Proceduren ved afgangs- eller indpassagetoldstedet

TIR-carnetets indehaver - typisk transportvirksomheden - skal derfor angive de varer, der er opført i TIR-carnetet, elektronisk i NCTS-systemet ved afgangs- eller indpassagetoldstedet. Angivelsen skal indeholde oplysninger, der svarer til dem, der afgives, når varer forsendes efter ordningen om EU-forsendelse.

Når varerne frigives i TIR-proceduren, udskriver afgangs- eller indpassagetoldstedet et forsendelsesledsagedokument, som følger TIR-carnetet. De elektroniske data sendes til det angivne bestemmelses- eller udpassagetoldsted.

Oplysningerne på TIR-carnetet anvendes til at afgøre alle retlige konsekvenser af en uoverensstemmelse mellem de elektroniske TIR-carnetoplysninger og oplysningerne på selve TIR-carnetet i overensstemmelse med TIR-konventionen. Formaliteterne i forbindelse med andre landes toldmyndigheder end EU's toldmyndigheder sker fortsat på grundlag af TIR-carnetet, herunder brugen af TIR-carnet som bevis for en international garanti.

Proceduren ved bestemmelses- eller udpassagetoldstedet

Ved varernes ankomst til bestemmelses- eller udpassagetoldstedet afleveres TIR-carnetet og forsendelsesledsagedokumentet. Bestemmelses- eller udpassagetoldstedet underretter afgangs- eller indpassagetoldstedet om varernes ankomst samme dag, som de frembydes ved bestemmelses- eller udpassagetoldstedet.

Brugen af elektroniske data forventes derved at mindske antallet af tilfælde, hvor der indledes unødvendige efterlysningsprocedurer.

Beredskabsproceduren

Forpligtelsen til at afgive data i NCTS fra TIR-carnetet kan kun fraviges i følgende tilfælde, hvis

  1. toldmyndighedernes system ikke fungerer
  2. programmet til elektronisk fremsendelse af TIR-carnet oplysninger (fx carnetindehaverens system) ikke fungerer
  3. netværket mellem disse ikke fungerer.

Fritagelserne i punkt 2 og 3 kræver toldmyndighedernes godkendelse.

Dette indebærer, at TIR-forsendelsen foretages alene på baggrund af TIR-carnetet.