Indhold
Dette afsnit handler om adgangen til genoptagelse efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist, når SKATs hidtidige praksis er blevet endelig underkendt ved en dom eller en LSR-kendelse eller hvis en begunstigende praksisændring er offentliggjort af SKAT. Reglen i SFL § 27, stk. 1, nr. 7, kan kun anvendes til at foretage ændringer til gunst for den skattepligtige, og har derfor fortrinsvis betydning for ændringer efter anmodning fra en skattepligtig. Omstændighederne kan dog være således, at SKAT af egen drift er forpligtet til at ændre efter SFL § 27, stk. 1, nr. 7.
Afsnittet indeholder:
- Reglens anvendelsesområde
- Særligt om endelig underkendelse
- Genoptagelsens tidsmæssige udstrækning
- Offentliggørelse af genoptagelsesmeddelelse
- SKATs pligt til genoptagelse på eget initiativ.
Reglens anvendelsesområde
Reglen i SFL § 27, stk. 1, nr. 7, giver adgang til genoptagelse i identiske sager efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist, når SKATs hidtidige praksis er blevet endeligt underkendt ved en domstol eller i Landsskatteretten. Tilsvarende gælder, hvis SKAT i et sådant sagsforløb indgår forlig og tager bekræftende til genmæle inden en domstol eller Landsskatteretten har truffet afgørelse.
Begrebet underkendelse forudsætter, at det kan lægges til grund, at der har eksisteret en defineret praksis. Er det ikke tilfældet, er der alene grundlag for genoptagelse i andre identiske sager inden for den ordinære ansættelsesfrist. Se A.A.7.1 om princippet om lovmæssig forvaltning.
Endvidere omfatter reglen i SFL § 27, stk. 1, nr. 7, tilfælde, hvor SKAT af egen drift og uafhængigt af et konkret sagsforløb har besluttet en praksisændring til gunst for de skattepligtige på grundlag af en vurdering om, at SKATs praksis kunne forventes underkendt af domstolene eller Landsskatteretten.
På samme måde som vedrørende de øvrige fristgennembrudsgrunde i SFL § 27, stk. 1, er det en betingelse for ekstraordinær genoptagelse efter stk. 1, nr. 7, at 6-måneders reaktionsfristen i SFL § 27, stk. 2, er overholdt, se A.A.8.2.3.11, og at det af ændringen afledede krav ikke er forældet efter 10-års fristen i SFL § 34 a, stk. 4, se A.A.8.2.3.2. Vedrørende samtlige fristgennembrudsgrunde i SFL § 27, stk. 1, gælder endvidere, at hvis der er grundlag for ekstraordinær genoptagelse, kan ansættelsen kun ændres angående det spørgsmål, der har været årsag til genoptagelsen. Den ekstraordinære genoptagelse åbner ikke mulighed for andre ændringer i ansættelsen.
Se også
Afsnit A.A.8.2.3.11 om 6-måneders reaktionsfristen i SFL § 27, stk. 2.
Afsnit A.A.8.2.3.2 om 10-års fristen i SFL § 34, stk. 4.
Særligt om endelig underkendelse
Hvis der er sket underkendelse af SKATs hidtidige praksis ved dom, landsskatteretskendelse eller ved forlig, er genoptagelse i andre identiske sager betinget af, at underkendelsen er endelig. Denne betingelse er umiddelbart opfyldt, når SKAT ved forlig har taget bekræftende til genmæle.
Er sagen afsluttet ved dom eller landsskatteretskendelse indebærer betingelsen om endelig underkendelse, at fristerne for videre prøvelse af den underkendende afgørelse er udløbet, uden at der er taget initiativ til at søge afgørelsen ændret. Det drejer sig om fristerne i SFL§§ 48 og 49 for indbringelse af LSR-kendelser for domstolene samt fristerne i retsplejeloven om anke af domme. Se nærmere herom i afsnit A.A.10.3 om domstolsprøvelse.
Genoptagelsens tidsmæssige udstrækning
I tilfælde, hvor SKATs hidtidige praksis er blevet underkendt ved afgørelse eller indgåelse af forlig, eller hvor SKAT af egen drift har lempet hidtidig praksis, har skattepligtige i tilsvarende sager krav på genoptagelse og ændring. Genoptagelsens tidsmæssige udstrækning er fastlagt således, at der kan ske genoptagelse fra og med det ældste indkomstår, der har været omfattet af den først afgjorte sag, hvor der er sket underkendelse af hidtidig praksis. Genoptagelse er dog begrænset af 10-års fristen i SFL § 34 a, stk. 4. Se A.A.8.2.3.2 om 10-års fristen. Uanset denne betingelse kan der under alle omstændigheder ske genoptagelse fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet tre år forud for underkendelsen af praksis.
Denne tre-års minimumsfrist vil kun undtagelsesvis have betydning, når underkendelsen af praksis er afslutningen på et konkret sagsforløb, da et sådant forløb normalt først vil være afsluttet efter mere end tre års forløb. Derimod vil 3-års minimumsfristen altid have betydning, når SKAT af egen drift lemper hidtidig praksis på grundlag af en vurdering om, at praksis kunne forventes underkendt af landsskatteretten eller domstolene. Dette skyldes, at når praksis lempes uafhængigt af et konkret sagsforløb, giver det ingen mening at tale om genoptagelse fra og med det ældste indkomstår, der har været omfattet af den først afgjorte sag.
Som ovenfor nævnt er det kun den første underkendende afgørelse, der medfører adgang til genoptagelse efter reglen i SFL § 27, stk. 1, nr. 7. Det betyder eksempelvis, at hvis en underkendelse af praksis bekræftes i en efterfølgende afgørelse, vil denne afgørelse ikke kunne være grundlag for genoptagelse efter SFL § 27, stk. 1, nr. 7, i henseende til den tidsmæssige udstrækning.
Offentliggørelse af genoptagelsesmeddelelse
Når der efter SKATs vurdering er sket en endelig underkendelse, henholdsvis lempelse af hidtidig praksis, offentliggøres på SKATs hjemmeside under Juridiske Nyheder en genoptagelsesmeddelelse i form af et styresignal, der informerer om den ændrede retstilstand samt adgangen til genoptagelse i tilsvarende sager.
Der er to formål med at offentliggøre sådanne styresignaler. Det ene formål er at opfylde SKATs forpligtelse til at informere offentligheden om praksisændringer. Det andet formål er, at offentliggørelse af et styresignal har den konsekvens, at 6-måneders reaktionsfristen i SFL § 27, stk. 2, for indgivelse af anmodning om genoptagelse efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist begynder at løbe fra tidspunktet for offentliggørelse. Se herom i A.A.8.2.3.11.
Hvis SKAT har et sikkert kendskab til den kreds af skattepligtige, der har krav på genoptagelse efter en underkendelse, henholdsvis praksislempelse, vil SKAT være forpligtet til af egen drift at foretage genoptagelse, således at offentliggørelse af et styresignal om genoptagelse er overflødigt.
Omvendt gælder, at adgangen til genoptagelse efter underkendelse af praksis ikke er betinget af, at SKAT har offentliggjort et styresignal om genoptagelse. En sådan situation bliver aktualiseret, hvis SKAT har undladt at offentliggøre et styresignal om genoptagelse på grundlag af en urigtig vurdering om, at den pågældende afgørelse ikke kunne være udtryk for en underkendelse af hidtidig praksis. Hvis Landsskatteretten eller domstolene fastslår, at der er tale om underkendelse af hidtidig praksis, har andre skattepligtige i tilsvarende sager krav på genoptagelse efter reglen i SFL § 27, stk. 1, nr. 7. I sådanne tilfælde vil 6-måneders reaktionsfristen i SFL § 27, stk. 2, i princippet løbe fra det tidspunkt, hvor den skattepligtige har fået kendskab til den endelige underkendende afgørelse, men med mulighed for dispensation efter 2. punktum i § 27, stk. 2.
SKATs pligt til genoptagelse på eget initiativ
Selv om SKAT i et styresignal har informeret om en underkendelse eller lempelse af praksis, fritager det ikke i sig selv SKAT for pligten til af egen drift at genoptage tilsvarende sager inden for de tidsmæssige rammer, der er fastlagt i SFL § 27, stk. 1 , nr. 7.
SKAT vil have pligt til genoptagelse af egen drift i det omfang, der foregår aktuel sagsbehandling i sager svarende til beskrivelsen i styresignalet. Hvad angår øvrige tilfælde, dvs. afsluttede sager om sager om samme spørgsmål samt tilfælde, hvor spørgsmålet aldrig har været særskilt behandlet, vil udgangspunktet være, at SKAT ikke har pligt til at genoptage af egen drift. En sådan pligt kan dog undtagelsesvis forekomme, hvis SKAT umiddelbart og uden yderligere undersøgelser har mulighed for entydigt at udsøge de tilfælde, hvor genoptagelse i henhold til styresignalet er relevant.