Indhold

Afsnittet handler om hvilke afgiftsbeløb, der skal periodiseres i den enkelte afgiftsperiode.

Afsnittet indeholder:

  • Periodiseringsreglerne
  • Brud på periodiseringsreglerne.

Periodiseringsregler

Det er i de enkelte afgiftslove fastlagt, hvilke afgiftsbeløb der skal periodiseres i den enkelte afgiftsperiode.

Det er de afgiftsbeløb, som i henhold til gældende lovgivning skal periodiseres i de enkelte afgiftsperioder, der kan ændres, og som 3-årsfristen beregnes i forhold til. Se SFL § 31, stk. 1.

I momslovens kapitel 14, omtales opgørelse af afgiftstilsvaret. Registrerede virksomheder skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående afgift (salgsmomsen) og den indgående (købsmomsen). Se ML § 56. Forskellen mellem den udgående og den indgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Den udgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter momsloven af virksomhedens leverancer, erhvervelser fra andre EU-lande, fraførsler fra afgiftsoplag mv. og betalingspligtige køb efter momslovens § 46, stk. 1, for hvilke afgiftspligten er indtrådt i perioden. Den indgående afgift i en afgiftsperiode er afgiften efter momsloven på virksomhedens fradragsberettigede indkøb mv. efter momslovens kapitel 9, i perioden.

Bogføringen for en afgiftsperiode skal omfatte de fradragsberettigede køb, der i perioden er faktureret, leveret eller fortoldet til virksomheden efter momslovens § 37, stk. 2. Se momsbekendtgørelsens § 56, stk. 1. Bogføringen kan foretages ved betalingen i stedet for ved fakturaens modtagelse. Se momsbekendtgørelsens § 56, stk. 2. Den indgående afgift opgøres da på grundlag af de i afgiftsperioden foretagne betalinger. Benyttes denne fremgangsmåde, er virksomheden berettiget til gennem specificerede opstillinger over gæld til leverandører ved afgiftsperiodens begyndelse og slutning at foretage regulering af den indgående afgift, således at denne svarer til de af leverandørerne i perioden fakturerede leverancer

Kontoen for den indgående afgift skal reduceres med afgiften ifølge kreditnotaer, der modtages fra indenlandske leverandører for returvarer, og prisafslag for tidligere indkøbte varer eller ydelser, herunder kreditnotaer med opgørelse af afgift af dividende, bonus, kasserabatter og andre betingede rabatter, som er blevet effektive, efter at leverancen er foretaget. Se momsbekendtgørelsens § 57, stk. 1.

Såfremt afgiften af et indkøb kun kan medregnes delvis til en virksomheds indgående afgift, skal virksomheden enten opdele afgiftsbeløbet straks ved bogføringen eller notere hele afgiftsbeløbet som indgående afgift. I sidstnævnte tilfælde skal den del af afgiften, som ikke kan medregnes til den indgående afgift fratrækkes kontoen for indgående afgift ved afgiftsperiodens slutning. Se momsbekendtgørelsens § 57, stk. 2.

Brud på periodiseringsreglerne

Der findes i momsloven og lønsumsafgiftsloven bestemmelser, der bryder med de ovenfor nævnte periodiseringsregler. Her skal alene nævnes nogle af disse bestemmelser.

Delvise momsfradrag

Ved beregningen af et afgiftstilsvar for en enkelt afgiftsperiode foretages der i forbindelse med opgørelsen af fradragsretten efter ML § 38, stk. 1, en foreløbig opgørelse af den del af afgiften på virksomhedens indkøb, der kan medregnes til den indgående afgift. Denne opgørelse foretages på grundlag af omsætningen i det foregående regnskabsår. Efter regnskabsårets udløb foretages der en endelig regulering af afgiftstilsvaret. Reguleringen foretages i den førstkommende afgiftsangivelse, der indsendes til SKAT efter regnskabsårets udløb. Se momsbekendtgørelsens § 16.

Bestemmelsen i momsbekendtgørelsens § 16 skal alene ses som en korrektionsbestemmelse, der ikke har nogen selvstændig betydning i relation til forældelses- og fristreglerne, når først reguleringen er foretaget. I tilfælde, hvor det efterfølgende har vist sig, at en virksomhed ikke har taget et tilstrækkeligt stort delvist momsfradrag, må virksomhedens krav anses at bestå i et krav på tilbagebetaling af moms i henhold til de ordinære afgiftsperioder og ikke i et krav på efterregulering. Se SKM2009.71.LSR. Når der anmodes om genoptagelse for en afgiftsperiode, kan der således kun foretages en regulering af den delvise fradragsprocent for den afgiftsperiode, som er omfattet af genoptagelsesadgangen.

Fremskyndet betaling

Afgiftspligtige kan få udbetalt et beløb svarende til 3/52 af den samlede negative moms for de senest forudgående 12 måneder. Se lov om fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter. Beløbet bliver kun udbetalt en gang og reguleres årligt. En gang om året reguleres beløbet, så det svarer til 3/52 af forskellen mellem den udgående moms og den indgående moms ifølge den afgiftspligtiges angivelser for de seneste 12 måneder. Det påhviler den afgiftspligtige, at foretage beregningen af reguleringen.

Fradrag for tab på uerholdelige fordringer

Der kan i momsgrundlaget fradrages 80 % af konstaterede tab på uerholdelige fordringer, der vedrører leverede varer og ydelser. Se ML § 27, stk. 6. Hvis fordringen senere betales helt eller delvist, skal 80 % af det modtagne beløb medregnes i momsgrundlaget. Forudsætningen for at et tab kan fradrages i momsgrundlaget er, at tabet er konstateret, og at tabet vedrører leverede varer og ydelser. Fradraget for tab på uerholdelige fordringer sker i den afgiftsperiode, hvor tabet konstateres.

Lønsumsafgiftstilsvar efter metode 4

Virksomheder, der opgør lønsumsafgiftstilsvaret efter metode 4 bryder endvidere med periodiseringsreglerne. Afgiftsgrundlaget er virksomhedens lønsum med tillæg af overskud eller med fradrag af underskud af selvstændig erhvervsvirksomhed. Se LAL § 4, stk. 1. Virksomhedens over- eller underskud skal opgøres efter reglerne for opgørelse af den skattepligtige indkomst før fradrag for henlæggelse til konjunkturudligning efter virksomhedsskattelovens § 22 b. Virksomheden skal hvert kvartal indsende en foreløbig opgørelse på grundlag af lønsummen og efterfølgende en endelig opgørelse reguleret i forhold til virksomhedens endelige afgiftsgrundlag, det vil sige korrigeret for over- og underskud efter udløbet af virksomhedens indkomstår.

Fremskyndet tilbagebetaling af energiafgifter

Momsregistrerede virksomheder kan på visse betingelser opnå fremskyndet (månedsvis) tilbagebetaling af energiafgifter, det vil sige hurtigere tilbagebetaling af energiafgifter, end ved anvendelse af afgiftsangivelsen efter momsloven. Se lov om fremskyndet tilbagebetaling af visse afgifter. Udover de beløbsmæssige betingelser for at blive omfattet af ordningen (årligt tilbagebetalingsberettiget afgift på mindst 30.000 kr.), skal den enkelte anmodning udgøre mindst 5.000 kr. Er det opgjorte beløb for en måned mindre end 5.000 kr., må virksomheden vente med at anmode om tilbagebetaling indtil yderligere en eller flere måneders godtgørelsesberettiget afgift tilsammen udgør mindst 5.000 kr.

Foreløbig godtgørelse af energiafgift

Mineralolieafgiftslovens § 12, stk. 2 - 5, indeholder bestemmelser om en foreløbig godtgørelse af afgift af energi, der købes til forbrug både til rumvarmeformål og procesformål. Hovedreglen er, at a conto godtgørelsen beregnes på grundlag af fordelingen af godtgørelsesprocenten for det foregående år. Ved årets udløb skal virksomheden foretage en endelig opgørelse af den godtgørelsesberettigede afgift på baggrund af fordelingen af den forbrugte energi i løbet af året. De beregnede forskelle mellem a conto godtgørelsen og den endelige opgørelse skal virksomheden henholdsvis trække fra eller lægge til godtgørelsen for den sidste opgørelsesperiode.

Der findes tilsvarende bestemmelser i gasafgiftsloven, kulafgiftsloven, elafgiftsloven og kuldioxidafgiftsloven.