SEL § 1, stk. 1, nr. 3 er den fælles skattepligtsbestemmelse for alle
andelsbeskattede andelsforeninger, dvs. både indkøbsforeninger, produktions-
og salgsforeninger og de blandede foreninger, der både har indkøbsforeningsfunktion
og produktions- og salgsforeningsfunktion.
Kooperative virksomheder er normalt organiseret som foreninger, men der er dog ikke
krav om en bestemt organisationsform. Et allerede indregistreret aktie- eller anpartsselskab
kan beskattes som kooperativ virksomhed, hvis det opfylder betingelserne som nedenfor
anført om samhandel med aktionærer og om overskudsfordelingen. I den forbindelse
erindres dog om
.
Det er uden betydning for skattepligten efter SEL § 1, stk. 1, nr. 3, om medlemmernes
hæftelse for foreningens forpligtelser er begrænset til deres indskud.
Skattepligtsbestemmelsen i SEL § 1, stk. 1, nr. 3 har en anden affattelse,
der lægger vægten på det generelle formål - dvs. at fremme deltagernes
fælles erhvervsmæssige interesser gennem deres deltagelse i andelsselskabets
virksomhed som aftagere, leverandører eller lign.
Indkøbsforeninger er foreninger, der har til formål at indkøbe, fremskaffe
eller fremstille varer eller at levere tjenesteydelser til medlemmernes forbrug,
og hvis medlemmer udelukkende benytter leverancer fra foreningen ved udøvelsen
af deres bedrift. Der vil som hovedregel blive lagt vægt på, om der ud
fra virksomhedens varesortiment eller arten af leverancer er formodning for, at
medlemmerne udelukkende benytter de pågældende leverancer erhvervsmæssigt.
Produktions- og salgsforeninger er kooperative foreninger som bearbejder, forædler
eller sælger medlemmernes produkter eller tjenesteydelser. Medlemmerne må
selv drive en erhvervsvirksomhed, hvis produkter kan viderebearbejdes eller sælges
gennem foreningen. Det er ikke tilstrækkeligt, at medlemmerne leverer ubearbejdede
materialer og arbejdskraft m.v. til foreningen, for hvis regning og risiko produktet
så fremstilles og sælges. Det er heller ikke tilstrækkeligt, at medlemmerne
indskyder arbejdskraft og kontante midler.
Følgende betingelser a)-d) skal være opfyldt, for at der består skattepligt
efter SEL § 1, stk. 1, nr. 3.
a) Foreningens formål skal være at fremme medlemmernes fælles erhvervsmæssige
interesser.
Bedømmelsen af foreningens formål sker på grundlag af vedtægterne
herfor. Angivelsen af formålet i vedtægterne behøver dog ikke være
af selvstændig betydning, idet det først og fremmest er den måde,
hvorpå virksomheden faktisk drives, der er afgørende for, efter hvilke
regler foreningen skal beskattes. Ved nystiftede selskaber må skattepligten
imidlertid bedømmes ud fra vedtægterne. Fra praksis herom kan følgende
afgørelser nævnes:
Et andelsselskab afhændede
sin virksomhed i april 1990 og påbegyndte herefter - uanset stedfunden vedtægtsændring
- ikke ny virksomhed, men selskabet blev knapt 2 år senere opløst. Det
blev antaget, at salget måtte anses som et led i påbegyndt likvidation
af selskabet. Dispositionerne sammenholdt med vedtægtsændringen kunne
ikke bevirke, at selskabet havde skiftet skattepligtsstatus fra andelsselskab til
almindeligt selskab. Udlodning til andelshaverne var herefter omfattet af ABL §
2b. Afgørelsen er appelleret.
. I denne sag udtalte Højesteret,
at
må forstås således,
at det er en betingelse for den særlige - lempelige - beskatning som indkøbsforening
(andelsbeskatning) fremfor beskatning som brugsforening (aktieselskabsbeskatning),
at vedkommende forenings varesortiment kun omfatter varer, for hvilke der gælder
en formodning om, at foreningens medlemmer udelukkende benytter dem til udøvelse
af deres bedrift. Endvidere bemærkede Højesteret, at en andelsforenings
skattemæssige status som brugsforening eller indkøbsforening må fastlægges
ud fra foreningens forhold, uafhængigt af de enkelte medlemmers konkrete anvendelse
af varerne. Herefter fandt Højesteret, at den pågældende forening
i de år sagen drejede sig om, havde indrettet sig med et varesortiment, som
en række varer, for hvilken den nævnte
formodning ikke gjaldt. Det berettigede ikke foreningen til beskatning som indkøbsforening,
at de pågældende varer kun udgjorde en ringe del af foreningens omsætning.
Højesteret tiltrådte herefter, at foreningen ikke skulle andelsbeskattes.
►Se ligeledes TfS 1987, 306 LSR (Skat 1987.6.444 LSR).
TfS 2000, 229 HRD.◄
Et aktieselskab under kooperationsbeskatning, påtænkte at etablere et
helejet udviklingsselskab, der skulle erhverve lejemål på strategisk vigtige
steder for selskabet, f.eks. på strøggader. Datterselskaber til datterselskabet
skulle drive butikker fra lejemålene og under en ansat direktør, der efter
tre til fem år skulle overtage butikken som ejer. Etableringen af butiksaktiviteterne
skulle finansieres ved indskud af aktiekapital fra aktieselskabet til udviklingsselskabet.
►Højesteret fandt, at en aktivitet som den omhandlede ville falde uden for det formål, som er beskrevet i lovbestemmelserne om beskatning af andelsselskaber. Aktiviteten ville derfor indebære, at selskabet ikke fortsat kunne beskattes som andelsforening (tidligere TfS 1999, 197 ØLD).
◄
Det fandtes berettiget, at en told- og skatteregion havde afvist at registrere et
som andelsselskab tilmeldt selskab og i stedet havde omregistreret selskabet som
et interessentskab. Landsretten lagde herved til grund, at selskabet ikke tjente
til opfyldelse af et ønske i en medlemskreds om etablering af et samvirke til
løsning af opgaver i fælles interesse, men reelt var etableret for at
tjene stifternes personlige økonomiske interesser.
►En indkøbsforening kunne ikke bevare skattepligten som kooperativt selskab, såfremt midler fra en sikringskonto anbragtes i aktier i foreningens egne medlemsvirksomheder, jf. TfS 1990, 233 LSR. Skattepligten bevaredes dog, såfremt midlerne, under nærmere opregnede omstændigheder, blev anbragt i andre børsnoterede selskaber, se TfS 1990, 264 LR (Skat 1990.6.483 LR).◄Ligningsrådet
blev ved bindende forhåndsbesked anmodet om svar på, hvorvidt det ville
påvirke selskabets skattepligt som indkøbsforening, hvis den til sikringskontoen
svarende kapital af bestyrelsen for indkøbsforeningen blev placeret i børsnoterede
aktier og/eller børsnoterede obligationer. Ligningsrådet fandt, at de
skitserede anbringelser af midlerne i debitorsikringsfonden ikke medførte ændringer
i indkøbsforeningens skattepligt,
der ikke blev opkrævet bidrag til debitorsikringsfonden ud over, hvad der blev
skønnet nødvendigt til opfyldelse af fondens formål, at anbringelsen
alene blev foretaget kollektivt af foreningen og ikke skete i eventuelt børsnoterede
medlemsvirksomheders egne aktier, at omplaceringer ikke blev foretaget i videre
omfang, end hvad der svarer til almindelig porteføljepleje, samt at beregningen
af medlemmernes andel i nettoavancen skete på baggrund af de registrerede omsætningstal
i forhold til årets samlede omsætning med medlemmerne.
Iøvrigt
henvises til
b) Medlemskredsen.
Mindst 10 medlemmers fælles erhvervsmæssige interesser skal fremmes gennem
foreningen ved deres deltagelse i foreningens virksomhed som aftagere, leverandører
eller på anden lign. måde.
I SEL § 1, stk. 2 bestemmes det, at for så vidt der i andelsforeningens
medlemskreds indgår koncernforbundne selskaber skal disse anses som ét
medlem ved opgørelsen og vurderingen af, om andelsforeningen har mindst 10
medlemmer. Koncernforbundne selskaber kan således ikke etablere en fælles
andelsforening.
Hvorvidt der foreligger koncernforbundne selskaber skal ifølge SEL § 1,
stk. 2 bedømmes efter reglerne i KGL § 4, stk. 2. Dvs. at der både
kan være tale om søsterselskaber og om moder-/datterselskaber.
Hvis et af medlemmerne i en andelsforening selv er en andelsforening, der omfattes
af SEL § 1, stk. 1, nr. 3, indgår denne forenings medlemmer ved opgørelsen
af medlemskredsen. Det er således muligt at etablere en hovedforening, uden
at der nødvendigvis er 10 medlemsforeninger.
I praksis er der følgende afgørelser herom:
►TfS 1992, 236 LR (ToldSkat Nyt 1992.8.250 LR).◄Et
selskab, der skulle drive finansiel virksomhed og fungere som administrationsselskab
for fem selskaber, der også drev finansiel virksomhed, kunne ikke beskattes
som en kooperativ virksomhed,
bl.a. fordi ejerkredsen for alle selskaber var sammenfaldende.
. En indkøbsforening optog
som medlem et aktieselskab, hvis kapital næsten udelukkende ejedes af foreningen.
Ca. 60 pct. af foreningens samlede omsætning skete med dette selskab, som herefter
videresolgte det indkøbte til ikke-medlemmer. Foreningen blev herefter anset
for omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6.
c) Omsætningen.
Omsætningen med ikke-medlemmer må ikke væsentligt eller længerevarende
overskride 25 pct. af den samlede omsætning. I
uddybes denne begrænsning.
Ved opgørelsen af omsætningen med henholdsvis medlemmer og ikke-medlemmer
anvendes den opdeling af omsætningen, der foretages ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst, jf.
,
se herom afsnit
S.C.5. Opgørelsen
af ikke-medlemmer i blandede foreninger foretages samlet, se
(Skat 1990.9.704 LSR).
En væsentlig overskridelse anses efter
at foreligge såfremt omsætningen med ikke-medlemmer i et indkomstår
overskrider 35 pct. af den samlede omsætning. Er dette tilfældet, vil
andelsselskabet fra og med det følgende indkomstår overgå til anden
beskatning, typisk til en beskatning efter bestemmelsen i
.
Såfremt der ikke er tale om en væsentlig overskridelse, bliver overskridelsen
først relevant, såfremt den er af længere varighed. Ifølge
vil
en overskridelse være af længere varighed, såfremt omsætningen
med ikke-medlemmer i hvert tre på hinanden følgende indkomstår har
været på mere end 25 pct.
Der er således ikke tale om en overskridelse af længere varighed, hvis
omsætningen med ikke-medlemmer i to indkomstår har udgjort 30 pct. af
den samlede omsætning, hvis omsætningen i det tredje indkomstår på
ny kommer under 25 pct. Såfremt andelsselskabet i tre på hinanden følgende
indkomstår har haft omsætning med ikke-medlemmer på
26 pct. vil andelsselskabet fra og med det næstfølgende indkomstår
overgå til anden beskatning, idet andelsselskabet ikke længere kan omfattes
af bestemmelsen i SEL § 1, stk. 1, nr. 3 og dermed af andelsbeskatningen.
Selvom andelsselskabets omsætning med ikke-medlemmer på ny kommer under
25 pct., vil andelsselskabet ifølge
først blive omfattet af andelsbeskatningen i
,
når dette har været tilfældet i hvert af tre på hinanden følgende
indkomstår. Dette gælder også i de tilfælde, hvor andelsselskabet
med det samme er overgået til anden beskatning på grund af en væsentlig
overskridelse af 25 pct.-grænsen.
d) Udlodning til medlemmerne skal ske på grundlag af den stedfundne omsætning
med disse - bortset fra en normal forrentning af den indbetalte medlemskapital.
Det skal af foreningens vedtægter fremgå, at overskud og likvidationsprovenu
fordeles på grundlag af omsætningen, jf. ► skd. 1976, 100.
◄Overskudsfordelingen
skal ikke nødvendigvis beregnes på grundlag af et enkelt regnskabsårs
omsætning, men kan baseres på en omsætning over flere år. Ligeledes
kan overskudsfordelingen beregnes efter fradrag af normal forrentning af den indskudte
kapital, se
.
Som udtryk for en normalforrentning er i praksis eksempelvis godkendt Nationalbankens
til enhver tid fastsatte diskonto. Efter en konkret vurdering vil en anden rentesats
end nævnte kunne godkendes. Også et eventuelt likvidationsprovenu skal
fordeles i forhold til omsætningen. Den omsætning, der skal danne grundlag
for overskudsfordelingen, er i almindelighed betalingen for de faktiske leverancer
til eller fra medlemmerne og således ikke nødvendigvis det på forhånd
aftalte forbrug, se
Et
andelsselskab fordelte overskuddet efter et puljeafregningssystem.
fandt, at fordeling af overskud til medlemmerne reelt måtte anses for at ske
på grundlag af de af medlemmerne til selskabet leverede produkter, hvorfor
selskabet blev anset for omfattet af (den dagældende ) SEL § 1, stk. 1,
nr. 4, jf.
En
sammenslutning kunne ikke beskattes som indkøbsforening, da 40 pct. af overskuddet
var forbeholdt en enkelt af deltagerne, og alene 60 pct. af overskuddet skulle fordeles
blandt deltagerne i forhold til deres omsætning med virksomheden, se
.
En virksomhed, der også fordeler til ikke-medlemmer, kan ikke kooperationsbeskattes,
jf.