Indhold
Dette afsnit indeholder en beskrivelse af de regler, der gælder for restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM), og som bl.a. regulerer snitfladerne mellem opkrævning og inddrivelse.
Afsnittet indeholder:
- Oversigt over relevante love
- Hvilke krav skal inddrives af RIM?
Oversigt over relevante love
Nedenfor angives relevante regler om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Bemærk:
Oversigten indeholder ikke love om særlige opkrævningsregler. Om opkrævningsregler på skatteområdet, se fx lovbekendtgørelse nr. 1402 af 07.12.2010 om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (opkrævningsloven).
Oversigt over relevant lovgivning:
Lovforslags nr.
|
Dato
|
Lov nr.
|
Dato
|
Bemærkninger
|
L 112
|
24.02.2005
|
429
|
06.06.2005
|
Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer (OIL)
|
L113
|
24.02.2005
|
430
|
06.06.2005
|
Lov om ændring af forskellige love og om ophævelse af lov om kommunalt samarbejde om opkrævning og inddrivelse
|
L149
|
06.04.2005
|
431
|
06.06.2005
|
Lov om ændring af forskellige love. Forenkling, harmonisering og objektivering af reglerne for inddrivelse af gæld til det offentlige mv. samt mulighed for anvendelse af digitale lønsedler
|
. |
25.05.2005
|
. |
.
|
Betænkning afgivet af Skatteudvalget vedr. forslag til lov om forenkling, harmonisering og objektivering af reglerne for inddrivelse af gæld til det offentlige mv. samt mulighed for anvendelse af digitale lønsedler
|
L110
|
24.02.2005
|
907
|
28.08.2006
|
Skatteforvaltningsloven
|
.
|
.
|
974
|
17.10.2005
|
Bekendtgørelse af forretningsorden for Landsskatteretten
|
.
|
.
|
1023
|
17.10.2005
|
Bekendtgørelse om klageadgang i sager om inddrivelse af bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger
|
.
|
.
|
409
|
01.05.2007
|
Bekendtgørelse om begrænsning af adgangen til at klage over told- og skatteforvaltningen
|
L20
|
08.10.2008
|
1333
|
19.12.2008
|
Lov om inddrivelse af gæld til det offentlige (INDOG)
|
L21
|
08.10.2008
|
1336
|
19.12.2008
|
Lov om ændring af forskellige love m.v. (Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige)
|
|
|
572
|
20.06.2001
|
Bekendtgørelse af lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v.
|
|
|
922 |
24.08.2011 |
Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige |
L95 |
08.12.2010 |
252 |
30.03.2011 |
Lov om ændring af lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v., lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om en børne- og ungeydelse og lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister
(Effektivisering af inddrivelsen af gæld til det offentlige)
|
.
|
.
|
505
|
25.05.2011
|
Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 4 i lov om ændring af lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter m.v., lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om en børne- og ungeydelse og lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister.
(ikrafttræden af dækningsrækkefølge f.s.v. angår lønindeholdelse)
|
Hvilke krav skal inddrives af RIM?
Skatteministeren eller den, ministeren bemyndiger til det, er RIM. Se INDOG § 2, stk. 1. Denne delegationskompetence er udnyttet, fordi RIM er told- og skatteforvaltningen. Se § 2 i inddrivelsesbekendtgørelsen.
RIM kan inddrive samtlige krav med tillæg af renter, gebyrer, afgifter og andre omkostninger, der opkræves eller inddrives af det offentlige. Se INDOG § 1. Bilag 1 til INDOG er en gruppering af de kravstyper, der skal inddrives af RIM.
Skatteministeren kan fastsætte regler om, at loven også finder anvendelse på fordringer, der er fastsat ved lov eller i henhold til lov, hvilket han har gjort i inddrivelsesbekendtgørelsens § 1.
Begrebet det offentlige
Begrebet det offentlige skal forstås bredt. Det betyder, at også fordringer fra bl.a.
- statsvirksomheder
- nettostyrede virksomheder
- indtægtsdækkede virksomheder
- selvejende institutioner
- institutioner med mindre supplerende virksomhed og
- særlige fonde er omfattet af lovens anvendelsesområde. INDOG dækker derfor både offentlige og civile fordringer.
Krav, der opkræves og inddrives af det offentlige på andres vegne
INDOG gælder også fordringer, der opkræves og inddrives på vegne af andre, herunder
- underholdsbidrag for private og udenlandske kreditorer
- krav om tilbagebetaling fra A-kasser
- fordringer på kontrolafgift fra trafikselskaber
- fordringer på gebyrer fra private klagenævn
- krav fra Landsbyggefonden, Byggeskadefonden og Grundejernes Investeringsfond
- pligtige indbetalinger og bidrag efter lov om almene boliger
- lov om friplejeboliger
- krav fra Byggeskadefonden om byfornyelse
- ekstraordinære bidrag efter lov om byfornyelse og udvikling af byer
- krav fra Grundejernes Investeringsfond på pligtige indbetalinger fra lov om midlertidig regulering af boligforholdene
- krav fra administrator på indbetaling fra ejer efter lov om tvungen administration af udlejningsejendomme
- krav på licens og kontrolafgift fra DR
- krav fra godkendte undervisningsinstitutioner
- krav fra bilsyn.
Se Inddrivelsesbekendtgørelsens § 1, stk. 1.
Udenlandske fordringer, der inddrives i Danmark og danske fordringer, der inddrives i udlandet
Udenlandske fordringer, der inddrives i Danmark, og danske fordringer, der inddrives i udlandet, er også omfattet af loven. Dog sådan at inddrivelsesdirektivet og den nordiske bistandsaftale samt dobbeltbeskatningsaftalerne fortsat gælder. Se INDOG § 1, stk. 2.
Loven gælder også for opkrævning og inddrivelse af
- udenlandske
- færøske eller grønlandske
skattekrav i skattesager, som ikke er straffesager
- andre krav fra det offentlige, som efter anmodning fra den kompetente myndighed i den pågældende stat, på Færøerne eller i Grønland opkræves eller inddrives her i landet i overensstemmelse med
- Danmarks forpligtelser efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst
- en anden international overenskomst, konvention eller
- en administrativt indgået aftale om administrativ bistand i skattesager.
Se INDOG § 1, stk. 2.
Se også
Se også afsnit G.A.3.6, International inddrivelse for en uddybning af disse regler.