►Med erhvervelse mod vederlag af varer fra andre EU-lande sidestilles efter § 11, stk. 5, at udenlandske NATO-medlemslandes væbnede styrker og deres ledsagende civile personale her i landet benytter varer, som styrkerne og deres ledsagende civile personale har købt uden at være omfattet af reglerne for moms af leverancerne på et andet EU-lands område, når varerne ikke kunne blive omfattet af en momsfritagelse efter § 36, stk. 3.◄
►Efter artikel 22 i Momssystemdirektivetet er der potentielt momspligt for varer, som militære styrker og dertil knyttet civilt personale fra et NATO-medlemsland medbringer og benytter i forbindelse med øvelser, besøg eller undervejs i transit i et EU-land, hvis der ikke allerede er betalt moms af varerne i NATO-styrkernes hjemland, hvis varerne ikke kunne være omfattet af en momsfritagelse for indførte tredjelandsvarer efter regler, der svarer til den danske momslovs § 36, stk. 3. Disse EU-regler var ikke hidtil gennemført af Danmark efter deres ordlyd, men ansås i stedet for gennemført på baggrund af hovedreglen for momspligt ved erhvervelse af varer fra andre EU-lande ifølge momslovens § 11, stk. 1, samt af praksis efter momsloven og toldloven.◄
►Det må dog overvejende anses for en overvejende teoretisk mulighed, at udenlandske NATO-styrker skulle komme til at betale dansk moms af varer, som NATO-styrkerne har medbragt og benytter i forbindelse med øvelse, besøg eller undervejs i transit i Danmark. Det forventes i stedet, at der enten allerede vil være betalt moms i NATO-styrkernes hjemland, eller at varerne vil kunne være omfattet af en momsfritagelse efter den danske momslovs § 36, stk. 3, se I.3.7.◄