3-månedersfristen finder alene anvendelse efter udløbet af fristen i SFL § 31, stk. 1, 1. og 2. pkt. Se SFL § 31, stk. 1, 3. pkt.
Efter bestemmelsen skal SKAT foretage ændringen af afgiftstilsvaret eller godtgørelsen senest tre måneder efter udløbet af 3-årsfristen i SFL § 31, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Fristen er absolut for SKAT. Der er ingen mulighed for, at SKAT af egen drift kan suspendere eller forlænge 3-månedersfristen. Heller ikke i de tilfælde, hvor forhold hos den afgiftspligtige gør det uforholdsmæssigt vanskeligt for SKAT at foretage kontrol hos virksomheden, eller i de situationer, hvor SKAT skal indhente oplysninger hos andre myndigheder, eventuelt i udlandet. Den afgiftspligtige eller den godtgørelsesberettigede kan imidlertid anmode om forlængelse af fristen. Se A.A.8.3.3.9.
En sagsfremstilling med forslag til afgørelse, der er varslet over for den afgiftspligtige inden udløbet af den ordinære 3-årsfrist, skal således følges op af en endelig afgørelse, der skal være afsendt til den afgiftspligtige senest tre måneder efter udløbet af den ordinære 3-årsfrist.
Hvis SKAT har varslet ændringen af afgiftstilsvaret et år efter udløbet af angivelsesfristen, skal en endelig afgørelse som udgangspunkt først være truffet tre år og tre måneder efter angivelsesfristen udløb. Det vil imidlertid være i strid med bestemmelsernes formål, hvis SKAT i den nævnte situation venter i så lang tid med at træffe endelig afgørelse i sagen. I dette tilfælde, skal SKATs afgørelse sendes til den afgiftspligtige i overensstemmelse med de almindelige sagsbehandlingsregler og -frister.
Det bemærkes, at i det tilfælde, hvor SKAT varsler en ændring af afgiftstilsvaret, fx et år efter udløbet af angivelsesfristen, så er der ikke krav om, at afgørelsen skal være sendt til den afgiftspligtige senest tre måneder efter varsling er sket.