og opskrivning af rater
- Klageadgang
- Dækningsrækkefølge ved restance med en rate.
Ansøgning
Hvis selskabet forventer, at indkomstforholdene i indkomståret vil afvige væsentligt fra, hvad der er lagt til grund for den ordinære acontoskat, kan selskabet anmode om, at den ordinære acontoskat nedsættes under hensyn til selskabets oplysninger om forventede indkomstforhold. Se SEL § 29 C,
Selskabet skal sende ansøgningen om nedsættelse til SKAT inden tre uger efter, at selskabet har modtaget opkrævning af den ordinære acontoskat, hvilket normalt sker i primo februar.
Selskabet kan anmode om nedsættelse af 2. rate efter forfaldstidspunktet for 1. rate, men som udgangspunkt inden 15. oktober. Se § 5 i bek. nr. 929 af 4. december 2005 om indkomstbeskatning af aktieselskaber.
Ansøgning om at få nedsat ordinære acontoskatterater kan kun under særlige omstændigheder fremsættes efter raternes forfaldstidspunkt.
Dokumentation
Selskabet kan ikke få nedsat den ordinære acontoskat til et mindre beløb end det, som selskabet sandsynligvis skal betale i indkomstskat for det pågældende indkomstår.
Det betyder, at det er selskabet, der skal dokumentere sandsynligheden for en lavere forventet indkomst. Det vil som udgangspunkt være tilstrækkeligt at henvise til de senest foreliggende regnskabsoplysninger, herunder oplysninger om underskud fra tidligere år.
Efterfølgende frivillig indbetaling og opskrivning af rater
Efter SKATs opfattelse er det en betingelse for at få tilladelse til at nedsætte de ordinære rater, at der ved efterfølgende frivillig indbetaling foretages opskrivning af den/de nedsatte rate(r).
Frivillig indbetaling senest 20. marts benyttes til at opskrive 1. ordinære rate til det oprindeligt fastsatte beløb. Det eventuelle resterende beløb betragtes som frivillig martsindbetaling med den følge, at selskabet får tillæg efter SEL § 29 B, stk. 6.
Tillægget er fastsat efter SEL § 29 B, stk. 9.
Frivillig indbetaling foretaget efter 20. marts, men senest 20. november benyttes til at dække den ordinære rate. Den bevilgede nedsatte rate betragtes som ny ordinær rate.
Det eventuelle resterende beløb betragtes som frivillig november indbetaling. Der sker ingen opskrivning af hverken nedsat rate 1 eller nedsat rate 2.
Frivillige indbetalinger i kalenderåret foretaget efter 20. november returneres.
Se de to eksempler.
Eksempel 1
|
1. rate - 20. marts
|
2. rate 20. november
|
Beregnet ordinære rater
|
100.000
|
100.000
|
Bevilget nedsættelse af ordinære rater
|
50.000
|
50.000
|
Nye ordinære rater
|
50.000
|
50.000
|
Betaling ordinær rate
|
50.000
|
50.000
|
Frivillig betaling.
|
70.000
|
20.000
|
Til slutberegningen:
|
|
|
Ordinære rater
|
100.000
|
50.000
|
Frivillige indbetalinger
|
20.000
|
20.000
|
Der gives et tillæg efter SEL § 29 B, stk. 6.
Eksempel 2
|
1. rate - 20. marts
|
2. rate - 20. november
|
Beregnet ordinære rater
|
150.000
|
150.000
|
Bevilget nedsættelse af ordinære rater
|
150.000
|
150.000
|
Nye ordinære rater
|
0
|
0
|
Frivillig betaling
|
50.000
|
300.000
|
Til slutberegning:
|
|
|
Ordinære rater
|
50.000
|
0
|
Frivillige indbetalinger
|
0
|
300.000
|
Der overføres ikke beløb til yderligere opfyldning af rate 1, da betalingen på 300.000 kr. foretages efter 20. marts, og der sker ingen opfyldning af rate 2.
Der beregnes således tillæg efter SEL § 29 B, stk. 6.
Klageadgang
SKATs afgørelse om nedsættelse af ordinær acontoskat kan inden tre måneder påklages til Landsskatteretten. Se SKF § 11, stk. 1.
Dækningsrækkefølge ved restance med en rate
Ordinære acontoskatterater anses for betalt før frivillige acontoskattebetalinger. Som ordinære acontoskatterater anses også godkendte nedsatte rater. Se SEL § 29 B, stk. 7
Hvis der efter kalenderårets udløb er restancer med ordinære acontoskatterater, og selskabet foretager en frivillig indbetaling efter 20. marts, men senest 20. november i et kalenderår, administreres således:
Restance på rate 1
Ved indbetaling efter 20. marts, men senest 20. november, vil indbetalingerne først dække den ordinære rate 2, og dernæst skyldig ordinær rate 1 og sidst frivillig indbetaling rate 2. Se eksempel 1.
Eksempel 1
|
1. rate - 20. marts
|
2. rate - 20. november
|
Beregnet ordinære rater
|
100.000
|
100.000
|
Bevilget nedsættelse af ordinære rater
|
80.000
|
80.000
|
Nye ordinære rater
|
20.000
|
20.000
|
Betaling
|
0
|
170.000
|
Restance
|
20.000
|
|
Til slutberegningen:
|
|
|
Ordinære rater
|
20.000
|
20.000
|
Frivillige indbetalinger
|
0
|
130.000
|
Restance på rate 2
Ved betaling senest 20. marts med større beløb end den ordinære rate 1 dækkes ved den endelige slutberegning 31. december først den ordinære rate 1, dernæst den ordinære rate 2. Et herefter overskydende beløb anses for frivillig indbetaling til rate 1. Se eksempel 2.
Eksempel 2
|
rate 1
|
rate 2
|
Beregnet ordinær rate
|
125.000
|
125.000
|
Bevilget nedsættelse af ordinær rate
|
0
|
0
|
Nye ordinære rater
|
125.000
|
125.000
|
Betaling
|
425.000
|
0
|
Til slutberegningen:
|
|
|
Ordinære rater
|
125.000
|
0
|
Frivillige indbetalinger
|
300.000
|
0
|
Endelig slutberegning 31/12:
|
|
|
Ordinære rater
|
125.000
|
125.000
|
Frivillige indbetalinger
|
175.000
|
0
|
Betaling senest den 20. marts dækker:
- Ordinær rate 1
- Frivillig indbetaling til rate 1.
Hvis 2. rate ikke er betalt, når kalenderåret er afsluttet, skal eventuelle frivillige indbetalinger for indkomståret først dække årets ordinære rater, før der kan være frivillig indbetaling.