Indhold

Dette afsnit handler om mulighederne for MAP uden for EU.

Afsnittet indeholder:

  • Dobbeltbeskatningsoverenskomster.
  • Multilateral konvention af 24. november 2016 til gennemførelse af tiltag i DBO'er til bekæmpelse af skatteudhuling og overskudsflytning ("MLI'en").

Dobbeltbeskatningsoverenskomster

Ligesom inden for EU har Danmark også indgået en række dobbeltbeskatningsoverenskomster med lande uden for EU, der blandt andet skal forhindre transfer pricing-dobbeltbeskatning.

Dobbeltbeskatningsoverenskomsterne, både inden for og uden for EU, følger stort set samme systematik. Det skyldes, at de i meget væsentligt omfang er baseret på de samme modeller.

Der er grundlæggende to modeller for DBO'er: OECD's modeloverenskomst og FN-modeloverenskomsten. Den danske modeloverenskomst, i daglig tale "Danish Draft", tager udgangspunkt i OECD's modeloverenskomst, men indeholder på en række punkter afvigelser fra denne.

En væsentlig forskel i dobbeltbeskatningsoverenskomster inden for og uden for EU er dog, at en bestemmelse om voldgift er indsat i enkelte dobbeltbeskatningsoverenskomster indgået med lande uden for EU eller via MLI’en, som er beskrevet nedenfor.

Bestemmelse om voldgift

OECD's modeloverenskomst har siden 2008 indeholdt en bestemmelse om voldgift i de tilfælde, hvor de kompetente myndigheder ikke kan nå til enighed. Se artikel 25, stk. 5.

Der er indsat en bestemmelse om voldgift i nogle af de nyere dobbeltbeskatningsoverenskomster. Se overenskomsterne med Schweiz, Israel og Japan. Se nærmere i disse overenskomster om, hvornår bestemmelserne om voldgift finder anvendelse. De har alle - blandt andet - afventet det tidspunkt, hvor en tilsvarende bestemmelse i en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og et tredjeland får virkning.

Danmark har efter artikel 18 tilvalgt voldgiftsbestemmelserne i den multilaterale konvention del VI. Voldgiftsbestemmelserne vil herefter gælde for Danmarks notificerede dobbeltbeskatningsoverenskomster (omfattede skatteaftaler), når den anden part træffer tilsvarende valg. Der henvises til afsnit C.F.8.3.1 samt den nærmere beskrivelse nedenfor.

Multilateral konvention af 24. november 2016 til gennemførelse af tiltag i DBO'er til bekæmpelse af skatteudhuling og overskudsflytning ("MLI'en")

Den multilaterale konvention (MLI'en) er udarbejdet som led i OECD's og G20-landenes projekt om forhindring af skatteudhuling og overskudsflytning, det såkaldte BEPS-projekt (Base Erosion and Profit Shifting). En del af dette projekt var udviklingen af en multilateral konvention, hvorefter allerede gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster på en enkel måde kunne ændres med henblik på forhindring af skatteudhuling og overskudsflytning, når der er enighed mellem de berørte lande herom.

MLI'en gør det muligt at revidere/opdatere gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster på nærmere angivne områder, uden at det er nødvendigt at forhandle ændringsprotokoller. Konventionen vil udgøre den fornødne hjemmel til sådanne ændringer.

Som nævnt ovenfor, har Danmark blandt andet tilvalgt voldgiftsbestemmelserne i konventionens del VI. Voldgiftsbestemmelserne vil herefter gælde for Danmarks notificerede dobbeltbeskatningsoverenskomster (omfattede skatteaftaler), når den anden part træffer tilsvarende valg.

I forhold til en typisk dobbeltbeskatningsoverenskomst betyder dette, at overenskomstens artikel 25 (Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler) ændres på den måde, at bestemmelserne om voldgift indsættes.

Den gensidige aftaleprocedure (MAP) i en given dobbeltbeskatningsoverenskomst udgør det retlige grundlag for voldgift efter MLI’en. Voldgift kommer således kun på tale, hvis skattetvisten efter MAP ikke er løst af de kompetente myndigheder i løbet af 2 år efter de kompetente myndigheders accept af anmodningen.

Efter konventionens artikel 28 er det muligt at tage forbehold med hensyn til anvendelsesområdet for voldgiftsbestemmelserne, og artikel 36 indeholder særlige regler for, hvornår del VI får virkning.

Danmark har taget forbehold på følgende områder:

  • Konventionens del VI (Voldgift) finder ikke anvendelse på omfattede skatteaftaler indgået mellem Danmark og andre EU-medlemslande, idet voldgiftsbestemmelser i EU-voldgiftsdirektivet allerede finder anvendelse. Der henvises til afsnit C.F.8.4 samt C.D.11.15.2.2.2. Se forbeholdet her:"Part VI (Arbitration) of the Convention shall not apply to cases that fall within the scope of application of the Convention on the Elimination of Double Taxation in Connection with the Adjustments of Profits of Associated Enterprises (90/436/EEC) as amended, of Council Directive (EU) 2017/1852 on tax dispute resolution mechanisms in the European Union, or subsequent regulation." 
  • Konventionens del VI (Voldgift) finder ikke anvendelse i sager, hvor en part har pålagt en fysisk eller juridisk person sanktioner for skattesvig, forsætlig forsømmelse eller grov uagtsomhed.

Virksomheder i Danmark kan derfor få løst deres tvister ved voldgift efter MLI’en fra 1. januar 2020. Inden en sag første gang kan undergives voldgift, skal der dog indgås en aftale mellem de kompetente myndigheder om, hvilke oplysninger, der som minimum er nødvendige for, at de kompetente myndigheder kan iværksætte en realitetsbehandling af sagen, jf. artikel 19, stk. 10 i MLI’en. Når denne aftale notificeres, skal det samtidig oplyses, hvordan sager, der var indledt inden den 1. januar 2020, skal behandles.