Indhold

Dette afsnit indeholder en beskrivelse af de regler, der gælder for restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM), og som bl.a. regulerer snitfladerne mellem opkrævning og inddrivelse.

Afsnittet indeholder:

  • Oversigt over relevante love
  • Hvilke krav skal inddrives af RIM?

Oversigt over relevante love

Nedenfor angives relevante regler om inddrivelse af gæld til det offentlige.

Bemærk:

Oversigten indeholder ikke love om særlige opkrævningsregler. Om opkrævningsregler på skatteområdet, se fx lovbekendtgørelse nr. 1402 af 07.12.2010 om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (opkrævningsloven).

Oversigt over relevant lovgivning:

Lovforslags nr.

Dato

Lov nr.

Dato

Bemærkninger

L 112

24.02.2005

429

06.06.2005

Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer (OIL)

L113

24.02.2005

430

06.06.2005

Lov om ændring af forskellige love og om ophævelse af lov om kommunalt samarbejde om opkrævning og inddrivelse

L149

06.04.2005

431

06.06.2005

Lov om ændring af forskellige love. Forenkling, harmonisering og objektivering af reglerne for inddrivelse af gæld til det offentlige mv. samt mulighed for anvendelse af digitale lønsedler

.

25.05.2005

.

.

Betænkning afgivet af Skatteudvalget vedr. forslag til lov om forenkling, harmonisering og objektivering af reglerne for inddrivelse af gæld til det offentlige mv. samt mulighed for anvendelse af digitale lønsedler

L110

24.02.2005

907

28.08.2006

Skatteforvaltningsloven

.

.

974

17.10.2005

Bekendtgørelse af forretningsorden for Landsskatteretten

.

.

1023

17.10.2005

Bekendtgørelse om klageadgang i sager om inddrivelse af bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger

.

.

409

01.05.2007

Bekendtgørelse om begrænsning af adgangen til at klage over told- og skatteforvaltningen

L20

08.10.2008

1333

19.12.2008

Lov om inddrivelse af gæld til det offentlige (INDOG)

L21

08.10.2008

1336

19.12.2008

Lov om ændring af forskellige love m.v. (Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige)

 

 

 572

 20.06.2001

Bekendtgørelse af lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v.

922 24.08.2011 Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
L95 08.12.2010 252 30.03.2011

Lov om ændring af lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v., lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om en børne- og ungeydelse og lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister

(Effektivisering af inddrivelsen af gæld til det offentlige)

.

.

505

25.05.2011

Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 4 i lov om ændring af lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v., lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om en børne- og ungeydelse og lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister.

(ikrafttræden af dækningsrækkefølge f.s.v. angår lønindeholdelse)

Hvilke krav skal inddrives af RIM?

Skatteministeren eller den, ministeren bemyndiger til det, er RIM. Se INDOG § 2, stk. 1. Denne delegationskompetence er udnyttet, fordi RIM er told- og skatteforvaltningen. Se § 2 i inddrivelsesbekendtgørelsen.

RIM kan inddrive samtlige krav med tillæg af renter, gebyrer, afgifter og andre omkostninger, der opkræves eller inddrives af det offentlige. Se INDOG § 1. Bilag 1 til INDOG er en gruppering af de kravstyper, der skal inddrives af RIM.

Skatteministeren kan fastsætte regler om, at loven også finder anvendelse på fordringer, der er fastsat ved lov eller i henhold til lov, hvilket han har gjort i inddrivelsesbekendtgørelsens § 1.

Begrebet det offentlige

Begrebet det offentlige skal forstås bredt. Det betyder, at også fordringer fra bl.a.

  • statsvirksomheder
  • nettostyrede virksomheder
  • indtægtsdækkede virksomheder
  • selvejende institutioner
  • institutioner med mindre supplerende virksomhed og
  • særlige fonde er omfattet af lovens anvendelsesområde. INDOG dækker derfor både offentlige og civile fordringer.

 

Krav, der opkræves og inddrives af det offentlige på andres vegne

INDOG gælder også fordringer, der opkræves og inddrives på vegne af andre, herunder

  • underholdsbidrag for private og udenlandske kreditorer
  • krav om tilbagebetaling fra A-kasser
  • fordringer på kontrolafgift fra trafikselskaber
  • fordringer på gebyrer fra private klagenævn
  • krav fra Landsbyggefonden, Byggeskadefonden og Grundejernes Investeringsfond
  • pligtige indbetalinger og bidrag efter lov om almene boliger
  • lov om friplejeboliger
  • krav fra Byggeskadefonden om byfornyelse
  • ekstraordinære bidrag efter lov om byfornyelse og udvikling af byer
  • krav fra Grundejernes Investeringsfond på pligtige indbetalinger fra lov om midlertidig regulering af boligforholdene
  • krav fra administrator på indbetaling fra ejer efter lov om tvungen administration af udlejningsejendomme
  • krav på licens og kontrolafgift fra DR
  • krav fra godkendte undervisningsinstitutioner
  • krav fra bilsyn.

Se Inddrivelsesbekendtgørelsens § 1, stk. 1.

Udenlandske fordringer, der inddrives i Danmark og danske fordringer, der inddrives i udlandet

Udenlandske fordringer, der inddrives i Danmark, og danske fordringer, der inddrives i udlandet, er også omfattet af loven. Dog sådan at inddrivelsesdirektivet og den nordiske bistandsaftale samt dobbeltbeskatningsaftalerne fortsat gælder. Se INDOG § 1, stk. 2.

Loven gælder også for opkrævning og inddrivelse af

  • udenlandske
  • færøske eller grønlandske

skattekrav i skattesager, som ikke er straffesager

  • andre krav fra det offentlige, som efter anmodning fra den kompetente myndighed i den pågældende stat, på Færøerne eller i Grønland opkræves eller inddrives her i landet i overensstemmelse med
    • Danmarks forpligtelser efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst
    • en anden international overenskomst, konvention eller
    • en administrativt indgået aftale om administrativ bistand i skattesager.

Se INDOG § 1, stk. 2.

Se også

Se også afsnit G.A.3.6, International inddrivelse for en uddybning af disse regler.