Landsretten
T havde efter ombygning af en bil, benyttet bilen, som var indregistreret som varebil med nedsat afgift, selv om den efter ombygning med montering af bagsæder, havde mistet sin afgiftsmæssige identitet. Bilen havde bl.a. været benyttet til feriekørsel til Frankrig med familien.
Ved ikke at have betalt registreringsafgift efter ombygningen, var statskassen unddraget registreringsafgift med 180.375 kr.
T blev ved Landsretten idømt 30 dages fængsel og en tillægsbøde på 90.000 kr, se SKM2010.434.ØLR.
Byretten
Skatteministeriet har i forbindelse med behandlingen i Københavns Byret anerkendt at to køretøjer af typen Audi TT Pick-up og Audi TT Halm transporter kan afgiftsberigtiges efter registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1.
Det var afgørende, at de to bilmodeller, Audi TT Coupe "pick up" og "halmtransporter", opfyldte de krav til vareladets størrelse, der er fastlagt gennem praksis.
Bilerne opfylder efter ombygning de generelle betingelser om konstruktion og indretning for afgiftsberigtigelse som varebil.
Afgørelsen ændrer hidtil gældende praksis om ombyggede "sportsvogne", herunder kendelse fra Landsskatteretten, jf. SKM2009.76.lsr.
Landsskatteretten Pick-up Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at et køretøj - pickup med åbent varelad og med en tilladt totalvægt på 2.600 kg. - anses for utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport.
Om køretøjet er det nærmere oplyst, at længden af førerrummet fra underkanten af forruden til bagvæggen er 181,4 cm., og at længden af vareladet er 175,3 cm. Der er tale om en model med en såkaldt stretch cab, hvor der er et indvendigt rum bag ved førersædet. Der er ikke nogen adskillelse mellem førersædet og den øvrige del af førerrummet. Afstanden fra bagruden til den bagerste kant på fordøren er ca 70 cm., og der er ikke bagdør(e).
Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at køretøjet er fabriksfremstillet som pickup, karakteren af det åbne varelad og størrelsen heraf i forhold til køretøjet i øvrigt, at førerrummets længde alene overstiger længden af vareladet i meget begrænset omfang, og at der ikke efter færdselslovgivningen vil blive stillet krav om en adskillelse. Det er også anført, at den omstændighed, at der bag førersædet er et rum af begrænset størrelse og uden selvstændig adgang, ikke kan føre til andet resultat, end at køretøjet må anses som utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport.
Afgørelser fra Motornævnet
Det tidligere Motornævn har truffet nogle afgørelser om registreringsafgift for varebiler.
Mercedes med kombineret beboelsesrum og værksted En varevogn, Mercedes-Benz 609D, opfylder ikke betingelserne for afgiftsberigtigelse som varebil efter lovens § 5. Ca. 75 pct. af bilens varerum var indrettet som beboelsesrum og resten var indrettet til værksted/transport af speedwaymotorcykel.
Ford Transit med camper-udstyr En ombygget Ford Transit opfylder ikke betingelserne for afgiftsberigtigelse som varebil efter lovens § 5. Varerummet var indrettet med opbevaringskasser og hynder, køkkenbord med kogeplads og køleskab samt diverse hyldearrangementer. Med den omhandlede indretning får bilen karakter af delvis at være indrettet til beboelse, og bilen opfylder således ikke reglerne om at være utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport. Bilen opfylder heller ikke kriterierne for indretning som autocamper. Bl.a. er en loftshøjde på ca. 151 cm. ikke tilstrækkelig.
|