åben Vis oversigt med domme, kendelser og afgørelser, som Skatteforvaltningen har valgt ikke at indarbejde i vejledningens tekst. Vi gør opmærksom på, at materialet i denne oversigt ikke nødvendigvis er udtryk for gældende ret.

Indhold

Dette afsnit handler om

  • Armslængdeprincippet i LL § 2 (C.D.11.1)
  • Armslængdeprincippet og OECD's Transfer Pricing Guidelines (C.D.11.2)
  • Identifikation, fastlæggelse og anerkendelse af kontrollerede transaktioner(C.D.11.3)
  • Transfer pricing-metoder (C.D.11.4)
  • Sammenlignelighedsanalyse (C.D.11.5)
  • Armslængdeprincippet i relation til immaterielle aktiver (C.D.11.6)
  • Armslængdeprincippet i relation til omstruktureringer (C.D.11.7)
  • Armslængdeprincippet i relation til serviceydelser (C.D.11.8)
  • Armslængdeprincippet i relation til CCA'er (C.D.11.9)
  • Armslængdeprincippet i relation til finansielle transaktioner (C.D.11.10)
  • Armslængdeprincippet i relation til faste driftssteder (C.D.11.11)
  • Oplysningspligt (C.D.11.12)
  • Transfer pricing dokumentationspligt og land for land-rapporteringspligt (C.D.11.13)
  • Ansættelsesfrist for transfer pricing-sager (C.D.11.14)
  • Hvordan undgås transfer pricing-dobbeltbeskatning (C.D.11.15)
  • Sekundære justeringer og betalingskorrektion (C.D.11.16)

Se også

OECD’s vejledning om Amount B

Den 19. februar 2024 har OECD udgivet en rapport med overskriften "Pillar One - Amount B", der indeholder vejledning om en forenklet og strømlinet approksimeret anvendelsen af armslængdeprincippet på omfattede distributionsaktiviteter. Indholdet af rapporten anses samtidigt for indarbejdet i OECD's Transfer Pricing Guidelines som et nyt anneks til kapitel IV.

Den forenklede tilgang, der beskrives i den nye vejledning, har særligt fokus på de behov, der er i lande med begrænset administrativ erfaring og kapacitet indenfor transfer pricing. Se herom Statement on the definition of covered jurisdictions".

Med virkning fra 1. januar 2025 har Danmark i forpligtet sig til at anerkende det resultat, der følger af Amount B-vejledningen for så vidt angår omfattede distributionsaktiviteter i disse lande (covered jurisdictions). Det gælder dog kun, hvis landet har tilvalgt brug af Amount B vejledningen og samtidig har en dobbeltbeskatningsaftale med Danmark.◄

OECD’s vejledning om TP-implikationer af COVID-19

OECD har i december 2020 udgivet en særvejledning om fortolkning af armslængdeprincippet i forhold til en række COVID-19 relaterede problemstillinger. OECD’s Transfer Pricing Guidelines vil forsat danne grundlag for transfer pricing-analysen i årene under COVID-19-pandemien. I særvejledning fortolkes OECD’s Transfer Pricing Guidelines på fire overordnede områder, der vurderes at være særligt relevante: 

  1. Sammenlignelighedsanalysen (omtalt under C.D.11.5 og C.D.11.5.7)
  2. Tab og COVID-19-specifikke omkostninger (omtalt under C.D.11.3.3.1)
  3. Offentlige støtteordninger (omtalt under C.D.11.3.3.2
  4. Advance Pricing Arrangements (omtalt under C.D.11.15.3)