| FormålI toldloven er det fastsat, at der skal betales told af varer som indføres til det danske toldområde, og som efter EUs bestemmelser ikke er i fri omsætning i EUs medlemslande. Toldbeløbet fastsættes efter EUs fælles toldtarif, medmindre andet er fastsat i bestemmelser, der er vedtaget af EU eller i øvrigt følger af Danmarks forpligtigelser som medlem af EU.
I toldlovens § 10 er det fastsat, at SKAT opkræver eller tilbagebetaler told- og afgifter i forbindelse med ind- og udførsel af varer, som ikke i forvejen er i fri omsætning i EUs toldområde, samt fører kontrol i forbindelse hermed.
Ved betaling af told bringes varer til fri omsætning i EU. Ved betaling af moms og andre afgifter overgår varerne til frit forbrug i Danmark og det øvrige EU-område. I forbindelse hermed skal yderligere iagttages særlige indførselsbestemmelser, for eksempel veterinærkontrol, se afsnit A.5 Varebestemmelser.
Som hovedregel skal indførte varer altid angives til fri omsætning og frit forbrug samtidig. Det betyder i praksis, at varerne først er til fri disposition for importøren, når eventuelle indførselsbestemmelser er iagttaget og told og afgifter er betalt.
For at sikre betaling af told og afgifter af indførte varer, som ikke er i fri omsætning i EUs toldområde, varetager SKAT tilsyn og kontrol med trafikken over grænserne til det danske toldområde.
Formålet med toldkontrol og toldbehandling af trafikmidler og personer er at føre kontrol med:
For at kunne udføre denne kontrol er der i toldlovens §§ 16 til 20 nærmere fastsat regler, som regulerer trafikken til og fra det danske toldområde.
Det legale grundlag Reglerne om toldkontrol og toldbehandling af trafikmidler og personer findes i §§ 3-26 i toldloven, §§ 66 - 87 i toldbehandlingsbekendtgørelsen, Toldkodeks og artikel 190 til 197 i gennemførselsbestemmelserne og Rådets forordning nr. 3925/91 (bagageforordningen).
Endvidere findes reglerne i internationale aftaler, som er indgået af Danmark.
Internationale aftaler er blandt andet de tre FN-konventioner vedrørende narkotiske stoffer, FN-konventionen vedrørende handel med udryddelsestruede vilde dyr og plantearter, også kaldet Washingtonkonventionen, Østersølandenes Helsingforskonvention vedrørende søtransport af spiritus, samt aftaler hørende under de internationale organisationer vedrørende skibs- og luftfart, IMO- og ICAO-konventionerne.
Sammen med kontrollen af vareførslen, personer og trafikmidler varetager SKAT samtidig en lang række opgaver for andre myndigheder vedrørende særlige indførselsbestemmelser, som er fastsat ved lovgivning udenfor SKATs ressortområde. Disse opgaver omfatter blandt andet kontrol med veterinærbestemmelser, sundhedsbestemmelser, våbenlovgivning og særlige bestemmelser vedrørende import- eller eksportrestriktioner.
Generelle regler I toldbehandlingsbekendtgørelsen har skatteministeren fastsat de nærmere regler for kontrollen med og toldbehandlingen af befordringsmidler og personer. I bekendtgørelsen er ligeledes fastsat bestemmelser om på hvilken måde og under hvilke vilkår, kontrollen skal finde sted.
I toldloven er det fastsat, at fly, skibe og andre befordringsmidler, som ankommer fra eller afgår til steder uden for EUs toldområde eller som i øvrigt transporterer varer, for hvilke der ikke er betalt told eller afgifter, er undergivet SKATs tilsyn og kontrol.
I den forbindelse har SKAT ret til overalt i skibe, fly og andre befordringsmidler at foretage de undersøgelser, der er nødvendige for at udføre kontrollen. Det er ligeledes fastsat, at befordringsmidlets fører har pligt til at give og dokumentere de oplysninger, der er nødvendige for at kontrollen kan udføres. Det gælder oplysninger om befordringsmiddel, besætning, passagerer og ladning, samt pligt til at påvise og åbne eller afdække alle adgange til lasten, rum og gemmer.
Fra skibe må der kun losses eller lastes varer i havne, der er godkendt af SKAT. Dette gælder ligeledes landsætning og ombordtagning af passagerer. SKAT bestemmer i øvrigt, hvor landsætning af passagerer kan finde sted.
For at den fornødne kontrol kan udføres, kan SKAT kræve, at der uden udgift for myndighederne i fornødent omfang foretages afspærringer, som ikke må passeres uden tilladelse, samt at der stilles egnede indretninger til rådighed for fysisk undersøgelse af varer, der skal losses eller lastes, samt fornødent udstyrede lokaler for eftersyn af passagerer.
Ankommer eller afgår et befordringsmiddel fra eller til steder udenfor EUs toldområde, skal enten føreren heraf eller en særlig bemyndiget person, anmelde dette til SKAT. Skatteministeren kan dog have fastlagt særlige vilkår, hvorefter visse befordringsmidler kan fritages herfor, til eksempel kan nævnes færger og fly, der ankommer og afgår efter forud fastlagte fartplaner.
Med samtykke fra trafikministeren kan skatteministeren bestemme, at havnemyndigheder og lufthavnsmyndigheder skal underrette SKAT om de oplysninger, som disse myndigheder har omkring skibes og flys ankomst og afgang.
Deklaration/erklæring Enhver toldbehandling finder sted på baggrund af en deklaration (for skibe kaldes den en erklæring), som for så vidt angår rejsende kan afgives mundtligt, eller tilkendegives ved anvendelse af særlige indrejsekanaler. Ved indrejse fra andre EU-lande skal dog i visse tilfælde anvendes et særligt angivelseskort.
Toldbehandling af skibe og fly finder som hovedregel sted på grundlag af en skriftlig tolddeklaration. For skibenes vedkommende kaldes denne en erklæring og afgives på IMO-Fal formularer, se toldvejledningens bilag 160.
Toldbehandling af skibe og flys ladnniger finder endvidere sted på grundlag af de oplysninger, som indgives for transportmidlet til Manifestsystemet, se endvidere D.?.?.?.?
For lastbiler og andre trafikmidler kan der kræves skriftlig deklaration.
|