Dato for udgivelse
23 dec 2010 12:20
Gyldig til
1. januar 2012
Til
Virksomheder, institutioner og personer, der handler med harmoniserede punktafgiftspligtige varer inden for EU, hvor afgiften er suspenderet.
Sagsnummer
06-083867
Ved spørgsmål, kontakt
72 22 18 18
Resumé

Det elektroniske ledsagedokument (EMCS) træder først i kraft den 28. januar og ikke den 1. januar som tidligere annonceret. Fra 1. januar 2011 og indtil EMCS træder i kraft den 28. januar skal du anvende nødprocedurerne.


EMCS udsættes til 28. januar 2011

Det elektroniske ledsagedokument (EMCS) skulle have været taget i brug fra den 1. januar 2011, men må desværre udsættes til 28. januar 2011.

Skatteministeriet har udsendt et nyhedsbrev om de generelle regler for nødprocedure, som virksomheder i Danmark skal benytte, når EMCS ikke er tilgængeligt, som du kan læse mere om her: Nyhedsbrev om nødprocedurer - se det her.

Da EMCS er forsinket og derfor ikke vil være tilgængeligt i hele perioden fra den 1. januar til den 28. januar 2011 vil der ud over de almindelige regler for nødprocedurer for EMCS gælde en særlig nødprocedure.

Særlig nødprocedure 1. januar-28. januar 2011

Vareafsendere i Danmark

Vareafsendere skal benytte en papirbaseret løsning og anvende SKATs skabeloner til midlertidige dokumenter for ledsagedokument og ændring af destination. 

  • EMCS - Midlertidigt Ledsagedokument - blanket nr. 22.074
  • EMCS - Midlertidig Ændring af Destination - blanket nr. 22.076

Du kan hente de midlertidige dokumenter på SKATs hjemmeside www.skat.dk under Virksomhed - blanketter - 22 Punktafgift, drikkevarer

Det er tilladt at anvende egne interne dokumenter, hvis de indeholder alle de obligatoriske oplysninger. Det fremgår af vejledningen til blanketterne, hvad der er obligatoriske oplysninger. Anvendes egne dokumenter, skal nødproceduredokumentet - evt. med supplerende oplysninger - desuden vedhæftes.

Det er muligt at taste direkte i dokumenterne og gemme en kopi på din computer.

Det anbefales, at du tager et print af skabelonerne til de midlertidige dokumenter, så du er sikker på at have dem, hvis der skulle være nedbrud på SKATs hjemmeside.

For at lette nødproceduresituationen for virksomhederne har Skatteministeriet besluttet, at der ikke fra virksomhedernes side skal ske en efterregistrering af data - data skal blot sendes til SKAT.

Data kan sendes pr. mail til EMCS-Data@skat.dk

eller

via den almindelige post til Skatteministeriet, EMCS projektet, Østbanegade 123, 2100 København Ø, mrk. "EMCS-data".

Data kan sendes med det samme eller samles i grupper - alt efter hvad den enkelte virksomhed finder mest hensigtsmæssigt. SKAT vil så efterfølgende sørge for, at data kommer ind i EMCS systemet, når dette idriftsættes.

Virksomheder, der vælger at benytte en B2B løsning, vil selv kunne overføre oplysningerne automatisk til Skatteministeriet, når B2B løsningen er oppe at køre. B2B virksomheder behøver således ikke at indberette før løsningen er taget i brug.

Varemodtagere i Danmark

Varemodtagervirksomheder skal ikke anvende den papirbaserede løsning ved kvittering for modtagelse af forsendelser. I stedet skal du afvente at EMCS kommer i drift. Når EMCS er i drift vil du i EMCS have modtaget elektroniske ledsagedokumenter fra vareafsender i et andet EU-land for leverancer i perioden 1.-28. januar 2011. Du skal derefter som varemodtager kvittere for modtagelsen i EMCS.

Orientering af dine udenlandske samhandelspartnere i andre EU-lande

Tekstforslag som kan bruges til breve fra danske virksomheder, både varemodtagere og vareafsendere, til samhandelspartnere i andre EU-lande:

From a Danish Consignor to the consignee in another EU Member State

The Danish EMCS application is not going into production as of 1 January 2011, but is expected to go live on 28 January 2011 at the latest.

Therefore, it will not be possible for us to create and send an e-AD in the Danish EMCS to your company.

Denmark will be running Fall Back procedure for the announced period of time.

You will then find a Fall Back Administrative Document accompanying the goods.

Please send back a paper Fall Back Report of Receipt, when you have received the goods.

The Danish Ministry of Taxation has asked us to let you know that they apologise for any inconvenience this may cause you.

From a Danish Consignee to a consignor in another EU Member State

The Danish EMCS application is not going into production as of 1 January 2011, but is expected to go live on 28 January 2011.

Denmark will be running Fall Back procedure for the announced period of time.

This means, you are supposed to forward your e-AD electronically via EMCS according to the ordinary procedures. But in addition to this electronic filing you are please asked to let a copy of the e-AD accompany the goods, or send a copy directly to me by mail or fax.

Your electronic e-AD will then be queued in the Danish EMCS gateway. You are not going to receive the report of receipt untill after the 28 January 2011, when the queued up e-ADs are automatically forwarded to our company. Thus, you do not have to do anything but to await our receipt, that will be sent to you electronically via EMCS after 28 January 2011.

The Danish Ministry of Taxation has asked us to let you know, that they apologise for any inconvenience this may cause you.

Dette nyhedsbrev erstatter tidligere udsendte nyhedsbreve

Dette nyhedsbrev erstatter tidligere udsendte nyhedsbreve den 16. december 2010 "Det elektroniske ledsagedokument (EMCS) udsættes til 28. januar 2011" og nyhedsbrevet "Det elektroniske ledsagedokument (EMCS)" fra 22.december 2010.