Afsnittet indeholder:

  • Ombudsmandens kompetence
  • Indgivelse af klage
  • Kontrollens indhold
  • Konsekvenser af kontrollen

Ombudsmandens kompetence

Ombudsmandens kompetence omfatter alle dele af den offentlige forvaltning. Således er såvel statsforvaltningen som kommunalforvaltningen samt råd og nævn som Skatterådet, Landsskatteretten, skatteankenævn, vurderingsankenævn og motorankenævn omfattet af kompetencen. Se OMBL § 7.

Alle sager på skatteområdet, herunder spørgsmålet om faktisk forvaltningsmyndighed, er således omfattet af ombudsmandens kontrol.

Indgivelse af klage

Klage til Ombudsmanden skal være indgivet senest 1 år efter, at afgørelsen er kommet frem til adressaten, uanset om adressaten først bliver bekendt med afgørelsen senere. Se OMBL § 13.

Klage til Ombudsmanden har ikke opsættende virkning i relation til opkrævning og frister for domstolsprøvelse.

Betingelser

Hvis der i særlovgivningen er en lovhjemlet adgang til at klage til en anden administrativ myndighed på området, er det en betingelse for klage til Ombudsmanden, at denne adgang er udnyttet. Se OMBL § 14.

Ombudsmanden kan tage en sag op af egen drift. Se OMBL § 17.

Kontrollens indhold

Ombudsmandens opgave er at bedømme, om der er begået fejl og forsømmelser, eller om der i øvrigt er handlet i strid med gældende ret i form af ulovlig forvaltningsmyndighed, urimelige afgørelser eller manglende overholdelse af krav til sagsbehandlingen. Se OMBL § 21.

Eksempel

Ombudsmanden påtaler ofte langsommelig sagsbehandling.

Konsekvenser af kontrollen

Ombudsmandens kontrol består i en adgang til at udtale kritik og eventuelt henstille, at sagen genoptages. Endelig kan Ombudsmanden henstille til Justitsministeriet at give klageren fri proces for domstolene. Ved fejl af større betydning skal Ombudsmanden give meddelelse til Folketingets Retsudvalg og vedkommende minister, henholdsvis vedkommende kommunalbestyrelse. Se OMBL §§ 22-24.