Indhold
Dette afsnit handler om fastlæggelse af leveringsstedet for ydelser vedrørende personbefordring.
Afsnittet indeholder:
- Lovgrundlag
- Regel
- Busrejser
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Lovgrundlag
Leveringsstedsbestemmelsen i ML § 19, stk. 1, har følgende ordlyd:
"Leveringsstedet for personbefordringsydelser er her i landet for den del af befordringen, der finder sted her, idet der tages hensyn til de tilbagelagte strækninger."
Bestemmelsen implementerer momssystemdirektivets artikel 46 i dansk ret. Momssystemdirektivets artikel 46, har følgende ordlyd:
"Leveringsstedet for andre transportydelser end transport af varer inden for Fællesskabet er det sted, hvor transporten finder sted, idet der tages hensyn til tilbagelagte strækninger."
Regel
Leveringsstedet for personbefordringsydelser er i Danmark, når befordringen udføres her.
Bemærk
I Danmark er personbefordring fritaget for moms bortset fra kørsel med turistbus. ML § 19, stk. 1, har derfor især betydning for kørsel med turistbus. Se afsnit D.A.5.15 om turistbusser.
Busrejser
Når der er tale om en grænseoverskridende persontransportydelse i form af en pakkerejse, så skal den samlede modydelse for denne ydelse opdeles i forhold til de tilbagelagte strækninger. Se sag C-116/96, Reisebüro Binder og momssystemdirektivets artikel 46 (tidligere 6. momsdirektivs artikel 9, stk. 2, litra b).
Opdelingen af modydelsen sker med henblik på at fastlægge, hvilken del af transporten, som er momspligtig i hver af de berørte medlemsstater.
Reisebüro Binder-dommen udelukker, at den fordeling af momsgrundlaget mellem medlemsstaterne, som momssystemdirektivets artikel 46 foreskriver, kan ske under hensyntagen til andre faktorer end den tilbagelagte strækning.
Eksempel 1 - beregningsmetode
Der skal betales dansk moms af den del af det samlede vederlag for transportydelsen, som vedrører transportstrækninger her i landet. Opdelingen af vederlaget skal ske efter forholdet mellem antal kørte kilometer i Danmark og antal kørte kilometer i udlandet. Se TSS-cirkulære 2001-16.
Hvis en dansk vognmand udfører en busrejse fra X-købing i Danmark til Y-ville i Frankrig og retur, skal dansk moms af bustransporten således beregnes på følgende måde:
Tilbagelagt strækning 2.400 km
Heraf tilbagelagt i Danmark 400 km
Betaling for busrejsen (inkl. moms) 15.000 kr.
Den indenlandske transport udgør 400/2.400 = 1/6 af den tilbagelagte strækning.
Transportvederlaget udgør 15.000 kr. inkl. moms.
Værdien af den indenlandske transport inkl. moms udgør 1/6 af 15.000 kr. = 2.500 kr.
Momsen udgør 20% af 2.500 kr. = 500 kr.
Eksempel 2 - tomkørsel
Tomkørsel (dvs. kørsel uden passagerer) har kun momsmæssig relevans i forbindelse med kørsel til og fra udlandet.
Når kørselsvederlaget opdeles i henholdsvis momsfri og momspligtig kørsel, skal eventuel tomkørsel ikke medregnes. Den kørselsstrækning, der indgår i beregningerne, er således kun den strækning, hvor der transporteres passagerer.
Når en vognmand fra Slagelse udfører en busrejse fra X-købing i Danmark til Y-ville i Frankrig skal strækningen Slagelse - X-købing ved rejsens start og strækningen X-købing - Slagelse ved rejsens afslutning derfor ikke indgå i det kilometerantal, der danner grundlag for beregningen af den andel af vederlaget, hvoraf der skal betales moms.
Se også
Se også Momsvejledningen afsnit S.2 om turistkørsel med udenlandske busser her i landet.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
EU-domme |
C-116/96, Reisebüro Binder |
Ved grænseoverskridende persontransportydelser i form af pakkerejser skal den samlede modydelse for transportydelsen opdeles i forhold til de tilbagelagte strækninger. Opdelingen sker med henblik på at fastlægge, hvilken del af transporten, som er momspligtig i hver af de berørte medlemsstater. Se momssystemdirektivets artikel 46 (tidligere 6. momsdirektivs artikel 9, stk. 2, litra b). |
|