Fra dansk side tilstræbes en vis ensartethed i de danske DBO'er, idet overenskomsterne
søges opbygget i overensstemmelse med principperne i den modelkonvention, som
OECD har udarbejdet. ►Oplysning om OECD modelkonventionen kan findes på
www.oecd.org.
◄
Siden 1963 har OECD modelkonventionen til undgåelse af dobbeltbeskatning
af indkomst- og formueskatter haft stor indvirkning på forhandlingen, brugen
og fortolkningen af DBO'er.
For det første har OECD medlemslandene i stor udstrækning
rettet sig efter modelkonventionen ved indgåelse og revision af bilaterale
DBO'er.
Modelkonventionens betydning kan måles i antallet af afsluttede
overenskomster medlemslandene imellem og i det forhold, at disse DBO'er i overensstemmelse
med OECD-rådets anbefalinger følger modelkonventionens mønster og
i de fleste tilfælde også dens hovedbestemmelser.
For det andet rækker modelkonventionens virkning langt ud over
OECD's område. Den er blevet brugt som et grundlag ved forhandlinger mellem
medlems- og ikke-medlemslande, og også indbyrdes mellem ikke-medlemslande,
samt i andre verdensomspændende eller regionale, internationale organisationers
arbejde på dobbeltbeskatningsområdet og med beslægtede problemer.
Den er også blevet benyttet som grundlag for FN's dobbeltbeskatningskonventionsmodel
mellem I- og U-lande, hvori der gengives store dele af konventionens bestemmelser
og kommentarer.
For det tredje har anerkendelsen af modelkonventionens bestemmelser
og disses indarbejdelse i størstedelen af de bilaterale DBO'er medvirket til,
at kommentarerne til modelkonventionens bestemmelser er blevet en vidt anerkendt
vejledning i fortolkningen og anvendelsen af eksisterende bilaterale DBO'ers bestemmelser.
Dette har lettet fortolkningen af og gennemførelsen af en fælles linie
for disse bilaterale DBO'er.
Den seneste udgave af OECD's modelkonvention er fra ►apr. 2000◄.
Se også SU 1994.283, SU 1995.153 og SU 1998,130 om opdateringerne af
modellen.
Også her i landet anvendes OECD's modelkonvention og kommentarerne
til den som fortolkningsbidrag til de af Danmark indgåede DBO'er. Dette er
også fastslået i TfS
1993, 7 HRD
.
Desuden kan nævnes
TfS 1992, 291 ØLD og
TfS 1992, 433 ØLD, som er stadfæstet af Højesteret, jf. TfS 1994,
184 HRD samt TfS 1996, 532 HRD. ►Se endvidere TfS 1996, 715 ØLD og TfS 1998, 607 HRD.
◄
Modelkonventionen er opbygget efter følgende principper: