Kontrollér tallene - og oplys, hvis der mangler noget
Du skal gennemgå oplysningerne på årsopgørelsen og se, om der mangler oplysninger, eller om der er forkerte oplysninger. Der vil stå de oplysninger, vi har modtaget fra blandt andet arbejdsgivere og pengeinstitutter, og nye oplysninger, du eventuelt selv har indberettet via TastSelv Borgerskat.dk.

Hvis SKAT får nye oplysninger fra for eksempel arbejdsgivere, pengeinstitutter og realkreditinstitutter, bliver disse oplysninger automatisk ændret af SKAT, og du vil så få dannet en ny årsopgørelse i din Skattemappe. Denne automatiske ændring vil foregå i hele selvangivelsesperioden frem til den 2. maj 2010, medmindre du er en person, der har modtaget en servicemeddelelse, eller du er en person, der modtager den udvidede selvangivelse.

Hvis du har valgt at få årsopgørelsen sendt med posten, får du en årsopgørelse på papir, der indeholder de ændrede oplysninger.

De oplysninger, vi får fra for eksempel arbejdsgivere, pengeinstitutter og realkreditinstitutter, kan du se i din Skattemappe under "Personlige skatteoplysninger" på skat.dk.

Husk, at du har pligt til at underrette SKAT, hvis du mener, at ansættelsen i årsopgørelsen er for lav. Hvis du prøver at ændre i rubrikker, du ikke har adgang til, betragter SKAT det som underretning. Se også afsnittet Straffebestemmelser.

Dine personlige oplysninger i Skattemappen
Du får adgang til Skattemappen via TastSelv. Du skal logge på med enten digital signatur eller personnummer og TastSelv-kode. Når du har fået adgang, går du til din skattemappe og vælger "Personlige skatteoplysninger". Ved herefter at vælge "Alle nedenstående grupper" eller en bestemt skatteoplysning finder du de omtalte oplysninger.

Du kan bestille personlige skatteoplysninger på papir ved at ringe til telefon 70 10 10 70. Du taster dit cpr-nummer, og herefter følger du vejledningen. Hvis du vil vide mere om de indberettede oplysninger, skal du kontakte den, der har indberettet oplysningerne, det vil sige din arbejdsgiver, pengeinstitut, kreditforening, pensionsselskab, A-kasse eller fagforening. Ønsker du mere information, kan du kontakte SKAT på telefon 72 22 18 18.

Når du har tjekket oplysningerne
Er du enig i tallene på årsopgørelsen, behøver du ikke gøre mere.

Hvis et tal er forkert, eller der mangler tal, kan du oplyse det/de rigtige tal til SKAT på en af følgende måder:

  • Via TastSelv på skat.dk
  • Via TastSelv-telefon 70 10 10 70
  • Ved at udfylde og sende et oplysningskort. Har du ikke modtaget et oplysningskort, kan du bestille et på telefon 70 10 10 70.

Uanset hvilken løsning du vælger, skal du skrive det fulde beløb i rubrikken - ikke kun en eventuel difference. Har du ingen nye oplysninger til en rubrik, skal du ikke skrive noget i rubrikken. Du kan ikke selv ændre i rubrik 14 og 18. Se vejledningerne til disse rubrikker.

Hvis du har oplyst via en af ovenstående løsninger, skal du godkende. I TastSelv gør du det ved at klikke "Godkend", hvorefter du får en kvittering. Hvis du vælger at bruge oplysningskortet, skal du underskrive det og sende det til SKAT. Herefter vil du senere modtage en ny årsopgørelse.

Ejendomsoplysninger
Hvis du modtager årsopgørelse eller servicemeddelelse i marts/april måned, vil ejendomsoplysningerne fremgå af årsopgørelsen. Modtager du en udvidet selvangivelse, fremgår ejendomsoplysninger af et særskilt ejendomsskema.

Hvis du også har modtaget blanketten Bilag til selvangivelsen. Ejendomsværdiskat. Danske ejendomme (blanket 04.052) og har rettelser eller tilføjelser til vores oplysninger, skal du rette og/eller tilføje de manglende oplysninger.

Har du en ejerbolig, som SKAT ikke har oplysninger om, skal du også bruge blanketten Bilag til selvangivelsen. Ejendomsværdiskat. Danske ejendomme (blanket 04.052). Du kan få blanketten på skat.dk eller ved at henvende dig i den kommunale borgerbetjening eller i et skattecenter. Se også afsnittet Ejendomsværdiskat.