|  | Enhver erhvervsdrivende, som er regnskabs- eller bogføringspligtig efter bogføringsloven 
eller som er pålagt regnskabspligt efter SKL § 3, stk. 1, skal vedlægge 
selvangivelsen et årsregnskab, der opfylder de i ►bekendtgørelse nr. 1068 af 17. december 1999 (mindstekravsbekendtgørelsen)◄ 
stillede skattemæssige krav til regnskabsgrundlaget og årsregnskabetIfølge 
SKL § 6, stk. 1, har erhvervsdrivende, der fører regnskab, pligt til på 
begæring at indsende regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere 
som for det løbende regnskabsår. Samme pligt påhviler selskaber, 
foreninger, korporationer, stiftelser, legater og selvejende institutioner, hvad 
enten de er erhvervsdrivende eller ikke og uanset, om de er skattepligtige eller 
ej. Udover det egentlige regnskabsmateriale med bilag kan også kræves indsendt 
»andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for 
afgørelsen af skattepligt.« Som eksempler på sådanne dokumenter 
nævner bemærkningerne til lovforslaget »korrespondance, kontrakter, 
revisionsbemærkninger og kalkulationer«. Opregningen er således ikke 
udtømmende. Også bilagsmateriale, der ikke er det direkte grundlag for 
posteringerne i bogholderiet, men som kan tjene til at dokumentere eller sandsynliggøre 
disse, kan kræves indsendt.
 Skattemyndighederne anses således for berettiget til at forlange aktionær-/ 
anpartshaveroverenskomster udleveret til gennemsyn, ligesom selskabets revisionsprotokoller 
også anses for at være »andre dokumenter, der kan have betydning 
for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt«. ►Se Erhvervs-og Selskabsstyrelsens Bogføringsvejledning, juni 1999, kapitel 4, afsnit 4.5.7 (www.eogs.dk).
 ◄ 
►For så vidt angår bestyrelsers forhandlingsprotokoller er disse dokumenter som nævnt i SKL § 6, stk. 1, og derfor som udgangspunkt omfattet af udleveringspligten.
 ◄ 
Pligten til at indsende regnskabsmateriale m.v. omfatter også erhvervsdrivende, 
som faktisk fører regnskab uden at være forpligtet dertil, jf. SKL § 
6, stk. 1.
 Udenlandsk regnskabsmateriale mv.Indsendelsespligten efter SKL 
§ 6, stk. 1, omfatter også regnskabsmateriale m.v. vedrørende den 
skattepligtiges virksomhed i udlandet, på Færøerne eller i Grønland.
 »Bilag«Ved »bilag«, herunder originalbilag, forstås 
i praksis de dokumenter, hvorefter de enkelte grundposteringer foretages i selve 
bogholderiet. De til grund for f.eks. en håndværksmesters salgsfakturaer 
foreliggende opgørelser over anvendt arbejdstid i form af ugesedler, timesedler 
eller lignende og opgørelse over anvendt materiale i form af rekvisitioner, 
følgesedler eller lignende skal således indsendes på begæring.
 Opbevares de i SKL § 6, stk. 1 nævnte regnskabsoplysninger 
m.v. på mikrofilm, et elektronisk medium eller på anden lignende måde, 
kan skattemyndighederne forlange oplysningerne udleveret i klarskrift eller på 
diskette m.v. Afgørende for udleveringspligten er ikke på hvilken måde 
regnskabsoplysningerne m.v. opbevares, men om de pågældende oplysninger 
er omfattet af SKL § 6, stk. 1.
 
 Pligten til at indsende regnskabsmateriale m.v. som nævnt i SKL 
§ 6, stk. 1, påhviler endvidere alle juridiske personer, hvad enten de 
er erhvervsdrivende eller ej, jf. SKL § 6, stk. 
2.
 KrydsrevisionMaterialet kan kræves indsendt, hvis det har betydning 
for »skatteligningen«. Med anvendelsen af ordet »skatteligning« 
er tilsigtet at fjerne den tvivl der har været om, hvorvidt de skattelignende 
myndigheder har adgang til at bruge de oplysninger, som fremkommer ved gennemgangen 
af indhentet regnskabsmateriale m.v., ved kontrollen 
med andre skatteyderes skatteansættelse. Udover at give hjemmel for at kræve 
dokumentation af grundlaget for en skatteyders egen skatteansættelse giver 
bestemmelserne i SKL § 6 således også 
mulighed for, at skattemyndighederne kan indsamle oplysninger til brug ved kontrol 
med andre skatteydere.
 De skattelignende myndigheder er ikke pligtige at begrunde et krav om indsendelse 
af dokumentation efter SKL § 6, stk. 1, og kan afvise at afgive erklæringer 
om, at oplysninger der fremkommer ved gennemgang af indkrævet regnskabsmateriale, 
alene vil blive anvendt til kontrol af skatteyderens egen skatteansættelse.
 Bestemmelserne i SKL § 6, stk. 1, indeholder ikke hjemmel til at forlange udarbejdet 
særlige oversigter m.v., som ikke er krævet i anden lovgivning, men alene 
hjemmel til at indkræve foreliggende materiale. Såfremt en erhversdrivende 
ikke efterkommer en anmodning om indsendelse af regnskabsmateriale efter SKL § 
6, stk. 1 og 2, afgør skatteministeren, hvorvidt den pågældende er 
pligtig dertil, og om udleveringspligten skal gennemtvinges ved pålæg 
af daglige bøder, jf. SKL § 9, stk. 1. Denne kompetence er udlagt til 
told- og skatteregionerne, København og Frederiksberg skatteforvaltninger 
med klageadgang til Told- og Skattestyrelsen.
 Også regnskabsmaterialet for det løbende årSkattemyndighederne 
har mulighed for ved en gennemgang af en skatteyders regnskab for det afsluttede 
år at se, om de deri opførte balanceposter: debitorer, kreditorer og varelager, 
passer med bogføringen for det løbende år. Pligten til at indsende 
regnskabsmateriale m.v. gælder derfor også for det løbende regnskabsår, 
jf. SKL § 6, stk. 1.
 »Ingen tidsbegrænsning bagud«Regnskabs- og bogføringspligtige 
erhvervsdrivende er ifølge § 10 i bogføringsloven pligtige til at 
opbevare regnskabsmateriale i 5 år efter udløbet af det pågældende 
regnskabsår. Uanset 
denne begrænsede opbevaringspligt kan skattemyndighederne kræve indsendt 
det regnskabsmateriale, som skatteyderen måtte have i behold, der er ældre 
end 5 år.
 Regnskabsmaterialet hos trediemandBeror regnskabsmaterialet hos tredjemand, 
skal den pågældende, selv om denne har tilbageholdelsesret over materialet, 
udlevere det til skattemyndighederne, som i så fald skal drage omsorg for, 
at materialet efter afbenyttelsen tilbageleveres den pågældende tredjemand, 
jf. SKL § 6, stk. 3. Tredjemands udleveringspligt omfatter alene den skattepligtiges 
regnskabsmateriale og ikke materiale, der tilhører den pågældende 
tredjemand som f.eks. revisors ►interne◄ 
arbejdsnotater m.v.
 Momsafstemning►Efter mindstekravsbekendtgørelsens § 27, skal alle bogføringspligtige udarbejde en momsafstemning. Denne afstemning er omfattet af SKL § 6, stk. 1.◄
 Skønsmæssig ansættelseEfterkommes en begæring efter SKL 
§ 6, stk. 1 eller 2, ikke, vil indkomsten i henhold til SKL § 6, stk. 
6, kunne ansættes skønsmæssigt, såfremt de manglende oplysninger 
bevirker, at der ikke foreligger en behørig selvangivelse.
 Skattemyndighedernes pligt til at underrette den oplysningspligtige I det 
omfang der er indhentet regnskabsmateriale m.v. i medfør af SKL § 6, stk. 
1 eller 2, skal skattemyndighederne underrette den skattepligtige om resultatet 
af undersøgelsen, såfremt det modtagne materiale ikke giver anledning 
til ansættelsesændringer. Underretningen bør vejledende gives senest 
3 måneder efter materialets modtagelse. Er undersøgelsen ikke afsluttet 
eller ansættelsesændringer ikke varslet inden dette tidspunkt, skal der 
orienteres om, at undersøgelsen endnu ikke er afsluttet og om, at den skattepligtige 
vil blive orienteret om resultatet af undersøgelsen, når denne er afsluttet. 
Regnskabsmaterialet m.v. må kun tilbageholdes så længe behandlingen 
af sagen gør det påkravet, og den skattepligtiges begrundede anmodning 
om adgang til regnskabsmaterialet m.v. eller udlevering af fotokopi af nærmere 
angivne bilag eller dokumenter m.v. bør så vidt muligt imødekommes 
af skattemyndighederne.Gennemgang af regnskabsmateriale m.v. på stedetHvis det skønnes nødvendigt, har 
skattemyndighederne i medfør af SKL § 6, stk. 4, 
til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til hos erhvervsdrivende 
efter stk. 1 og juridiske personer efter stk. 2 på stedet at foretage en gennemgang 
af det i stk. 1 nævnte regnskabsmateriale m.v. samt foretage opgørelse 
af kassebeholdningen og lignende. Skattemyndighedernes 
beføjelser omfatter 
også kontrol på stedet hos 
alle juridiske personer, uanset om de er erhvervsdrivende eller ej. Efter den tidligere 
bestemmelse kunne kontrol på stedet alene finde sted hos erhvervsdrivende juridiske 
personer.
 Skattemyndighederne har endvidere hos erhvervsdrivende adgang til at foretage opgørelse 
og vurdering af lagerbeholdninger, besætning, inventar, maskiner og andet driftsmateriel. 
"På stedet" skal forstås som den erhvervsdrivendes forretningslokaler, 
herunder lokaler der benyttes af virksomheden til f.eks. opbevaring af regnskabsmateriale 
m.v. og - for så vidt angår ikke erhvervsdrivende juridiske personer - 
lokaler, der benyttes til formålet.
 
 Ved en gennemgang af regnskabsmateriale m.v. på stedet har skattemyndighederne 
i medfør af SKL § 6, stk. 8, også adgang til regnskabsoplysninger 
m.v., der er registreret elektronisk, dvs at skattemyndighederne har adgang til 
at koble sig direkte på virksomhedens edb-anlæg, og virksomheden kan ikke 
henvise skattemyndighederne til at få udleveret oplysningerne alene i klarskrift.
 Undersøgelse kan aftalesUdgående kontrol skal som hovedregel aftales 
med den pågældende virksomhed/juridiske person. Arbejdsgiverkontrol efter 
KSL § 86, skatte- og momskontrol efter henholdsvis SKL § 6, § 6 A 
og momslovens § 74 og kontrol efter AMB § 14 kan gennemføres af de 
kompetente myndigheder ved samme kontrolbesøg.
 Politiets bistand og retningslinier for gennemførelse af kontrolbesøgPolitiet 
kan i medfør af SKL § 6, stk. 7, yde skattemyndighederne bistand til gennemførelsen 
af udgående kontrol efter stk. 4. Kompetencen til at anmode om politiets bistand 
tilkommer told- og skatteregionen. For Københavns og Frederiksbergs kommuners 
vedkommende skatteforvaltningen.
 
 Uanmeldt kontrolbesøg skal foretages efter følgende retningslinier:
 
 
Beslutningen om, at der skal foretages et uanmeldt kontrolbesøg, træffes 
af chefen for den kommunale skatteforvaltning, told- og skatteregionen eller Told- 
og Skattestyrelsen. Den kommunale skatteforvaltning bør underrette told- og 
skatteregionen om uanmeldte kontrolbesøg.Uanmeldt kontrolbesøg bør være undtagelsen. Der skal foreligge 
ganske særlige omstændigheder for, at der ikke på forhånd træffes 
aftale med virksomheden/den juridiske person om tidspunktet for kontrollen.Der skal foreligge en helt ekstraordinær situation, hvis politibistand 
findes påkrævet på forhånd. Det må herved bl.a. forudsættes, 
at der er en begrundet formodning om, at adgangen til virksomhedens/den juridiske 
persons lokaler vil blive nægtet eller, at der på grund af kontrollens 
særlige karakter, herunder bl.a. tidspunktet for kontrollen, kan opstå 
situationer, som kræver politiets tilstedeværelse.Politiets opgave er alene at overvinde fysiske hindringer for kontrollens gennemførelse, 
medmindre der under kontrollen opstår situationer, som er omfattet af politiets 
almindelige kompetence i medfør af RPL § 108 (politiets generalfuldmagt).Kontrolbesøget skal foretages til mindst muligt gene for virksomheden m.v. 
og inden for normal forretningstid.De embedsmænd, der foretager kontrollen, skal være i besiddelse af 
fornøden legitimation. RansagningUndersøgelse hos skatteydere kan endvidere foretages af politiet 
i henhold til bestemmelserne iRPL 
§§ 794-800 om ransagning.
 Det er en forudsætning herfor, at skatteyderen mistænkes for overtrædelse 
af straffebestemmelserne i straffelovens § 289 eller i SKL. Begæring om 
politiets bistand til undersøgelsen i form af ransagning, fremsættes af 
skattemyndighederne i medfør af SKL § 22.
 Ransagningen adskiller sig på følgende punkter fra den undersøgelse, 
som af skattemyndighederne med assistance fra politiet foretages i medfør af 
SKL § 6, stk. 4:
 
 
Politiet leder ransagningen.Politiet yder under ransagningen en egentlig undersøgelsesmæssig assistance, 
der går ud over bistand til overvindelse af fysiske hindringer for undersøgelsen.Ransagning kan kun foretages på skatteyders private bopæl, såfremt 
dette udtrykkeligt fremgår af ransagningskendelsen. Det samme gælder, 
hvis ransagningen skal omfatte skatteyders advokats/revisors kontorlokaler.Ransagning er ensbetydende med en sigtelse for overtrædelse af straffelovens 
§ 289 eller skattekontrolloven m.v. Ransagning kan kun ske efter retskendelse, medmindre der foreligger særlige 
forhold, som bevirker, at undersøgelsens øjemed ville forspildes, hvis 
kendelse skulle afventes.
 Kompetencen til at anmode om politiets bistand efter SKL § 22 er henlagt til 
told- og skatteregionerne samt Frederiksberg Skattedirektorat og Københavns 
Skatteforvaltning.
 Indhentelse af oplysninger fra tredjemand Er det ikke muligt at indhente 
oplysninger af væsentlig betydning for skatteansættelsen, herunder for 
spørgsmålet om skattepligten og skatteberegningen, fra den skattepligtige 
selv efter reglerne i SKL § 6, kan skattemyndighederne med hjemmel i SKL §§ 
8 C , D eller G fremskaffe oplysninger fra tredjemand. Bestemmelserne finder ikke 
kun anvendelse ved kontrol af tredjemands skattemæssige forhold, men tillige 
ved kontrol af de oplysningspligtiges egne forhold. Oplysningspligten efter SKL 
§§ 8 C, D eller G må som udgangspunkt kun pålægges, såfremt 
oplysningerne ikke kan fremskaffes fra den skattepligtige selv, eller formålet 
med kontrollen ville forspildes, såfremt oplysningerne skulle indhentes fra 
den skattepligtige selv. Der må herved henses til, at de pågældende 
oplysninger er af væsentlig betydning for skattemyndighederne, at den skattepligtige 
har et rimeligt krav på, at tredjemand ikke unødigt inddrages i den skattepligtiges 
mellemværende med skattemyndighederne og, at der ikke pålægges tredjemand 
unødige omkostninger, som ikke kan søges dækket hos den , hvorom 
oplysninger indfordres. Spørgsmålet afgøres dog konkret i hvert enkelt 
tilfælde af den pågældende skattemyndighed.
 Ved afgørelsen af om en oplysning skal rekvireres fra tredjemand, skal det 
indgå, hvilken karakter den ønskede oplysning har. Således må 
oplysninger som nævnt i forvaltningslovens § 28, stk. 1, om enkeltpersoners 
rent private forhold kun rekvireres, hvis et nødvendigt kontrolbehov ikke kan 
opfyldes på anden måde.
 Pålæg af oplysningspligt efter SKL §§ 8 C, D eller G skal fremsættes 
skriftligt over for den oplysningspligtige.Pålæg 
af oplysningepligt efter SKL §§ 8 C, D eller G er en forvaltningsakt efter 
forvaltningslovens regler. Pålægget skal derfor ledsages af en klagevejledning 
og skal begrundes. Begrundelsespligten vil dog ifølge sagens natur normalt 
være opfyldt ved at henvise til den relevante retsregel. Oplysningspligten 
efter SKL §§ 8 C, D og G kan i medfør af SKL § 9, stk. 1, gennemtvinges 
ved pålæg af daglige bøder. Kompetencen til at pålægge 
►fysiske personer og dødsboer◄ daglige bøder 
er efter ►bekendtgørelse nr. 1107 af 13. december 2000, § 2◄, 
sagudlægningsbekendtgørelsen, henlagt til told- og skatteregionerne, Frederiksberg 
og Københavns Skatteforvaltning. ►Der er efter bekendtgørelsens § 18, stk. 1, nr. 1 klageadgang til Told- og Skattestyrelsen.◄
 |