|
Anmeldelse om nyregistrering, ændring af igangværende registreringer og afmeldelse fra registrering skal ske til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efter reglerne i kapitel 2, 9 og 11 i Anmeldelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1525 af 13. december 2007), der træffer afgørelse om registreringen. Anmeldelser, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ikke kan registrere, herunder anmeldelser, som kræver egentlig skatte- og afgiftsfaglig kompetence, videresendes til sagsbehandling hos SKAT, som træffer afgørelse om registreringen. SKAT kan udtage visse anmeldelser, som kræver egentlig skatte- og afgiftsfaglig kompetence, til sagsbehandling. SKAT træffer ligeledes afgørelse i disse sager. Bliver SKAT i forbindelse med kontrol-, lignings- og inddrivelsesarbejdet bekendt med forhold, der medfører nyregistrering af, ændringer i eller afmeldelse af en virksomheds registreringsforhold, træffes afgørelse ligeledes af SKAT. Der henvises til §§ 1-4 i bekendtgørelse nr. 1509 af 13. december 2007 om virksomhedsregistrering i en række skatte- og afgiftslove.
Klager over SKATs afgørelser om registrering behandles af Landsskatteretten, jf. § 11, stk. 1, i Skatteforvaltningsloven, lbk nr. 907 af 28. aug. 2006, og § 5 i bekendtgørelse nr. 1509 af 13. december 2007.
Registrering sker i SKAT's Erhvervssystem. Der udstedes et bevis for registreringen. Jf. Anmeldelsesbekendtgørelsens § 40, stk. 2.
Pligten til at lade sig registrere indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at afgiftsgrundlaget vil overstige registreringsgrænsen på 80.000 kr. årligt.
Vedrørende sikkerhedsstillelse ved registrering henvises til afsnit F.10.
Interessentskaber
Interessentskaber betragtes i relation til lønsumsafgiftsloven som én virksomhed. Det samme gælder også lægehuse, hvor virksomheden drives som et.
Selskab under stiftelse
Såfremt et aktieselskab under stiftelse eller anpartsselskab under stiftelse anmeldes til registrering, skal der gives personlige oplysninger om stifterne, som alle skal underskrive registreringsanmeldelsen, da de hæfter solidarisk for afgiften, indtil selskabet er stiftet, anmeldt og registreret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Anmeldelsesblanket
Anmeldelse og andre dokumenter, der indsendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, kan være i såvel papirbaseret som elektronisk form efter Erhvervs- og Selskabsstyrelsens nærmere retningslinier. Ved anmeldelse i papirbaseret form skal Erhvervs- og Selskabsstyrelsens anmeldelsesblanketter anvendes, jf. Anmeldelsesbekendtgørelsens § 2, stk. 1. På www.webreg.dk findes de blanketter, som virksomhederne skal bruge.
Anmeldelse af ny virksomhed skal sendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Postboks 600, 0900 København C. Oplysningen om ændringer eller ophør sendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Postboks 610, 0900 København C. Ændringer kan foretages elektronisk på www.webreg.dk ved anvendelse af digital signatur. |