►Afgiftsgrundlaget for emissionsafgiftsloven omfatter som udgangspunkt drivhusgasudledninger, for hvilke der skal returneres kvoter efter kvotedirektivet bilag 1 (ETS 1).  Bilag 1 fra kvotedirektivet er gengivet som bilag 1 i CO2e-emissionsafgiftsloven.

Kvotedirektivet er Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om et system for handel med kvoter for drivhusgas-emissioner i Unionen og om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF, med senere ændringer.

Herudover kan følgende EU-regler være relevante:

-          MR-forordningen (Kommissionens gennemførelsesforordning EU 2018/2066 af 19. december 2018 om overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF og om ændring af Kommissionens forordning nr. 601/2012/EU med senere ændringer), og

-          MRV-søfartsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning EU 2015/757 af 29. april 2015 om overvågning, rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport og om ændring af direktiv 2009/16/EF med senere ændringer).

Kvotedirektivet fastlægger et system og et marked for handel med CO2-kvoter og er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1767 af 28. december 2023 om CO2-kvoter (herefter CO2-kvoteloven) og bekendtgørelse nr. 1819 af 28. december 2023 om CO2-kvoter (herefter CO2-kvotebekendtgørelsen).

Kvotedirektivet kan omfatte både energirelaterede og ikke-energirelaterede udledninger.

Med kvotedirektivet gælder der en pligt for virksomheder til at returnere kvoter for visse drivhusgasudledninger, som stammer fra en aktivitet omfattet af direktivets bilag I (ETS 1) eller bilag III (ETS 2).

De kvoteomfattede aktiviteter omfattet af bilag I (ETS 1) i direktivet udgør en række processer i stationære anlæg, herunder særligt forbrænding af brændsel til rumvarme og industri på stationære anlæg med en vis kapacitet og luftfart. Fra den 1. januar 2024 er bilag I (ETS 1) udvidet til også at omfatte søtransport for skibe over 5.000 bruttotonnage.

ETS 2 vil ikke være ikke omfattet af emissionsafgiften. Bilag III (ETS 2) omfatter udledninger fra forbrug af brændsel og brændstoffer til opvarmning i bygningssektoren og motorbrændstoffer i vejtransportsektoren og andre sektorer. Kvotereturneringspligten i ETS 2 indtræder fra 2027. ◄