Der gælder en frist for, hvornår told- og skatteforvaltningen senest må ændre virksomheders afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift.
Reglen betyder, at told- og skatteforvaltningen
- ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end tre år efter angivelsesfristens udløb (1. pkt.),
- ikke kan afsende varsel om ændring af godtgørelse af afgift senere end tre år efter at kravet om godtgørelse tidligst kan gøres gældende (2. pkt.), og
- skal foretage fastsættelse af afgiftstilsvaret henholdsvis godtgørelsen senest tre måneder efter udløbet af fristen efter 1. og 2. pkt. Se A.A.8.3.2.8 om 3-måneders fristen. Har det betydning for den afgiftspligtiges henholdsvis den godtgørelsesberettigedes mulighed for at varetage sine interesser, at 3-månedersfristen forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse imødekommes. Se A.A.8.3.2.9 om forlængelse af 3-måneders fristen.
Se SFL § 31, stk. 1.
SKAT kan altså ikke af egen drift foretage fastsættelse eller ændring af et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af afgift, når der er forløbet tre år og tre måneder efter angivelsesfristens udløb, medmindre der foreligger et forhold som nævnt i SFL § 32 (ekstraordinært fristgennembrud). Afgiftstilsvaret for en afgiftsperiode eller en udbetalt godtgørelse er således efter udløbet af fristen som udgangspunkt endeligt.
Fristen er absolut for SKAT, som derfor ikke af egen drift kan forlænge denne frist.
Den afgiftspligtige kan således ikke, medmindre der foreligger et ekstraordinært fristgennembrud efter SFL § 32, blive mødt med yderligere afgiftskrav vedrørende den pågældende afgiftsperiode. Ligeledes kan SKAT ikke kræve en allerede udbetalt godtgørelse tilbagebetalt efter udløbet af fristen.