SEL § 32 omfatter alene indkomsten i datterselskaber, hvis andelen af mobile indkomster overstiger 1/2 af selskabets samlede indkomster. Dette er en af betingelserne for, at CFC-beskatning kan ske, se afsnit S.D.5.2
Det fremgår af SEL § 32, stk. 1, nr. 1, at bedømmelsen af, om datterselskabets CFC-indkomst udgør mere end halvdelen af datterselskabets samlede indkomst foretages på baggrund af indkomsten i indkomståret, dvs. uden fremførsel af underskud fra tidligere indkomstår.
Det fremgår af SEL § 32, stk. 4, at danske datterselskabers egen indkomstopgørelse - før fremførsel af underskud fra tidligere indkomstår - skal anvendes ved opgørelsen af deres CFC indkomst og deres samlede skattepligtige indkomst.
Ved opgørelsen af et udenlandsk datterselskabs CFC-indkomst og datterselskabets samlede skattepligtige indkomst, skal opgørelsen ske efter SEL § 32, stk. 4. Det fremgår bl.a., af bestemmelsen, at der ved opgørelse af et udenlandsk selskabs CFC-indkomst skal anvendes faktiske anskaffelsessummer og faktiske anskaffelsestidspunkter. Hvis der i forvejen er fastsat danske skattemæssige værdier for de pågældende aktiver og passiver, betragtes disse værdier som den faktiske anskaffelsessum/-tidspunkt. Hvis et aktiv således allerede beskattes i Danmark, eller der på anden måde er fastsat en dansk skattemæssig værdi for det pågældende aktiv - eksempelvis i forbindelse med en aktieombytning uden tilladelse, er det således denne værdi, der skal bruges ved CFC-vurderingen og opgørelsen af CFC-indkomsten. Dette er præsiseret ved lov nr. 98 af 10. februar 2009.
Ved opgørelse af datterselskabets samlede skattepligtige indkomst skal der ses bort fra skattepligtige tilskud jf. SEL § 31, stk 1, nr. 1. Bestemmelsen er gældende med virkning fra og med indkomståret 2009 jf. lov nr. 98 af 10. februar 2009. Formålet med denne bestemmelse er at forhindre, at et datterselskab kan bringes ud af CFC-skattepligt som følge af, at der ydes et skattepligtigt tilskud til datterselskabet. Tilskud, der er skattepligtige efter danske regler, men som ikke udløser beskatning i datterselskabet, skal ikke medregnes ved opgørelsen af den samlede indkomst i datterselskabet, når det skal vurderes om datterselskabets CFC-indkomst i indkomståret udgør mere end 50 pct. af datterselskabets samlede indkomst, jf. SEL § 32, stk. 1, nr. 1. Hvis datterselskabet er CFC-skattepligtigt, skal et eventuelt skattepligtigt tilskud fortsat medregnes ved indkomstopgørelsen.
Med vedtagelse af lov nr. 525 af 12 juni 2009 er SEL § 32, stk. 4 medvirkning for indkomståret 2010 konsekvensændret. Det gælder herefter, at lagerprincippet skal anvendes ved opgørelsen af CFC-indkomst vedrørende porteføljeaktier og fordringer på samme måde som ved beskatningen af et fuldt skattepligtigt dansk selskab.
I SKM2008.450.SR blev Skatterådet forlagt et bindende svar vedrørende en privat persons eventuelle CFC-beskatning. Det bindende svar omhandlede dog også en eventuel CFC-beskatning af et selskab. Ved etablering af et datterselskab på Cypern med et moderselskab i Danmark, vil det ikke være i strid med EU-retten, at der i DK sker CFC-beskatning af renteindtægter, da reglerne ikke forskelsbehandler udenlandske datterselskaber og danske datterselskaber. Der er ikke ved besvarelsen taget stilling til om det cypriotiske selskab er reelt etableret. Ligeledes bekræftede Skatterådet, at der vil ske CFC-beskatning i DK, såfremt det udenlandske selskab kun investerer i investeringsforeningsbeviser omfattet af ABL § 19.