Sådan bruger du TastSelv på skat.dk
Når du på skat.dk har logget på TastSelv Borger, kan du foretage indberetninger og beregninger i kolonnen Indberetning/Beregning og se dokumenter samt personlige skatteoplysninger i kolonnen Skattemappen. Hvis du er logget på med digital signatur, kan du i kolonnen Eksterne få adgang til en række serviceydelser, der vedrører SU og studielån.
Beregninger via TastSelv Borger
Du kan:
- beregne skatten (slutskat)
- beregne skat og skattekort (forskudsskat)
- beregne befordringsfradrag
- beregne gevinst og tab ved afståelse af børsnoterede aktier.
Indberetninger via TastSelv Borger
Du kan:
- indtaste nye eller ændrede beløb til årsopgørelsen.
- indtaste nye eller ændrede beløb til forskudsopgørelsen.
- indtaste e-mail-adresse og mobilnummer.
- fravælge at få årsopgørelsen på papir.
- bestille ny TastSelv-kode.
- autorisere din ægtefælle til at beregne skatten og til at overføre data til fx banker.
- autorisere din rådgiver eller andre, fx revisor eller bank, til at se og eventuelt indberette oplysninger for dig.
- oprette en specifik konto til udbetaling af overskydende skat (hvis du ikke vil have den overskydende skat ind på din NemKonto).
Med Skattemappen slipper du i mange tilfælde for at henvende dig til SKAT. Du kan selv finde, tjekke og udskrive dine oplysninger, når det passer dig. Et print af din årsopgørelse herfra er helt identisk med en udskrevet opgørelse fra SKAT og er retsgyldigt helt på samme måde som en opgørelse, du modtager fra SKAT.
Hurtigere proces med TastSelv
Hvis du indberetter dine manglende/ændrede oplysninger via TastSelv Borger kan du med det samme se resultatet. På den måde får du hurtigt en årsopgørelse/ny årsopgørelse, du får hurtigere udbetalt eventuel overskydende skat, og du vil hurtigere få et nyt skattekort.
Når du i TastSelv Borger er blevet præsenteret for resultatet af din årsopgørelse, skal du markere, hvis du efterfølgende ønsker at få opgørelsen sendt med posten. Har du valgt ikke at få årsopgørelsen sendt med posten, skal du være opmærksom på, at du heller ikke modtager indbetalingskort til brug for frivillig indbetaling af restskat og eventuelt restbidrag. I stedet får du en servicemeddelelse via e-mail fra SKAT, når en ny årsopgørelse er beregnet og er synlig i din skattemappe.
Læs mere om hvordan du bruger TastSelv i pjecen TastSelv på www.skat.dk, eller under Hverdagssituationer, emnekategorien TastSelv Borger.
Brug TastSelv til at se dine eventuelle restancer til det offentlige
Hvis du har restancer til det offentlige, kan du nu også bruge TastSelv til at se, hvad du skylder til fx DSB, DR Licens og politiet. Du finder dine eventuelle restancer under feltet Selvbetjening restancer i TastSelv Borger.
Når du retter SKATs oplysninger i TastSelv
Når du bruger TastSelv til at indberette, sammenholder vi straks dine oplysninger med de seneste oplysninger, SKAT har modtaget fra blandt andet din arbejdsgiver, dit pengeinstitut, og oplysninger fra din forskudsopgørelse og tidligere års årsopgørelser.
Hvis dine oplysninger ikke stemmer overens med SKATs oplysninger, vil du få vist en tekst om forholdet og et link til dine personlige skatteoplysninger i Skattemappen. Her kan du se en specifikation af de oplysninger, vi har modtaget fra blandt andet din arbejdsgiver og pengeinstitut.
Har vi modtaget en oplysning fra fx dit pengeinstitut så sent, at det ikke er det korrekte beløb, vi har fortrykt på din årsopgørelse, vil du blive gjort opmærksom på de nye oplysninger, når du indberetter via tast selv. Samtidig er der linket til Skattemappen, så du kan se de yderligere oplysninger. Hvis vores nye oplysninger er rigtige, skal du selv indtaste den nye sum i TastSelv.
Stemmer dine egne oplysninger om løn ikke med de oplysninger, SKAT har fået, skal du - før en eventuel rettelse - kontakte din arbejdsgiver for at få afklaret, om din optjente løn, og den skat du allerede har betalt, er korrekt registreret hos SKAT.
Ved eventuelle rettelser til SKATs oplysninger, vil du få mulighed for at begrunde rettelsen i et kommentarfelt. Det kan fx være tilfældet, hvis du og din ægtefælle vælger en anden fordeling af renteudgifterne end den, der er oplyst til SKAT. Fordelen for dig ved at begrunde en rettelse kan være, at SKAT ikke på et senere tidspunkt beder om nærmere oplysninger om rettelsen.
Vær opmærksom på, at du ikke kan bruge kommentarfeltet til at stille spørgsmål til SKAT. Har du spørgsmål kan du kontakte SKAT på telefon 72 22 18 18 eller sende en e-mail via skat.dk/kontakt.
Har du glemt at indberette nogle oplysninger
Hvis du efter at have indberettet via TastSelv opdager, at du har glemt nogle oplysninger, kan du gå tilbage og indberette igen i TastSelv. Du behøver kun at rette/tilføje det pågældende beløb. Dette kan du gøre flere gange indtil fristen 3. maj (1. juli for udvidet selvangivelse).
Indberetning efter fristen
Hvis du efter 3. maj opdager, at du har glemt at indberette et fradrag eller en indkomst, har du mulighed for at efterindberette i TastSelv. Du kan efterindberette fra den 18. maj 2009 til og med den 28. februar 2010.
Det er lige så let at efterindberette som at indberette. Oplysningerne fra din årsopgørelse og de oplysninger, du selv har oplyst via TastSelv vil fremgå af indberetningsbilledet på din skærm, når du efterindberetter.
Når du efterindberetter, skal du skrive en forklaring til SKAT. Som hovedregel vil du få en online-årsopgørelse med det samme, men der er situationer, hvor SKAT først skal undersøge og eventuelt have dokumentation, før du får en ny årsopgørelse.