| TK art. 239Endvidere kan der gives toldgodtgørelse i andre situationer, som skyldes omstændigheder, hvor den berettigede ikke har gjort sig skyldig i urigtigheder eller åbenbar forsømmelighed.
Ansøgning om godtgørelse skal afgives senest 12 måneder efter varernes angivelse til fri omsætning eller modtagelse af underretning om efteropkrævning af told.
Ifølge Fællesskabets retspraksis har en ansøger, der kan påvise, både at der foreligger en særlig situation, og at der ikke er begået urigtigheder eller udvist forsømmelighed fra vedkommendes side - eller i givet fald, enhver anden person, som har været medvirkende ved opfyldelsen af toldformaliteterne for de pågældende varer, eller som har givet de fornødne instrukser med henblik på opfyldelsen heraf - ret til godtgørelse af den efter lovgivningen skyldige told.
EF-Domstolen har bl.a. i sag 58/86 og C-86/97 afgjort, at der foreligger en særlig stituation, når det fremgår af sagens omstændigheder, at debitor befinder sig i en usædvanlig situation i forhold til andre erhvervsdrivende, der udøver samme aktivitet, og, såfremt disse omstændigheder ikke foreligger, at den pågældende ikke har lidt tab som følge af efteropkrævning af told.
I andre tilfælde skal betalingen af told i overensstemmelse med lovgivningen betragtes som en del af de normale handelsrisici, som påhviler den erhvervsdrivende.
En række situationer, hvor den normale erhvervsrisiko er overskredet og derfor kan anses som en særlig situation, er fastlagt i GB art. 900, stk. 1, se nedenfor.
Andre særlige situationer, der er fastlagt enten ved Fællesskabets retspraksis eller Kommissionens forvaltningspraksis, fremgår af et sæt retningslinjer, punkt 2.1.2, som er udarbejdet af og offentliggjort på Kommissionens hjemmeside http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/customs/procedural_aspects/general/debt/guidelines_da.pdf. Retningslinjerne giver endvidere en række eksempler på åbenbar forsømmelighed.
I andre særlige situationer (dvs. situationer, der ikke er omfattet af art. 900, stk. 1), skal sagen - når de regionale told- og skattemyndigheder finder grundlag for at træffe en for ansøgeren gunstig afgørelse - forelægges for Kommissionen, se A.21.2.4, når
- myndigheden finder, at den særlige situation kan tilskrives pligtforsømmelse fra Kommissionens side, eller
- omstændighederne har forbindelse med resultatet af en af Fællesskabet gennemført kontrolaktion, eller
- sagen vedrører et toldbeløb på 3.750.000 kr. eller derover.
GB art. 893 og 899-900For at få særlig toldgodtgørelse i nedenfor beskrevne situationer skal:
- ansøgningen være afgivet og behandlet, før der disponeres over varerne. Varerne må således ikke fjernes fra det angivne opbevaringssted uden ToldSkats godkendelse,
- varerne ikke have været taget i anvendelse eller solgt,
- varerne være identiske med dem, der blev angivet til fri omsætning,
- varerne genudføres fra EU's toldområde efter afgivelse af udførselsangivelse, se dog nedenfor. ToldSkat kan kræve varerne frembudt før genudførslen. Efter særlig tilladelse fra de regionale told- og skattemyndigheder kan varerne i stedet destrueres, oplægges enten på toldoplag eller i Københavns Frihavn, se afsnit A.12 og A.13, eller henføres under proceduren for ekstern EU-forsendelse, se afsnit B.1. Varerne kan endvidere tillades leveret gratis til en velgørende institution,
- varerne angives til deres bestemmelse f.eks. udførsel, senest 2 måneder efter, at der er truffet afgørelse i sagen.
TK art. 6Ved anmodning om toldgodtgørelse skal ansøger fremlægge alle de oplysninger og dokumenter, der er nødvendige for, at de regionale told- og skattemyndigheder kan træffe afgørelse. Dokumentationen kan - alt efter tilfældet - foruden en kopi af fortoldningsangivelsen bestå i korrespondance med den udenlandske leverandør, ordrekopier, ordrebekræftelser, korrespondance med relevante myndigheder mv.
En imødekommelse af ansøgningen kan gøres betinget af, at ansøgeren kan afgive erklæring om, at betingelserne er opfyldt.
Uanbringelige varerDer kan gives særlig toldgodtgørelse for varer, der er blevet angivet til fri omsætning af en klarerer, men som af årsager, der er klarereren uvedkommende, ikke har kunnet afleveres til modtageren.
Reglen omfatter tilfælde, hvor varer uafbrudt har befundet sig i transportforetagenders eller speditørers varetægt, men er uanbringelige, f.eks. fordi modtagerens adresse er ukendt, adressaten nægter at modtage varerne, eller hvor varerne ikke har kunnet afleveres, fordi modtageren er afgået ved døden, gået konkurs eller lignende.
Varer tilsendt ved en fejltagelseDer kan gives særlig toldgodtgørelse for varer, der er sendt til modtageren som følge af en fejl fra afsenderens side.
Reglen kan f.eks. anvendes i tilfælde, hvor afsenderen ved en fejl har adresseret varerne til modtageren.
Fejlbestilte varerDer kan gives særlig toldgodtgørelse for varer, der som følge af en åbenbar fejl i forbindelse med bestillingen har vist sig uegnede til den af modtageren påtænkte anvendelse.
Reglen kan f.eks. anvendes i tilfælde, hvor modtageren ved en fejlskrivning har bestilt varer, som han ikke sædvanligvis forhandler eller anvender. Tilfælde, hvor modtageren ved en fejlskrivning har bestilt varer i mængder, som er ude af proportion med virksomhedens størrelse og omsætning, vil ligeledes kunne omfattes af bestemmelsen.
Anvendelsesforbudte varerDer kan gives særlig toldgodtgørelse for varer, hvis det, efter at varerne er overgået til fri omsætning, konstateres, at varerne på angivelsestidspunktet ikke var i overensstemmelse med gældende forskrifter med henblik på anvendelse eller afsætning, og som modtageren derfor ikke kan anvende til de påtænkte formål.
Reglen kan f.eks. anvendes i tilfælde, hvor varer er omfattet af en mønsterbeskyttelse eller patentrettigheder, som modtageren ikke var eller ikke med rimelighed kunne forlanges at være bekendt med.
Endvidere kan der gives særlig toldgodtgørelse for varer, der er blevet uanvendelige eller kun i stærkt begrænset omfang er anvendelige til de af modtageren påtænkte formål på grund af generelle foranstaltninger truffet af en myndighed, efter at varerne blev angivet til fri omsætning.
Reglen tager blandt andet sigte på varer for hvilke, der efter angivelsen til fri omsætning gennemføres miljøforanstaltninger, som medfører, at varerne ikke må sælges, f.eks. ændrede kriterier for blyindholdet i porcelænsglasur.
Bortfaldne muligheder for toldlempelseDer kan gives særlig toldgodtgørelse i tilfælde, hvor en varemodtager ved angivelsen af varerne til fri omsætning har anmodet om toldlempelse i overensstemmelse med gældende regler, men hvor de regionale told- og skattemyndigheder ikke kan imødekomme anmodningen.
Reglen kan f.eks. anvendes for varer, for hvilke der blev anmodet om kontingenttoldbehandling, men hvor toldkontingentet var opbrugt.
Varer, der er leveret for sentDer kan gives særlig toldgodtgørelse for varer, der først er kommet modtageren i hænde efter udløbet af en bindende leveringsfrist, som er fastsat i aftalen om handelens indgåelse.
Varer leveret gratis til velgørende institutionerDer kan gives særlig toldgodtgørelse for varer, som det ikke har været muligt at sælge inden for EU, og som derfor leveres gratis til velgørende institutioner:
- der udøver deres virksomhed uden for EU, men som har repræsentation i EU,
- der udøver deres virksomhed i EU, og som har ret til toldfritagelse ved indførsel til fri omsætning af tilsvarende varer.
Reglen kan anvendes for varer, som leveres gratis til f.eks. Røde Kors eller Folkekirkens Nødhjælp til brug i hjælpearbejdet uden for EU.
Varer berettiget til toldlempelseDer kan gives særlig toldgodtgørelse i tilfælde, hvor toldpligtige varer er blevet ført ind i EU på ikke-forskriftsmæssig måde eller ved indførslen er blevet unddraget toldtilsyn, og modtageren kan fremlægge et oprindelsescertifikat, et varecertifikat, et dokument for intern fællesskabsforsendelse eller ethvert andet relevant dokument, der beviser at varerne, hvis de var blevet angivet til fri omsætning, kunne indrømmes fællesskabsbehandling eller præferencetoldbehandling.
For varer, der er berettigede til præferencetoldbehandling er godtgørelse betinget af, at det forelagte dokument udtrykkeligt vedrører de pågældende varer, og at alle betingelserne for antagelsen af dette dokument er opfyldt. Derudover skal alle øvrige betingelser for ydelse af præferencetoldbehandling være er opfyldt.
Reglen tager blandt andet sigte på varer, som indføres uden at blive registreret til midlertidig oplæggelse, hvor det senere viser sig, at varemodtageren er i besiddelse af de fornødne dokumenter til at opnå toldlempelse. |