åben Vis oversigt med domme, kendelser og afgørelser, som Skatteforvaltningen har valgt ikke at indarbejde i vejledningens tekst. Vi gør opmærksom på, at materialet i denne oversigt ikke nødvendigvis er udtryk for gældende ret.

Indhold

Dette afsnit handler om fastsættelse af ordensbøde for at overtræde SKL § 84, nr. 5.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Pligter omfattet af reglen
  • Bødeudmåling
  • Prøvesager

Regel

Ved udmålingen af bødestraf for overtrædelse af SKL § 84, nr. 5, forudsættes det i lovbemærkningerne til bestemmelsen, at bødeniveauet for overtrædelse af SKL-Lbk 1264 § 17, stk. 3, der blev indsat ved lov nr. 591 af 18. juni 2012, videreføres.

Se også

Afsnit A.C.3.2.1.2.8 Om forskellige former for regnskabsmangler, SKL-Lbk 1264 § 17.

Afsnit A.C.3.2.1.3.4.5 For sen transfer pricing dokumentation, SKL § 84, nr. 5.

Pligter omfattet af reglen

SKL § 84, nr. 5, omfatter

  • fyldestgørende skriftlig dokumentation for kontrollerede transaktioner, der ikke indgives senest 60 dage efter fristen for indgivelse af oplysningsskemaet,
  • supplerende dokumentation samt databaseundersøgelser og revisorerklæringer, der ikke efterfølgende indsendes på skatteforvaltningens konkrete anmodning.

Bødeudmåling

Bødeudmåling for overtrædelse af SKL § 84, nr. 5, viderefører principperne for bødeudmåling efter SKL-Lbk 1264 SKL § 17, stk. 4, jf. lovbemærkningerne til SKL § 84.

Det forudsættes, at bøden udgør et fast beløb på 250.000 kr. med tillæg på 10 pct. af den indkomstforhøjelse, som fremgår af ansættelsesændringen.

Det faste beløb på 250.000 kr. kan nedsættes til 125.000 kr., hvis der senere fremkommer dokumentation af den fornødne kvalitet.

Tillægget på 10 pct. af en eventuel indkomstforhøjelse kan først beregnes, når der foreligger en endelig ansættelse.

Der beregnes en bøde for hvert indkomstår, hvor der ikke er indgivet fyldestgørende transfer pricing-dokumentation. Der er mulighed for at lægge bødestraffen for flere overtrædelser sammen, fx flere indkomstår, dvs. absolut kumulation.

Bemærk

En bøde kan nedsættes, hvis en eller flere af de i straffeloven angivne strafnedsæt­telsesgrunde foreligger, ligesom en bøde kan forhøjes, hvis der foreligger skærpende omstændigheder, som angivet i straffeloven.
Se afsnit A.C.3.5.5 Strafnedsættelsesgrunde og afsnit A.C.3.5.6 Strafskærpelsesgrunde.

Prøvesager

Rigsadvokaten har tilkendegivet, at der ikke er behov for at føre prøvesager, når det ønskede bødeniveau er anført i lovbemærkninger. Skattestyrelsen kan derfor afslutte sagerne med administrative bødeforelæg i overensstemmelse med de ovenstående bødesatser. Der er dog fortsat behov for at føre prøvesager i tilfælde, hvor bøden forhøjes med 10 pct. af en eventuel indkomstforhøjelse.

Der er omtale af otte tidligere prøvesager i afsnit A.C.3.5.3.6 i 2022-2-udgaven af Den juridiske vejledning.