I de tilfælde, hvor skatteyderen efter fraflytningen fortsat har rådighed
over en helårsbolig, vil dette normalt være en tilstrækkelig betingelse
til at anse bopælen for opretholdt, medmindre skatteyderen har haft til hensigt
at bosætte sig varigt i udlandet, se UfR 1982, s. 708 ØLD,
TfS 1991, 132LSR
(kendelsen er kommenteret i
TfS 1991, 125) ►og TfS 2000, 168 LSR◄. Som eksempler på
fortsat bopæl kan udover de ovenfor under
D.A.1.1.2
nævnte afgørelser anføres: LSR 1982, 185, UfR 1982, s. 558 HRD, TfS
1986, 552 LSR, TfS 1987 ,475LSR
►og TfS 1999, 803 ØLD (appelleret)◄. I sidstnævnte
to afgørelser blev dobbeltdomicil løst til fordel for det pågældende
udland.
I TfS 1999, 929 TSS, påtænkte en skatteyder at flytte til Storbritannien
sammen med sin ægtefælle og sin 13 årige søn for en periode
af ca. 6 år, dels af hensyn til mandens helbred og dels af hensyn til sønnens
skolegang. I Storbritannien havde familien erhvervet en beboelsesejendom i sameje
med mandens forældre, hvor familiens andel af købesummen var blevet finansieret
via et lån ydet af mandens far. Familien bevarede sit danske landsted under
udlandsopholdet og ville i fraflytningsperioden benytte det som fritidsbolig - formentlig
i op mod halvdelen af året på grund af de fortsat stærke tilknytningsforhold.
Mandens eneste indtægtskilde fra Danmark ville være udbytter og bestyrelseshonorarer
fra to danske selskaber. Der var ingen erhvervsmæssige indtægter i Storbritannien,
men manden modtog ofte kontante gaver fra sine forældre. Under hensyntagen
til disse forhold anså Ligningsrådet den fulde skattepligt til Danmark
for opretholdt, ligesom Danmark blev anset for bopælsland i dobbeltbeskatningsaftalens
forstand.
En skatteyder, der emigrerede fra Danmark til Storbritannien ultimo 1981, blev af
skattemyndighederne anset for fuldt skattepligtig her til landet for indkomstårene
1981-1984 . Højesteret lagde ved afgørelsen
vægt på, at skatteyderen havde bevaret en bopælsmulighed på
sit danske gods, uanset det blev fremført, at hovedbygningen var lejet ud.
Ud over bopælsmuligheden på godset var skatteyderen gået i realitetsforhandlinger
om at købe en anden ejendom, inden han flyttede fra Danmark. Uanset at sidstnævnte
ejendom, på skatteyderens forlangende, fik ændret status fra helårsbolig
til sommerhusbeboelse i forbindelse med hans overtagelse af den, tillagde Højesteret
ejendommens indretning og de af ham foretagne forbedringer afgørende betydning,
ligesom man tillagde det betydning, at han havde benyttet ejendommen i et ikke uvæsentligt
antal dage i den omtvistede periode. Derfor fandtes han også at have haft skatteretlig
bopælsmulighed i denne ejendom. Sagsøgeren havde på intet tidspunkt
erhvervsmæssige aktiviteter i Storbritannien. Reglen i KSL § 7, stk. 1,
fandtes uden betydning i den pågældende sag, TfS 1996, 51 HRD.
Hvis en ægtefælle flytter til udlandet, uden at dette står i forbindelse
med en egentlig ophævelse af samlivet, vil den pågældende ægtefælle
i skattemæssig henseende sædvanligvis anses for at have bevaret bopælen
her, hvis den tilbageværende ægtefælle opretholder det fælles
hjem. Som eksempel herpå kan nævnes afgørelserne UfR 1975, s. 1079
HRD, TfS 1987, 195LSR,
LSR 1982, 187 (dobbeltdomicil løst til fordel for Spanien) samt TfS
1990, 560 BF. Modsat dog TfS 1986,
299 ØLD, hvor den fraflyttede ægtefælles skattepligt blev anset for
ophørt. Til grund herfor lå dog bl.a., at det var oplyst, at den anden
ægtefælles forbliven i Danmark havde midlertidig karakter. Som eksempler
på afgørelser, hvor den fraflyttede ægtefælles bopæl er
anset for ophørt som følge af samlivsophævelse, se LSR 1984, 175
og TfS 1986, 611 LSR.
Er der tale om papirløse samlivsforhold vil spørgsmålet om den fraflyttedes
fortsatte bopæl bero på en konkret vurdering af samlivsforholdets karakter,
se TfS 1987, 25LSR.
Der vil ofte i disse situationer yderligere være tale om, at den fraflyttede
samlivspartners fulde skattepligt afhænger af en samlet vurdering af de foreliggende
omstændigheder, fx erhvervsmæssige interesser og tilknytning til det andet
land, se TfS 1988, 506
HRD og TfS
1989, 155VLD.
En tilsvarende samlet bedømmelse kan i særlige tilfælde medføre
fortsat bopæl uanset boligmulighedens form, se UfR 1987 , s. 888 HRD og TfS
1991, 308 ØLD (vekslende boligmuligheder) og
TfS 1988, 411 LSR (bolig i tilknytning til kontor på campingplads). Rådighed
over sommerhuse behandles særskilt nedenfor under
D.A.1.1.2.2.
Bopæl kan på den anden side set ikke anses for bevaret, hvis skatteyderen
ikke under en eller anden form - helt eller delvis - har rådighed over en bolig
her i landet, se TfS 1998, 606 HRD og TfS 1998, 556 LSR.
En samlet bedømmelse kan omvendt føre til, at rådighed over en helårsbolig
ikke er tilstrækkeligt til at anse bopælen for opretholdt, se LSR 1977,
1, UfR 1982, s. 708 ØLD (Brasiliensdommen) samt TfS 1985, 335 ØLD.
Hvis en skatteyder, der har boet hos sine forældre, og som midlertidigt, i
en kortere periode, flytter til udlandet uden at etablere fast bopæl dér,
vil bopælen i Danmark normalt blive anset for opretholdt, hvis boligmuligheden
hos forældrene bevares under udlandsopholdet.► I en konkret sag rejste en skatteyder sammen med sin kæreste på ferie i USA. Han havde inden afrejsen fået klarlagt, at han ikke ville kunne opnå arbejdstilladelse derovre. Inden afrejsen flyttede han hjem til sine forældre, hvor han fik stillet en selvstændig kælderlejlighed med værelse, køkken, bad og gildesal til rådighed. Hans indbo m.v. blev opbevaret dér under udlandsopholdet. Han havde beholdt sin bil her, ligesom han fortsat havde bevaret sin bankforbindelse, sine forsikringer, sit a-kassemedlemsskab og lignende i Danmark. Under hensyntagen til at skatteyderen hele tiden havde haft til hensigt at vende tilbage til Danmark efter udlandsopholdets afslutning, til at han til stadighed havde haft en reel boligmulighed her i landet, til at han rent faktisk vendte tilbage til Danmark og endelig til, at han ikke havde etableret en fast bopæl i USA under opholdet dér, anså Landsskatteretten den fulde skattepligt efter KSL § 1, stk. 1, nr.1, for opretholdt under det godt et år lange udlandsophold. Heraf fulgte, at der ikke skulle foretages omregning til helårsindkomst, ligesom han opnåede et fuldt års personfradrag.◄