Indhold

Dette afsnit beskriver, hvordan Skatteankestyrelsen og Landsskatteretten behandler klager over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser.

Afsnittet indeholder:

  • Hvor behandles klagen?
  • Klager - opsættende virkning?
  • Mulighed for ►domstolsprøvelse◄.

Hvor behandles klagen?

Principielle sager skal afgøres af Landsskatteretten. En sag anses for principiel, hvis:

  • Klagen vil kunne få konsekvenser for et større antal skyldnere
  • Klagen vedrører større økonomiske værdier
  • Klagen angår fortolkning af væsentlig betydning for ny lovgivning eller væsentlig fortolkning af lovgivning i øvrigt
  • Der i sagen skal tages stilling til et EU-retligt spørgsmål af væsentlig rækkevidde, eller
  • Klagen i øvrigt har påkaldt sig eller skønnes at ville påkalde sig større offentlig interesse.

Se skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4 og skatteforvaltningsloven § 35 b, stk. 1.

Efter skatteforvaltningsloven § 35 b, stk. 3, kan den ledende retsformand efter inddragelse af skatteankeforvaltningen fastsætte regler om, at klager over visse nærmere angivne typer af afgørelser skal afgøres af ►skatteankeforvaltningen, som i dag er Skatteankestyrelsen. ◄

Med hjemmel i ovenstående lovbestemmelse er det fastsat , at klager over afgørelser, der kan påklages til Landsskatteretten efter gældsinddrivelseslovens § 17, afgøres af Skatteankestyrelsen. Se § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 967 af 28. juni 2023 om afgørelse af visse klager i Skatteankestyrelsen 

Udgangspunktet er dermed, at klagen afgøres i Skatteankestyrelsen, medmindre den er principiel. Principielle sager afgøres i Landsskatteretten.

Skyldner har mulighed for at:

  • Udtale sig skriftligt eller mundtligt over for Skatteankestyrelsen, hvis klagen skal afgøres af Skatteankestyrelsen. Se ►skatteforvaltningslovens § 35 e, stk. 1.◄
  • Anmode om at få lejlighed til at udtale sig mundtligt under et retsmøde i Landsskatteretten, hvis klagen skal afgøres af Landsskatteretten. Se ►skatteforvaltningslovens § 44.◄

Se mere om klagebehandlingen i afsnit A.A.10.2.3.3 Landsskatterettens klagebehandling og afsnit A.A.10.2.3.4 Skatteankestyrelsens klagebehandling.

Klager - opsættende virkning?

Klager på inddrivelsesområdet har ikke opsættende virkning.

Restanceinddrivelsesmyndigheden kan dog beslutte, at indsigelser om kravets eksistens og størrelse tillægges opsættende virkning, hvis der er en begrundet formodning om, at kravet ikke er opgjort korrekt eller ikke eksisterer. Se gældsinddrivelseslovens § 2, stk. 2.

Mulighed for ►domstolsprøvelse◄

Afgørelser truffet af Skatteankestyrelsen eller Landsskatteretten kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Se skatteforvaltningslovens § 35 f.

►Afgørelser truffet af Skatteankestyrelsen eller Landsskatteretten kan indbringes for domstolene. En administrativ afgørelse, herunder afgørelser truffet af Skatteankestyrelsen eller Landsskatteretten, kan ikke indbringes for domstolene senere end 3 måneder efter, at afgørelsen er truffet. Har en klageinstans afvist at behandle en sag, kan afvisningen ikke indbringes for domstolene senere end 3 måneder efter, at afvisningen er sket.◄

Se skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3.

Spørgsmål, som er afgjort af Skatteankestyrelsen eller Landsskatteretten, kan► af Skatteministeriet◄ indbringes for domstolene ►senest ◄3 måneder efter, at Skatteankestyrelsen eller Landsskatteretten har truffet afgørelse.

Se skatteforvaltningslovens § 49.

►Se mere herom i A.A.10.3 Domstolsprøvelse og A.A.10.3.4.1 Normal frist for sagsanlæg.◄

Bemærk

►En afgørelse truffet af restanceinddrivelsesmyndigheden kan af skyldner indbringes for domstolene direkte eller efter, at sagen er påklaget til den administrative klageinstans på området, indtil det tidspunkt, hvor skyldner i forbindelse med en høring har modtaget oplysninger om indholdet af den afgørelse, som sagens oplysninger efter skatteankeforvaltningens vurdering vil føre til. Dette kaldes overspringsreglen.

Se skatteforvaltningslovens § 48, stk. stk. 1 og 2, samt  A.A.10.3.4.2 Overspringsreglen.◄

Bemærk også

►Fristen for at indbringe en endelig administrativ afgørelse for domstolene udskydes, hvis en klage over afgørelsen inden 3-måneders fristens udløb er indgivet til Folketingets Ombudsmand. Hvis en klage over en endelig administrativ afgørelse er indgivet til Folketingets Ombudsmand inden udløbet af 3-måneders fristen i § 48, stk. 3, 1. pkt., skal den administrative afgørelse senest indbringes for domstolene 1 måned efter, at ombudsmanden har afsluttet sin behandling af sagen. Fristen på 1 måned regnes fra dateringen af den udtalelse, hvori ombudsmanden meddeler det endelige resultat af sin behandling af klagesagen.

Fristen for indbringelse for domstolene kan dog aldrig være kortere end 3 måneder regnet fra den endelige administrative afgørelse. 

Se skatteforvaltningslovens § 48, stk. 4 og A.A.10.3.4.1 Normal frist for sagsanlæg.◄