| Forvaltningsloven FVL §§
19-21 indeholder regler om partshøring. Reglerne betyder, at hvis en part i
en sag ikke kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse
af bestemte oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, må myndigheden
ikke træffe afgørelse, før parten er gjort bekendt med oplysningerne
og har haft lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun,
hvis oplysningerne er til ugunst for den pågældende part og er af væsentlig
betydning for sagens afgørelse. Herudover findes der i FVL § 19, stk.
2, en række nærmere opregnede tilfælde, hvor der undtagelsesvis ikke
er pligt til partshøring. Endelig fremgår det af FVL § 20, at i sager,
hvor myndigheden efter anmodning fra en part kan ændre en afgørelse, kan
partshøring undlades, hvis sagens karakter og hensynet til parten selv taler
for det.
Selv om udgangspunktet er, at en sags juridiske elementer ikke er omfattet af partshøringspligten,
kan et ændret retligt bedømmelsesgrundlag bevirke, at der skal ske partshøring
herom. Dette vil også være tilfældet i situationer, hvor en udtalelse,
som afgørelsesmyndigheden har indhentet fra en anden myndighed, indeholder
et ændret retligt bedømmelsesgrundlag.
Forvaltningslovens partsbegreb Forvaltningsloven indeholder ikke en definition
af partsbegrebet, men udtrykket skal forstås i overensstemmelse med det almindelige
forvaltningsretlige partsbegreb, herunder den praksis, der har udviklet sig i tilknytning
hertil. Afgørelsens adressat, dvs. den person afgørelsen rettes til er
herefter utvivlsomt part. Men også andre end adressaten kan være part.
Som part anses personer i øvrigt, der har en væsentlig, direkte, individuel
og retlig interesse (af økonomisk eller personlig art) i sagens afgørelse
og udfald.
Skattestyrelsesloven Ved siden af forvaltningsloven indeholder skattestyrelsesloven
detaljerede regler om ubetinget partshøring i form af agterskrivelse, jf. afsnit
E.3.5.2 og sagsfremstilling, jf. afsnit E.3.5.3
og E.3.6. Skattestyrelseslovens partsbegreb
Skattestyrelseslovens partsbegreb omfatter alene den eller de personer, som afgørelsen
er direkte rettet til. I modsætning til forvaltningsloven omfatter skattestyrelseslovens
partsbegreb ikke andre, som har en væsentlig, direkte, individuel og retlig
interesse (af økonomisk eller personlig art) i sagens afgørelse og udfald.
Skattestyrelseslovens ubetingede krav om høring i form af agterskrivelse og
evt. sagsfremstilling gælder således kun, når der er tale om afgørelsens
adressat. Andre, som har en væsentlig, direkte, individuel og retlig interesse
(af økonomisk eller personlig art) i sagens afgørelse og udfald, skal
alene høres efter forvaltningslovens regler. Det betyder, at hvis andre end
afgørelsens adressat er part, er der pligt til at foretage partshøring
efter reglerne i FVL §§ 19-21, men der er ikke krav om ubetinget høring
i form af agterskrivelse og sagsfremstilling.
Reglerne i forvaltningsloven har en udfyldende selvstændig betydning for de
afgørelser, der træffes efter reglerne i skattestyrelsesloven.
Told-, moms- og afgiftssager I alle told-, moms- og afgiftssager skal et
forslag til afgørelse og en sagsfremstilling sendes til høring hos afgørelsens
adressat efter tilsvarende regler, som gælder efter skattestyrelsesloven. Andre
end afgørelsens adressat, som er part i sagen, skal høres efter reglerne
i FVL §§ 19-21, jf. endvidere afsnit E.3.5.3.
Andre afgørelser
I andre afgørelser som told- og skattemyndighederne træffer, eksempelvis
afgørelser om bindende forhåndsbesked samt afgørelser vedrørende
skatteopkrævning og afgørelser om skattetillæg har forvaltningsloven
direkte betydning.
|