Indhold
Dette afsnit handler om praksisændringer, der er offentliggjort af Skatteministeriet.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Den tidsmæssige udstrækning
- Eksempler på praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet
- Praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet med baggrund i dom fra EU-Domstolen
- Praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet uden baggrund i konkret sag.
Regel
Ændring af et afgiftstilsvar kan ske uden for den ordinære ansættelsesfrist i SFL § 31, hvis Skatteministeriet offentliggør en praksisændring. Se SFL § 32, stk. 1, nr. 1.
Denne del af bestemmelsen vil finde anvendelse, hvor SKAT, forinden at Landsskatteretten har påkendt spørgsmålet, må erkende, at praksis ikke kan opretholdes. Se bemærkningerne til den tidligere bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35 C (nu SFL § 32, der er en videreførelse af SSL § 35 C).
Der vil på baggrund af Skatteministeriets beslutning om praksisændring kunne ske genoptagelse i samme omfang, som hvis spørgsmålet var indbragt for Landsskatteretten, og myndighedernes praksis herved var underkendt.
Den tidsmæssige udstrækning
Der er ikke i bemærkningerne taget stilling til den tidsmæssige udstrækning af genoptagelsesadgangen.
Udgangspunktet må være, at genoptagelsesadgangen i disse situationer tidsmæssigt udstrækkes til at være tre år fra tidspunktet for Skatteministeriets offentliggørelse af ændret praksis. Dette må antages nu at være udgangspunktet, efter at fristen i § 32, stk. 1, nr. 1 er ændret pr. 1. januar 2008, fra fem år til tre år.
Selvom udgangspunktet vil være, at genoptagelsesadgangen følger bestemmelsen i SFL § 32, stk. 1, nr. 1, 2. led, altså tre år tilbage fra offentliggørelse af praksisændringen, vil der være mulighed for at Skatteministeriet kan tillade genoptagelse efter SFL § 32, stk. 1, nr. 1., 1. led.
Om Skatteministeriet vil udstrække genoptagelsesadgangen efter 1. led i SFL § 32, stk. 1, nr. 1, må bero på den konkret foreliggende situation.
Skatteministeriet skal i forbindelse med offentliggørelse af en praksisændring samtidig oplyse den tidsmæssige udstrækning af genoptagelsesadgangen.
Eksempler på praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet
Eksempel 1
Dette eksempel handler om genoptagelse efter SFL § 32, stk. 1, nr. 1, 2. led.
De regionale told- og skattemyndigheders afgørelse af 1. oktober 2008 er påklaget til Landsskatteretten. Skatteministeriet offentliggør den 15. juli 2009 en praksisændring inden Landskatteretten får lejlighed til at tage stilling til sagen.
Der var flere afgiftsperioder til prøvelse i sagen for Landsskatteretten. Den første afgiftsperiode var 1. kvartal 2005, det vil sige perioden 1. januar til 31. marts 2005.
De afgiftspligtige, der har opgjort deres afgiftstilsvar efter den nu ændrede praksis, kan få genoptaget opgørelsen af deres afgiftstilsvar fra og med den afgiftsperiode, der var påbegyndt, men endnu ikke udløbet den 15. juli 2006.
Virksomheder med kvartalet som afregningsperiode kan få genoptagelse fra og med afgiftsperioden 3. kvartal 2006 (1. juli - 30. september 2006).
Virksomheder med kalendermåneden som afgiftsperiode kan få genoptagelse fra og med juli måned 2006 (1. juli - 31. juli 2006).
Virksomheder med kalenderhalvåret som afgiftsperiode kan få genoptagelse fra og med 2. kalenderhalvår 2006 (1. juli - 31. december 2006).
Eksempel 2
Dette eksempel handler om genoptagelse efter SFL § 32, stk. 1, nr. 1, 1. led.
De regionale told- og skattemyndigheders afgørelse af 1. oktober 2008 er påklaget til Landsskatteretten. Skatteministeriet offentliggør den 15. juli 2009 en praksisændring inden Landskatteretten får lejlighed til at tage stilling til spørgsmålet.
Der var flere afgiftsperioder til prøvelse i sagen for Landsskatteretten. Den første afgiftsperiode var 1. kvartal 2005, det vil sige perioden 1. januar til 31. marts 2005.
De afgiftspligtige, der har opgjort deres afgiftstilsvar efter den nu underkendte praksis, kan herefter få genoptaget opgørelsen af deres afgiftstilsvar.
Virksomheder med kvartalet som afregningsperiode kan få genoptagelse fra og med afgiftsperioden 1. kvartal 2005 (1. januar - 31. marts 2005).
Virksomheder med kalendermåneden som afgiftsperiode kan få genoptagelse fra og med januar måned 2005 (1. januar - 31. januar 2005).
Virksomheder med kalenderhalvåret som afgiftsperiode kan få genoptagelse fra og med 1. kalenderhalvår 2005 (1. januar - 30. juni 2005).
Praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet med baggrund i dom fra EU-Domstolen
Denne del af bestemmelsen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 1, kan også finde anvendelse, hvor Skatteministeriets offentliggørelse af en praksisændring er begrundet i en afgørelse fra EU-Domstolen. Se A.A.8.3.6.7 EU-Domstolens fortolkende afgørelser i andre landes præjudicielle forelæggelser.
Praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet uden baggrund i konkret sag
Bestemmelsen må imidlertid også antages at finde anvendelse i de situationer, hvor Skatteministeriet må erkende, at praksis ikke kan opretholdes, uden at der verserer en sag ved Landsskatteretten eller EU-Domstolen har afsagt en fortolkende afgørelse.
Foretager Skatteministeriet derfor offentliggørelse af en praksisændring i denne situation, der ikke bygger på en konkret sag, skal genoptagelse tidsmæssigt ske efter SFL § 32, stk. 1, nr. 1, 2. led, det vil sige for de afgiftsperioder, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet tre år forud for Skatteministeriets offentliggørelse af praksisændringen.