Tre forudsætninger for brug af Gatewayen skal være på plads inden Gatewayen kan anvendes, nemlig erhvervelse af certifikater, tilmelding til Gatewayen samt en ftps-klient.
Certifikater
For at kunne logge på Gatewayen skal virksomheden, som forestår indberetningen, anvende et virksomhedscertifikat eller medarbejdercertifikat, altså en erhvervs digital signatur også kaldt OCES-certifikat. Disse bestilles hos Danid, læs nærmere på www.danid.dk under "Erhverv".
Alle virksomheder indregistreret i Danmark kan bestille en digital signatur.
Tilmelding
Alle virksomheder, som er indberetningspligtige og indberettere [1] på eKapital-området, kan tilmelde sig Gatewayen-løsningen. Det kræver dog et hvis kendskab til IT at anvende løsningen. I praksis henvender løsningen sig derfor til de store indberettere med indberetningsfiler større end 10 MB.
Der er følgende tre forudsætninger for at anvende eKapitals ftps-Gateway:
- Erhvervelse af OCES-certifikat
- Tilmelding til ftps-Gateway
- Hentning af anvendelse af ftps-klient
Tilmelding sker ved at udfylde denne formular og angive CVR for den virksomhed, som forestår indberetningen samt kontaktoplysninger og certifikat-id (UID/RID) der anvendes ved login samt hvilke delsystemer der ønskes adgang til. Liste over delsystemerne findes i "Vejledning til eKapitals indberetningskanaler".
UID/RID findes i certifikatets egenskaber ved at højreklikke på certifikatet.
Klient til pålogning af gatewayen
Når virksomheden har et certifikat, skal virksomheden nu bruge en klient, nærmere betegnet en ftps-klient, for at kunne logge på.
I bilag 1 findes en user guide hvor dokumentet gennemgår hvordan den gratis ftps-klient SmartFTP kan anvendes og hvor den hentes. Endvidere har SKAT også selv udviklet en ftps-klient som frit kan anvendes og hentes her. Vær opmærksom på, at ved brug af SKATs klient, skal virksomheden selv hente de nødvendige Java-api'er med mere. SKATs egen klient har til formål først og fremmest at vise hvordan en klient kan se ud. Hertil kommer, at klienten blev udviklet så den frit kan tilpasses den enkelte virksomheds IT-systemer ved at være platformsuafhængig. Klienten har den funktionalitet, at den automatisk kan logge på Gatewayen og uploade de ønskede filer samt logge ud igen. Denne funktionalitet kan dog nemt udvides af virksomheden selv. SKAT yder ingen teknisk support på klienten, dog hører vi gerne hvis der findes fejl i klienten.
Det står virksomheden frit for at vælge en hvilken som helst ftps-klient. Det vigtige er blot, at klienten IKKE har brug for en agent der skal ligge på Gatewayen og at det er en klient, som kan angive et certifikat - til forskel fra en sftp-klient.
Brug af gatewayen
Når virksomheden er i besiddelse af et gyldigt produktionscertifikat, er tilmeldt Gatewayen samt har en ftps-klient til pålogning er virksomheden klar til at anvende Gatewayen.
Der er udarbejdet en user guide på engelsk, se bilag 1, der beskriver hvordan løsningen rent teknisk fungerer. I user guiden er der også angivet hvilke IP-adresser der skal anvendes med mere.
Mode for filoverførsel
Det er vigtigt, at når virksomheden overfører sine filer, at det sker i ASCII-mode.
Indberetninger til UFO/FATCA skal dog altid anvende binary-mode.
Filnavngivning af de filer virksomheden overfører
Det er meget, meget vigtigt, at virksomheden navngiver filerne til overførsel unikt. Kvitteringer og fejllister navngives nemlig ud fra filnavnet og kan således også matches en-til-en med den overførte fil. Filnavnet må ikke overstige 40 karakterer.
Kvitteringer
Når virksomheden er logget på og har overført en fil vil der først komme en kvittering fra selve Gatewayen som fortæller, at filen er sendt videre til SKAT.
Herefter kommer endnu en kvittering som kommer fra SKAT og bekræfter, at SKAT har modtaget filen. Hvis denne anden kvittering ikke modtages af virksomheden, har SKAT ikke modtaget filen.
Navnet på disse kvitteringer er indtil videre enslydende: status_[delsystem]_[filnavn].xml. Altså kommer kvitteringerne til at hedde "status underscore navnet-på-delsystem-filen-er-overført-til underscore den-overførte-fils-navn punktum xml".
Virksomheden har selv pligt til at checke via out-folderen, om der er kommet kvittering på fil-modtagelsen, og om der er fejllister.
Fejllister
Såfremt virksomheden afleverer en fil hvor en del af indholdet afvises, bliver disse lig tidligere returneret til virksomheden i en fejlliste-fil. Fejllisterne ser ud som hidtil, altså er der intet ændret. Formatet på fejllisterne findes i det pågældendes delsystems systemvejledning.
Fejllisten lægges i virksomhedens out-folder sammen med en meddelelse om at fejllisten er tilstede.