Indhold
Dette afsnit handler om fuld skattepligt for udsendte statsborgere efter KSL § 1, stk. 1, nr. 4.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Tilknyttede personer
- Udsendt af den danske stat
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Regel
Fuld skattepligt påhviler danske statsborgere, som af den danske stat, regioner, kommuner eller andre offentlige institutioner er udsendt til tjeneste uden for riget, samt de med disse personer samlevende ægtefæller og de hos dem hjemmeboende børn, der ikke er fyldt 18 år ved indkomstårets begyndelse, når de pågældende ægtefæller og børn er danske statsborgere, og de ikke er undergivet indkomstbeskatning til fremmed stat efter reglerne for derboende personer. Reglen gælder for de pågældende udsendte danske statsborgere, der ikke i forvejen er fuldt skattepligtige til Danmark som følge af bolig eller ophold her i landet.
Anvendelsesområde
Reglen medfører skattepligt for en række personer, der ellers ofte ikke ville være omfattet af skattepligt i hverken Danmark eller bopælslandet. Beskatningen af ægtefælle og hjemmeboende børn forudsætter, at de også er danske statsborgere, og at de ikke er undergivet indkomstbeskatning efter bopælslandets regler for derboende personer.
Diplomatiske og konsulære repræsentationer
I henhold til Wienerkonventionen om diplomatiske forbindelser er en af den danske stat udsendt diplomatisk repræsentant fritaget for beskatning i modtagerstaten af alle former for indkomst hidrørende fra Danmark.
De skattemæssige begunstigelser, som ansatte ved diplomatiske (eller konsulære) repræsentationer nyder, berøres ikke af den DBO, som Danmark har indgået med modtagerstaten. Det indebærer, at Danmark kan beskatte al diplomatens indkomst her fra landet i henhold til den interne danske skattelovgivning.
Tilknyttede personer (familie og repræsentationens personale)
Samme fritagelse for beskatning i modtagerstaten af alle former for indkomst hidrørende fra Danmark (herunder orlovsydelser) gælder endvidere en diplomatisk repræsentants familiemedlemmer tilhørende hans husstand, dog kun såfremt de ikke er statsborgere i modtagerstaten.
Skattefritagelsen i modtagerstaten gælder også medlemmer af repræsentationens administrative og tekniske personale samt de familiemedlemmer, der tilhører deres husstand, hvis
- de pågældende ikke er statsborgere i modtagerstaten eller
- de pågældende ikke har fast bopæl i modtagerstaten.
Udtrykket "fast bopæl i modtagerstaten" betyder fast bopæl på tidspunktet for den pågældendes ansættelse ved repræsentationen. En efterfølgende etablering af fast bopæl i modtagerstaten er ikke til hinder for skattefritagelse i modtagerstaten.
De "tilknyttede" personer, der bliver skattefritaget i modtagerstaten forbliver således fuldt skattepligtige til Danmark efter KSL § 1, stk. 1, nr. 4, hvis
- de er danske statsborgere og
- ikke er skattepligtige i modtagerlandet efter reglerne for derboende personer, og
- ikke forud for flytningen til modtagerstaten var skattepligtig til denne efter reglerne for derboende personer.
Udsendt af den danske stat
KSL § 1, stk. 1, nr. 4, sigter i første række på sådanne personer, der i kraft af de folkeretlige immunitetsregler ikke er underkastet beskatning i opholdsstaten.
Bestemmelsen omfatter imidlertid efter sin ordlyd en større kreds af personer, herunder personer, der er udsendt af den danske stat, regioner, kommuner eller andre offentlige institutioner, der i deres tjeneste ikke nyder skattefrihed i opholdslandet.
Det er ikke en betingelse for reglens anvendelse, at den udsendte er tjenestemandsansat.
Skattepligten efter KSL § 1, stk. 1, nr. 4, omfatter fx danske statsborgere i følgende ansættelsesforhold:
- Danida-udsendte
- Eksportstipendiater udsendt af Erhvervsministeriet (Erhvervsfremmestyrelsen)
- Personer tjenestegørende ved den militære enhed på Cypern, selvom enheden kommandomæssigt ikke stod under Danmark
- Ph.d.-studerende udsendt af danske uddannelsesinstitutioner
- FN-observatør udsendt af forsvarsministeriet
- Ansatte i foreningen Midtjyllands EU-kontor
- Danmarks Radio (DR).
Danske statsborgere, der før ansættelsen var bosiddende i opholdslandet
Danske statsborgere, der allerede ved ansættelsesforholdets begyndelse var bosiddende i udlandet, og som lokalt fx opnår ansættelse med kontorarbejde på den danske ambassade i bopælslandet, bliver ikke skattepligtige efter KSL § 1, stk. 1, nr. 4, fordi de pågældende ikke kan anses for udsendte.
Eksempel
En lektor blev ikke anset for skattepligtig af persontilskud på 162.835 kr. årligt, som hun modtog fra videnskabsministeriet under Lektoratsordningen i forbindelse med ansættelse på et udenlandsk universitet. Hun kunne ikke anses for udsendt af den danske stat og var dermed ikke fuldt skattepligtig i Danmark efter KSL § 1, stk. 1, nr. 4. Det blev også lagt til grund, at hendes fulde skattepligt efter KSL § 1, stk. 1, nr. 1, var ophørt. Se SKM2006.713.SR.
Danske statsborgere, der med ansættelsen skifter fra et opholdsland til et andet
KSL § 1, stk. 1, nr. 4, gælder for personer, der ikke allerede opholder sig i opholdslandet. Danske statsborgere, der har bopæl i udlandet, og som af den danske stat mv. udsendes til tjeneste i et andet land end bopælslandet, anses for udsendt og bliver således omfattet af skattepligten.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
Landsskatteretskendelser |
SKM2004.482.LSR |
En dansk skatteyder, der ikke var bosiddende i Danmark, blev udsendt af den danske stat til at udføre opgaver for OSCE i Kosovo. Han ansås for skattepligtig efter KSL § 1, stk. 1, nr. 1, og var berettiget til lempelse efter LL § 33 A. |
|
SKM2001.146.LSR |
En polititjenestemand, der var udstationeret i Bosnien, blev i den periode anset for fuld skattepligtig efter KSL § 1, stk. 1, nr. 4. |
|
TfS2000.647.LSR |
En FN-observatør, der var ansat og aflønnet af forsvarsministeriet, og som var udsendt til opgaver i Indien og Pakistand, blev anset for fuld skattepligtig efter KSL § 1, stk. 1, nr. 4. |
|
TfS1987.23.LSR |
En dansk statsborger, der havde boet 3 år i Japan og var japansk gift, blev ikke anset for skattepligtig efter KSL § 1, stk. 1, nr. 4, da han blev ansat som eksportstipendiat for Danmarks Erhvervsfond med virke i Japan, idet han ikke kunne anses for udsendt til tjeneste uden for riget. |
|
LSRM1974,1 |
En FN-soldat blev anset for omfattet af KSL § 1, stk. 1, nr. 5 (nu § 1, st. 1, nr. 5). |
|
LSRM1973,93 |
En FN-soldat blev anset for omfattet af KSL § 1, stk. 1, nr. 5 (nu § 1, st. 1, nr. 5). |
|
SKAT |
SKM2011.698.SR |
Opgivelsen af bopæl i Danmark og flytning til USA under en tidsbegrænset udstationering ville ikke medføre ophør af fuld skattepligt til Danmark. Da personen måtte anses for at være udsendt af en dansk region, ville denne fortsat være skattepligtig efter KSL § 1, stk. 1, nr. 4. Der blev henset til, at personen under udstationeringen var ansat og fortsat aflønnet af et hospital, der hørte under en dansk region. |
|
SKM2011.562.SR |
En journalist blev pr. 1. august 2005 udstationeret i udlandet som korrespondent fra Danmarks Radio (DR). Journalisten ejer en helårsbolig i Danmark, som han købte i 1988. Boligen har været konstant udlejet siden udrejsen, og han har ikke haft adgang til anden bolig i Danmark siden udrejsen. Journalistens fulde skattepligt ophørte ved udrejsen fra Danmark. På grund af en programproduktion ville journalisten i 2011 opholde sig i Danmark 4-5 døgn om måneden (samlet maksimalt 50-65 dage om året) og under opholdet bo på hotel. Journalisten ville ikke blive omfattet af den fulde skattepligt i Danmark, men alene blive begrænset skattepligtig af sin løn for arbejde udført for DR. |
|
SKM2009.378.SR |
Danmarks Radio (DR) blev anset for at være en selvstændig offentlig institution, og ikke en del den danske stat, som forstået i (den tidligere) affattelse af kildeskatteloven. Heraf fulgte at udsendte af Danmarks Radio ikke dengang var omfattet af skattepligten efter KSL § 1, stk. 1, nr. 1. Loven er siden ændret og medtager udsendte fra "andre offentlige institutioner", hvilket også indbefatter Danmarks Radio. |
|
SKM2006.713.SR |
En lektor var ikke skattepligtig til Danmark af persontilskud på 162.835 kr. årligt, som hun modtog fra videnskabsministeriet under Lektoratsordningen i forbindelse med ansættelse ved udenlandsk universitet. Hun kunne ikke anses for udsendt af den danske stat og var dermed ikke fuldt skattepligtig til Danmark, idet hun ikke havde bolig til rådighed her. Der var ikke hjemmel til at beskatte persontilskuddet som begrænset skattepligtig indkomst. |
|
TfS2000.727.TS |
Om den skattemæssige behandling af danske statsborgere, der er udsendt til at arbejde på ambasader, danske statsborgere, der ikke er udsendte og lokalt ansatte. |
|
TfS2000.735.TS |
Sagen omhandler udsendte under et PHARE-projekt i Litauen, hvoraf en af de udsendte havde bopæl i Schweiz. Den pågældende blev anset for udsendt og skattepligtig efter KSL § 1, stk. 1, nr. 4. |
|
TfS1999.535.DEP |
En Ph.d.-studerende anses for omfattet af KSL § 1, stk. 1, nr. 1. |
|