Indhold
Dette afsnit handler om Skatteforvaltningens mulighed for at afskære en skattepligtig fra at anvende Skatteforvaltningens digitale selvbetjeningsløsning TastSelv. Afsnittet indeholder:
- Afskæring fra TastSelv
- Afgørelse og klage
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Se SKL § 71 og KSL § 53 A.
Bestemmelserne lovfæster den tidligere administrative fastsatte ordning (karantæneordningen) i SKM2010.638.SKAT.
Afskæring fra TastSelv - ►års- og forskudsopgørelsen◄
Skatteforvaltningen kan træffe afgørelse om at afskære en skattepligtig fra at anvende TastSelv til ændring af oplysninger i års- og forskudsopgørelsen, hvis forvaltningen finder, at der er nærliggende risiko for, at den skattepligtige vil begå væsentlige fejl ved anvendelsen af TastSelv. ►Afskæring fra TastSelv for årsopgørelsen sker efter SKL § 71, stk. 1. Afskæring fra TastSelv for forskudsopgørelsen sker efter KSL § 53 A, stk. 1.◄
Afskæringen sker som udgangspunkt for det aktuelle indkomstår. Hvis Skatteforvaltningen finder, at der er nærliggende risiko for, at den skattepligtige også vil begå væsentlige fejl ved anvendelse af TastSelv for det efterfølgende indkomstår, kan forvaltningen også afskære den skattepligtige fra at anvende TastSelv for dette indkomstår. Se SKL § 71, stk. 2,► og KSL § 53 A, stk. 2.◄
Bestemmelsen i SKL § 71 ►og KSL § 53 A◄ omfatter alle skattepligtige. Det er dermed uden betydning, om de skattepligtige modtager en årsopgørelse eller et oplysningsskema.
Bemærk
SKL § 71 fik virkning fra den 1. januar 2019 og fandt dermed anvendelse for første gang for årsopgørelsen for 2018. ►KSL § 53 A trådte i kraft den 1. januar 2018 og fandt dermed anvendelse for første gang for forskudsopgørelsen for 2018.◄
Med bestemmelserne blev den hidtil gældende administrative praksis, der fremgik af SKM2010.638.SKAT, lovfæstet. SKM2010.638.SKAT blev ophævet ved SKM2018.357.SKTST.
►◄
►Bemærk
Feltlåsning efter SKL § 15 er ikke afskæring fra TastSelv, da de skattepligtige her stadig kan tilgå TastSelv og give oplysninger til de låste felter via en mailordning i TastSelv. De skattepligtige er dermed ikke afskåret fra TastSelv. Se om feltlåsning i A.C.2.1.2.1.7.1.◄
Nærliggende risiko for væsentlig fejl
En afskæring af den skattepligtige fra at anvende TastSelv kan ske, når Skatteforvaltningen konkret skønner, at der er nærliggende risiko for, at den skattepligtige vil begå væsentlige fejl ved anvendelsen af TastSelv.
Der stilles således krav om, at der skal være tale om væsentlige fejl. I væsentlighedskriteriet ligger ifølge de specielle bemærkninger til lovforslagene til både SKL § 71 og KSL § 53 A, at der skal være tale om "ikke ubetydelige fejl, som på grund af deres antal eller størrelse kan udgøre en risiko for, at et skatteprovenu af en vis størrelse går tabt".
Som eksempler på væsentlige fejl, der også indholdsmæssigt fremgår af lovbemærkningerne, kan nævnes:
- En skattepligtig deltager i et skattearrangement, som Skatteforvaltningen ved en afgørelse finder, er uden realitet. Den skattepligtige har forskudsansat sig med fiktive renteudgifter vedrørende skattearrangementet.
- En skattepligtig har gennem nogle år taget store fradrag, som, Skatteforvaltningen mener, er uberettigede.
- En skattepligtig har forsøgt at tage store fradrag i ikke låste felter, uden at der er grundlag herfor, f.eks. en kontanthjælpsmodtager, der tager fradrag for indbetalinger til en privat pensionsordning, kontingent til fagforening, A-kasse og øvrige lønmodtagerudgifter.
- En skattepligtig har forsøgt at tage et stort fradrag i et ikke låst felt for renteudgifter, selv om der ikke er gæld.
- En skattepligtig fratrækker underholdsbidrag til fiktive børn.
Med væsentlige fejl forstås også egentlige misbrug af TastSelv-ordningen.
Med "nærliggende risiko" forstås, at Skatteforvaltningen på grund af kvaliteten af den skattepligtiges seneste afgivelse af oplysninger til Skatteforvaltningen har grund til at antage, at kvaliteten af den skattepligtiges oplysninger til årsopgørelsen eller forskudsopgørelsen ikke vil være forbedret. Hvis oplysningerne fra den skattepligtige til årsopgørelsen ►eller forskudsopgørelsen◄ fx indeholder væsentlige fejl, og der er nærliggende risiko for at fejlene vil gå igen i den kommende forskudsopgørelse og/eller årsopgørelse, vil der kunne være grundlag for afskæring fra TastSelv.
Afskæringen for det aktuelle indkomstår
Efter SKL § 71, stk. 1, 2. pkt.,► og KSL § 53 A, stk. 1, 2 pkt., ◄kan afskæringen ske med virkning for det aktuelle indkomstår.
Afskæringen af den skattepligtiges TastSelv-mulighed efter SKL § 71 omfatter hele det berørte indkomstår, dvs. den tilhørende årsopgørelse og muligheden for at ændre i TastSelv for det pågældende indkomstår både før og efter oplysningspligtsfristens udløb.
Afskæringen af den skattepligtiges TastSelv-mulighed efter KSL § 53 A omfatter forskudsopgørelsen for det berørte indkomstår.
At man afskærer en skattepligtig fra at anvende TastSelv betyder, at oplysningerne i årsopgørelsen► og/eller forskudsopgørelsen◄ ikke kan ændres af den skattepligtige ved TastSelv, men er låst. Ved afskæringen vil visse indtægter og fradrag fra den skattepligtiges forskudsopgørelse automatisk blive overført til årsopgørelsen, medmindre oplysninger om disse indtægter og fradrag tilgår Skatteforvaltningen fra indberetningspligtige tredjeparter m.v. Oplysninger om visse indkomster og fradrag, som indberetningspligtige efter skatteindberetningsloven har indberettet til Skatteforvaltningen, kan således ikke ændres af den skattepligtige, og oplysningerne anvendes i årsopgørelsen og i oplysningsskemaet m.v. for selvstændigt erhvervsdrivende.
Virkningen af afskæringen for den skattepligtige er, at denne ved forsøg på at anvende TastSelv automatisk vil blive henvist til at kontakte Skatteforvaltningen for at få gennemført ændringen. En ændring kan eventuelt gennemføres på baggrund af en telefonisk eller personlig henvendelse til Skatteforvaltningen, eller ved e-mail eller brev til Skatteforvaltningen.
Bestemmelserne berører ikke den skattepligtiges mulighed for at kunne påklage en årsopgørelse eller en forskudsopgørelse efter de almindelige regler i skatteforvaltningsloven.
►◄
Som et eksempel på anvendelse af bestemmelsen kan nævnes, at Skatteforvaltningen i sommeren 2025 konstaterer, at den skattepligtige uberettiget har taget fradrag i årsopgørelsen for indkomståret 2024 (dvs. det aktuelle indkomstår). Skatteforvaltningen kan så samtidig med, at fradragene tilbageføres i overensstemmelse med de almindelige regler i skatteforvaltningsloven for ændring af skatteansættelser, afskære den skattepligtige fra at gennemføre digital genoptagelse i TastSelv vedrørende indkomståret 2024, hvis betingelserne herfor i øvrigt skønnes at være opfyldt.
Nærliggende risiko for efterfølgende år
Det følger af SKL § 71, stk. 2, ►og SKL § 53 A, stk. 2,◄ at finder Skatteforvaltningen, at der er nærliggende risiko for, at den skattepligtige også vil begå væsentlige fejl ved anvendelse af TastSelv for det efterfølgende indkomstår, kan Skatteforvaltningen også afskære den skattepligtige fra at anvende TastSelv for dette indkomstår.
Skatteforvaltningen har i eksemplet nævnt ovenfor efter omstændighederne også adgang til at afskære den skattepligtige fra at ændre i TastSelv for det efterfølgende indkomstår (indkomståret 2025), hvis der er nærliggende risiko for, at den skattepligtige også vil begå væsentlige fejl i TastSelv for det efterfølgende indkomstår.
Det beror imidlertid på en ny selvstændig vurdering og afgørelse, om den skattepligtige skal afskæres fra anvendelsen af TastSelv for yderligere ét indkomstår.
Bemærk
Efter SKL § 71, stk. 3, er skattepligtige, som efter SKL § 71, stk. 1 eller 2, er afskåret fra at anvende TastSelv, ikke fritaget for på anden måde inden oplysningsfristens udløb at give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i SKL § 2.
En skattepligtig, der er afskåret fra at anvende TastSelv ►efter både SKL § 71 og KSL § 53 A◄, er dog undtaget fra (afskåret fra) at skulle afgive disse oplysninger digitalt.
Henvendelse til Skatteforvaltningen vil kunne ske telefonisk, via www.skat.dk eller mail, ved brev eller ved personlig henvendelse. Se § 4 i BEK nr. 1197 af 25. november 2019, bekendtgørelse om digital kommunikation på Skatteministeriets område. Oplysningerne til Skatteforvaltningen vil fx kunne gives ved fremsendelse af en e-mail eller et brev.
►◄
Afgørelse og klage
Skatteforvaltningen træffer en særskilt afgørelse om afskæringen af den skattepligtiges adgang til at anvende TastSelv. Der skal udarbejdes sagsfremstilling og foretages høring efter SFL § 19 i forbindelse med forslag til afgørelse.
Skattepligtige, som afskæres fra at anvende TastSelv får således en afgørelse med angivelse af det eller de indkomstår, afskæringen vedrører. Se SKL § 71, stk. 4, for så vidt angår årsopgørelse og KSL § 53 A, stk. 4, for så vidt angår forskudsopgørelse.
Skatteforvaltningens afgørelse skal indeholde en begrundelse og en klagevejledning. Kravet om en begrundelse og en klagevejledning følger af reglerne i forvaltningsloven. Det skal således være muligt for den skattepligtige at forstå, hvad der har været årsag til afskæringen, herunder hvori den konkrete risiko for fejl eller misbrug består.
Afgørelse om afskæring af TastSelv efter SKL § 71, stk. 1 og 2, ►og KSL § 53 A, stk. 1 og 2,◄ kan herefter påklages til Landsskatteretten, jf. SKL § 71, stk. 4, ►KSL § 53 A, stk. 4, og◄ SFL § 11, stk. 1, nr. 1.
Se også
Se også:
- Afsnit A.A.7.4.7, der indeholder en uddybet vejledning om begrundelsespligten
- Afsnit A.A.7.4.9.1 om klagevejledning i afgørelser, der kan påklages til en anden forvaltningsmyndighed
- Afsnit A.A.10 om klage og domstolsprøvelse
- Ombudsmandens udtalelse FOB 2020-28 om resultatet af Ombudsmandens egen-driftsundersøgelse af afskæring fra TastSelv.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Skatteforvaltningen |
SKM2018.357.SKTST | Der er i KSL § 53 A og SKL § 71 indført bestemmelser om, at Skatteforvaltningen kan træffe afgørelse om at afskære en skattepligtig fra at anvende TastSelv til ændring af oplysninger i forskudsopgørelsen og årsopgørelsen. Bestemmelserne lovfæster administrativ praksis fastlagt i SKM2010.638.SKAT, som ophæves med denne meddelelse. | SKM2010.638.SKAT ophæves. |
Udtalelser fra Folketingets Ombudsmand |
FOB 2020-28 | I sin udtalelse henstillede Ombudsmanden til Skattestyrelsen, at afgørelser om afskæring fra TastSelv skal opfylde kravene i FVL § 24 til en begrundelses indhold, herunder at kravet om, at en begrundelse skal fremtræde som en forklaring på, hvorfor afgørelsen har fået det pågældende indhold. | |