I TOLDSKAT Nyt 1993.1.18.VLD (TfS 1992,431) og 1992.23.769.VLD (TfS 1992,537)
er det fastslået, at goodwill i skattemæssig henseende siden 1939 har
været knyttet til afståelse af kundekreds, forretningsforbindelser eller
lignende, og denne fastlæggelse af det skattemæssige goodwillbegreb har
været fulgt i praksis, også efter at goodwillbeskatningen blev ophævet
i 1982 og ved genindførelsen i 1993. Jf. også præmisserne i TfS 1998,
459 VLD, hvori retten lægger til grund, at goodwill i skatteretlig henseende
i overensstemmelse med praksis er knyttet til værdien af en virksomheds kundekreds.
►Det må dog antages, at goodwill, udover kundekredsen, kan være knyttet til det faktum, at der er tale om en igangværende og veletableret virksomhed og de fordele, der er forbundet hermed. Dette er således også i overensstemmelse med ældre praksis, jf. LSRM 1971, 32. Ligningsrådet har således i en bindende forhåndsbesked, afgivet i 1999 fastsat en goodwillværdi for en entreprenørvirksomhed, uanset, at kundekredsen her overvejende bestod af skiftende licitationskunder, der primært valgte virksomheden på grund af pris. Ved fastsættelsen af goodwill blev således også virksomhedens generelle erfaring og gode omdømme tillagt vægt. (Den bindende forhåndsbesked var endnu
ikke offentliggjort ved redaktionens afslutning).
◄En
revisor betalte ikke for goodwill ved sin indtræden i et revisionsinteressentskab
i 1984 og interessentskabet betalte heller ikke goodwill for de kunder, der senere
blev tilført. Ved sin udtræden betalte revisoren de øvrige interessenter
1,6 mio. kr. for de klienter han tog med ud. Revisoren havde anset beløbet
for en fradragsberettiget betaling til interessentskabet for dettes forøgede
omkostninger som følge af hans udtræden. Højesteret stadfæstede
landsrettens dom og anså beløbet som betaling, for de klienter revisoren
havde taget med sig (goodwill), TfS 1997,555.
En vognmand, der havde kontrakt med et regionalt trafikselskab om rutekørsel
med busser, solgte 4 busser til et privat selskab, der skulle fortsætte kontraktskørslen.
Salgssummen androg i alt 5,5 mill. kr, heraf 500.000 kr. for goodwill. Ligningsmyndighederne
fandt ikke, at 500.000 kr. var betaling for skatteretlig goodwill. Beløbet
blev anset som særlig indkomst efter LOSI § 2, nr. 5, - nu AL § 40,
stk. 6, jf. stk. 2 (retten iflg. en udbytte-, forpagtnings- eller lejekontrakt).
Sagen blev anket til LSR, som fandt, at kontraktsforholdet med det regionale trafikselskab
kun har givet klageren beskedne muligheder for at påvirke kundemassen og derved
skabe sig en personlig goodwill som følge af, at koncessionsbetingelserne som
udgangspunkt må tilhøre udstederen af koncessionen. Under hensyntagen
til kontraktsforholdet med det regionale trafikselskab om buskørsel anså
landsretten heller ikke, at de 500.000 kr. var betaling for goodwill. Beløbet
blev anset som skattepligtig særlig indkomst efter LOSI § 2, nr. 5. -
nu AL § 40,
stk. 6, jf. stk. 2. Højesteret stadfæstede under hensyntagen til karakteren
af den overdragne virksomhed og indholdet af kørselskontrakten landsrettens
dom, TfS 1998, 731 HRD. Skatteretlig
goodwill kan kun være knyttet til en virksomhed, der er i drift og ikke til
personer, der besidder særlige kvalifikationer. Goodwill kan derfor ikke overdrages
særskilt, og anvendelsen af bestemmelsen forudsætter, at der foreligger
overdragelse af erhvervsvirksomheden hel eller delvis. Endvidere skal der være
tale om konkrete konstaterbare faktorer, der betinger forventningerne om en fremtidig
indtjening. Konkret konstaterbare faktorer omfatter bl.a. en tilstedeværelse
af en fast individualiserbar kundekreds eller særlige forretningsforbindelser.
En forventning i sig selv om en fremtidig indtjening er derfor ikke tilstrækkelig
til at begrunde tilstedeværelsen af skatteretlig goodwill.
►I TfS 1999, 827 (bindende forhåndsbesked) skulle en personlig drevet virksomhed overdrages til selskab. Virksomheden baserede sig næsten udelukkende på indehaverens viden, kvalifikationer og kontakter. Spørgeren fandt på denne baggrund ikke, at der var goodwill i virksomheden. Ligningsrådet lagde ved vurdering af, om der forelå goodwill bl.a. vægt på, at det forhold, at en uafhængig køber måtte forudsættes at anse det for væsentligt, at indehaveren i en kortere eller længere periode blev tilknyttet virksomheden ikke kunne udelukke, at der var knyttet goodwill til virksomheden. Efter den vejledende beregningsregel kunne goodwill fastsættes til ca. 2,2 mio. kr. Ligningsrådet lagde ved værdiansættelsen bl.a. vægt på, at beregningsreglen alene er vejledende og at den overdragne virksomhed fortsat hovedsagelig ville basere sig på den hidtidige indehavers kvalifikationer mv. Goodwill blev herefter skønsmæssigt fastsat til 500.000 kr.
◄Nærmere
om hvornår, der foreligger en sådan indtjening og individualiserbar kundekreds
m.v., som kan danne grundlag for beregning af goodwill henvises til afsnit
E.I.4.1.1.3.