åben Vis oversigt med domme, kendelser og afgørelser, som Skatteforvaltningen har valgt ikke at indarbejde i vejledningens tekst. Vi gør opmærksom på, at materialet i denne oversigt ikke nødvendigvis er udtryk for gældende ret.

Indhold

Dette afsnit angiver afgiftssatserne på bekæmpelsesmidler og beskriver samtidig, hvordan afgiften skal beregnes.

Afsnittet indeholder:

  • Afgiftssatser
  • Eksempel på beregning af afgift ved modtagelse af varer fra lande udenfor EU
  • Beregning af afgift ved modtagelse af varer fra andre EU-lande
  • Afgiftsværdi for A- og B-varer (prismærkevarer)
  • Afgiftsværdi for C-varer (ikke-prismærkevarer)
  • Emballageafgift
  • Tidligere afgiftssatser.

Afgiftssatser

 

Afgiftsgruppe - Stof/produkt

Afgift af prismærkeværdien ekskl. moms

  • A-varer
  • Insektmidler (insekticider), herunder mide- og sneglemidler
  • Kombinerede svampe- og insektmidler
  • Midler mod utøj på husdyr mv.
  • Jorddesinfektionsmidler

35 pct.

(hvilket svarer til 53,85 pct. eller 7/13 af værdien uden miljøafgift og moms)

B-varer

  • Ukrudtmidler (herbicider), herunder nedvisningsmidler
  • Svampemidler (fungicider)
  • Vækstreguleringsmidler, herunder spirings- og væksthæmmende midler
  • Afskrækningsmidler (repellenter)

25 pct.

(hvilket svarer til 33,33 pct. eller 1/3 af værdien uden miljøafgift og moms)

C-varer

  • Træbeskyttelsesmidler (mod svamp og skadedyr)
  • Midler med mus, rotter, mosegrise, muldvarpe og kaniner (rodenticides)
  • Slimbekæmpelsesmidler
  • Algemidler
  • Mikrobiologiske plantebeskyttelsesmidler

3 pct. *)

(hvilket svarer til 3,09 pct. eller 3/97 af værdien uden miljøafgift og moms)

 

 

*) Afgiftsværdien er vederlaget (normalt engrosprisen), som modtageren skal betale for varen inkl. afgiften, men ekskl. moms. Der bruges ikke SKAT-prismærker til disse midler.

Prismærkeværdien er varens højeste detailsalgspris inkl. miljøafgift og moms. Fradraget for moms udgør 20 pct. med den gældende momssats på 25 pct.

Ved tvivlsspørgsmål om, hvilken afgiftsgruppe et middel tilhører, er Miljøstyrelsens godkendelse til formålet afgørende. I de tilfælde, hvor et middel er godkendt til kombineret anvendelse og falder indenfor flere afgiftsgrupper, skal den højeste afgiftssats anvendes.

Se afgiftssatserne i BEKÆMPAL§§ 1 og 7.

Eksempel på beregning af afgift ved modtagelse af varer fra lande udenfor EU

Hvis afgiften skal betales ved modtagelsen fra udlandet, er udgangspunktet for afgiftens beregning afgiftsværdien (uden afgift). Afgiftsværdien er i almindelighed fakturaprisen med tillæg af eventuelle forsendelses- og forsikringsomkostninger plus eventuel told.

Se BEKÆMPAL § 26.

Eksempel

Beregning af afgiften på et insektmiddel (A-vare), hvor detailsalgsprisen er 500 kr. inkl. alle afgifter, herunder bekæmpelsesmiddelafgift og moms:

Detailsalgspris inkl. alle afgifter

500 kr. = prismærkeværdien

heraf moms (20 pct.)

100 kr. =25 pct. af 400 kr.

Detailsalgspris uden moms

400 kr. = afgiftsværdien (højeste detailsalgspris)

heraf bekæmpelsesmiddelafgift 35 pct.

140 kr. = 7/13 (53,85 pct.) af 260 kr.

Detailsalgspris uden bekæmpelsesmiddelafgift

260 kr.

 

Beregning af afgift ved modtagelse af varer fra andre EU-lande

For varer der modtages fra andre EU-lande, og som ikke gøres til genstand for omsætning, fastsættes den afgiftspligtige værdi af SKAT på grundlag af indkøbsprisen med tillæg af de omkostninger og den avance, der i almindelighed skønnes at indgå i den afgiftspligtige værdi for sådanne varer. Se BEMÆMPAL § 2, stk. 2.

 

Afgiftsværdi for A- og B-varer (prismærkevarer)

Den afgiftspligtige værdi er varens højeste detailsalgspris uden rabatfradrag af nogen art inkl. miljøafgift, men ekskl. moms. Se BEKÆMPAL § 2.

Detailsalgsprisen er varens pris ved salg til forbruger, inkl. prisen for tilhørende udstyr og emballage, hvori varen sælges. Dette gælder også, selv om emballagen skal returneres.

Hvis der ikke er en egentlig salgspris for varen, fastsættes afgiftsværdien af SKAT på grundlag af en kalkuleret salgspris, som omfatter indkøbsprisen med tillæg af de omkostninger og den avance, der i almindelighed skønnes at indgå i den afgiftspligtige værdi for sådanne varer.

Hver pakning skal forsynes med et SKAT-prismærke, hvor varens højeste detailsalgspris inkl. både miljøafgift og moms er angivet.

Varen må ikke sælges til en højere pris end angivet på prismærket, hvorimod der ikke er noget i vejen for at sælge til en lavere pris.

For varer, der bliver indført fra udlandet med henblik på eget forbrug, sker beskatningen dog uden brug af prismærker.

Hvis en virksomhed i en periode i forbindelse med et salgsfremstød nedsætter prisen, kan varerne i denne periode prismærkes til den lavere pris (introduktionsprisen/kampagneprisen). Hvis nogle af virksomhedens kunder (detailhandlere) ikke ønsker at deltage i det særlige salgsfremstød, kan virksomheden i samme periode prismærke varer til disse kunder med den sædvanlige detailsalgspris.

Ved introduktionstilbud/kampagnetilbud omhandler, nye varer eller vare, som virksomheden ønsker fokus på, og derved bliver solgt til en lavere pris i en periode for at skabe interesse omkring produktet. Den lavere pris skal gælde alle kunder.

Reglerne om påsætning af prismærke, samt nedenstående regler om sammenpakninger er ligeledes gældende i relation til eventuelle kampagner.x

Se også

SKM2012.113.ØLR hvor Skatteministeriet fik medhold i, at afgiftskravet i overensstemmelse med bekæmpelsesmiddelafgiftslovens § 2, stk. 1, skal opgøres efter den pågældende varetypes højeste detailsalgspris og ikke ud fra den pris, som den enkelte vare rent faktisk bliver solgt til.

xVarer, der er sammenpakket med andre varer, skal prismærkes og beskattes på grundlag af den pris, der gælder ved enkeltvis salg af den pågældende vare. Det er således ikke tilladt at beskatte sammenpakkede varer til en lavere samlet pris end den samlede salgspris ved enkeltvis salg af varen.

Ved salg af varesæt, der omfatter både afgiftspligtige og afgiftsfri varer, skal der ske en forholdsmæssig fordeling af avancen i forhold til varernes værdi (indkøbs- eller importpris, eventuelt kostpris). Reglen gælder i tilfælde, hvor varerne udelukkende eller helt overvejende bliver solgt samlet, så der ikke forligger en selvstændig pris for de afgiftspligtige varer.

Vareprøver, som der skal betales afgift af, bliver beskattet efter følgende regler:

  • Prøver, som bliver udleveret i virksomhedens sædvanlige salgsemballager, skal beskattes efter varernes almindelige detailsalgspris, og varerne skal prismærkes i overensstemmelse hermed.
  • Vareprøver, der bliver udleveret i særlige pakninger, som ikke er genstand for salg, skal beskattes på grundlag af varernes fremstillingspris (inkl. emballage) med tillæg af 33,33 pct. og afgiften (53,85 pct. eller 33,33 pct.). Af den herved beregnede værdi beregnes afgiften med 35 pct. eller 25 pct. Prøverne skal ikke være forsynet med prismærker, men skal på klar og tydelig måde være forsynet med oplysning om, at der er tale om prøver, som ikke er til salg.
  • Vareprøver, der bliver modtaget fra udlandet i særlige pakninger, som ikke er genstand for salg, skal beskattes på grundlag af disses værdi ved et almindeligt køb, fx ifølge proformafaktura eller lignende, med tillæg af eventuel told og 10 pct. af summen af disse beløb samt afgiften (53,85 pct. eller 33,33 pct.). Af den herved beregnede værdi beregnes afgiften med 35 pct. eller 25 pct. Prøverne skal ikke være forsynet med prismærker, men skal på klar og tydelig måde være forsynet med oplysning om, at der er tale om prøver, der ikke er til salg.

Afgiftsværdi for C-varer (ikke-prismærkevarer)

Den afgiftspligtige værdi er det vederlag, som modtageren skal betale for varen inkl. miljøafgift, men ekskl. moms (engrosprisen). Se BEKÆMPAL § 8.

Agentprovision, ekspeditionsgebyr og lignende skal medregnes i afgiftsværdien.

Kasserabatter og rabatter, der er betinget af vilkår, som ikke er opfyldt ved leveringen, skal medregnes til afgiftsværdien. Dette gælder fx:

  • Alle rabatter, der har relation til betalingsfristen
  • Dividende, bonus og lignende godtgørelser, som afhænger af leverancer i en bestemt periode.

Betingede rabatter mv. skal medregnes til afgiftsværdien, selv om de straks ved den enkelte levering bliver trukket fra i fakturaen (strakskreditering).

Rabatter, der ubetinget ydes kunden ved leveringen, skal ikke regnes med i afgiftsværdien. Dette gælder fx:

  • Almindelige varerabatter (forhandlerrabatter)
  • Mængderabatter, der alene er betinget af størrelsen af det enkelte køb
  • Rabat for kontant betaling ved leveringen, fx ved forsendelse pr. efterkrav.

Udgifter til emballage skal normalt regnes med i afgiftsværdien. Udgifterne kan dog holdes uden for afgiftsværdien, hvis kunden returnerer emballagen, og virksomheden yder fuld godtgørelse for den.

Udgifter til fragt eller forsendelse (herunder porto), for hvilke virksomheden afkræver kunden særskilt betaling, kan holdes uden for den afgiftspligtige værdi i det omfang, en fremmed søger for transporten, fx fragtvirksomheden. Det er en betingelse, at beløbet bliver faktureret særskilt som fragt eller forsendelsesomkostninger eller under en lignende betegnelse, og at betalingen ikke overstiger de reelle forsendelsesomkostninger.

Afgiftsværdien af varer, der bliver udleveret gratis, er den samme som virksomhedens almindelige pris for varer, som bliver udleveret mod betaling. Hvis der ikke er nogen almindelig pris, skal virksomheden henvende sig til SKAT for at få fastsat afgiftsværdien.

Varer, der bliver solgt til personalet, eller som indehaveren udtager til eget brug, beskattes af den almindelige afgiftsværdi. Hvis der er særlige personalepriser, kan beskatningen dog ske på grundlag af disse priser.

Ved salg direkte til forbrugeren kan afgiftsværdien fastsættes til varens almindelige engrospris, hvis virksomhedens salg af den pågældende vare til andre handlende (engrossalget) mindst er på 25 pct. af det samlede salg af varen.

Hvis der ikke findes en almindelig engrospris, er afgiftsværdien ved salg direkte til forbruger eller ved overførsel til eget detailudsalg varens detailsalgspris med fradrag af 20 pct. Ved salg til storforbrugere til priser, som ikke enhver forbruger kan benytte sig af ved køb af en enkelt vare, er afgiftsværdien varens faktiske salgspris uden fradrag af 20 pct. Ved licitationssalg og lignede større leverancer er afgiftsværdien ligeledes den faktiske salgspris uden fradrag af 20 pct.

Se også

Bekendtgørelse nr. 984 af 10. oktober 2005 om omregning til danske kroner ved fastsættelsen af den afgiftspligtige værdi efter lov om afgift af bekæmpelsesmidler.

Emballageafgift

Hvis bekæmpelsesmidlerne er i emballager med et rumindhold på under 20 liter, skal der også betales emballageafgift. Se E.A.7.1.6 Emballager omfattet af den vægtbaserede afgift.

Tidligere afgiftssats

Afgiftssatserne udgjorde 27 pct. for A-varer og 13 pct. for B-varer fra lovens ikrafttræden 1. januar 1996 til 31. oktober 1998. Afgiften på C-varer har været uændret siden lovens ikrafttræden.  

 x

Afgørelse

samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

 

Yderligere kommentarer

Landsretsdomme

SKM2012.113.ØLR

Skatteministeriet fik medhold i, at afgiftskravet i overensstemmelse med BEKÆMPAL § 2, stk. 1, skulle opgøres efter den pågældende varetypes højeste detailsalgspris og ikke ud fra den pris, som den enkelte varer rent faktisk var blevet solgt til. Efter bevisførelsen fik sagsøgte medhold i, at der i den konkrete sag var sket salg af andet end bekæmpelsesmidler, men i det principielle spørgsmål om salg til priser over prismærkeværdien kom Landsretten frem til, at varens højeste detailsalgspris skal forståes som den højeste pris, som den pågældende varetype er blevet solgt til.

x