| Betaling Der kan indbetales til SKAT via indbetalingskort, via netbank eller almindelig bank. Indentifikationslinjen (OCR-linjen) fra indbetalingskortet eller fra TastSelv-Erhverv skal oplyses. Endvidere kan der betales med dankort eller kontanter ved personligt fremmøde på et skattecenter.
Fra den 1. januar 2008 kan der ikke længere betales med checks til SKAT.
Fra 1. april 2008 vil alle checkbetalinger blive returneret. Hvis det medfører, at der betales for sent, vil der blive opkrævet renter og eventuelle gebyrer efter de gældende regler.
Rettidig indbetaling Betaling er sket rettidig, når
- beløbet, der skal betales, jf. indberetning til eIndkomstregistret, er indbetalt til et posthus, et pengeinstitut eller til SKAT senest sidste rettidige betalingsdag,
- anmodning om overførsel af det beløb, der skal betales, er virksomhedens pengeinstitut i hænde, sådan at overførslen fra virksomhedens konto til SKAT´s konto kan ske senest på sidste rettidige betalingsdag. Det gælder også, hvis virksomheden sender en betalingsanmodning via HomeBanking/Office Banking.
Falder sidste rettidige betalingsdag på en lørdag, søndag eller helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag, jf. OPKL § 2, stk. 3.
For så vidt indbetalinger af indeholdte A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag for virksomheder med fremrykket afregning, jf. afsnit G.2., ikke er kendt eller besluttet på sidste rettidige indberetnings- og betalingsdag, skal der indberettes til eIndkomst og ske betaling til SKAT i den efterfølgende måned, jf. OPKLbek. § 1, stk. 5.
Uanset om indeholdelsespligtige virksomheder m. fl. er omfattet af reglerne om almindelig afregning eller fremrykket afregning, er det hovedreglen, at betingelsen for indeholdelse, indberetning til eIndkomstregistret og afregning af A-skat mv. er, at lønmodtagerens løn er kommet til udbetaling.
Periodeafgrænsning - december - store virksomheder For så vidt angår december, skal der til brug ved afregning af A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag af afstemningsbeløb, berigtigelser mv. vedrørende december måned, snarest i januar måned ske indberetning til eIndkomstregistret og indbetaling til SKAT med angivelse af december som indeholdelsesmåneden.
0-indberetning Virksomheden skal indsende 0-indberetning til eIndkomstregistret for måneder, hvor der ikke er udbetalt løn mv., hvori der skal indeholdes A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag, eller hvor der af andre grunde ikke skal indeholdes A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag (0-angives). Der skal også indsendes indberetning, selv om virksomheden kun har indeholdt AM-bidrag og SP-bidrag, fx fordi lønmodtageren anvender frikort.
Sporadisk indberetningHvis virksomheden i bestemte måneder ikke udbetaler løn mv., kan virksomheden få tilladelse til ikke at indsende indberetning til eIndkomstregistret for disse måneder (sporadisk indberetter), jf. BEK. om et indkomstregister § 5. Anmodning herom skal indsendes til told- og skatteforvaltningen.
Tilladelse til sporadisk indberetning sker på baggrund af en vurdering af, om virksomhedens forhold tilsiger, at der ikke er grund til at kræve fast månedlig indberetning. I vurderingen indgår, at det er sandsynligt ud fra virksomhedens karakter, at den i større dele af året ikke vil have indberetninger som nævnt i ovennævnte bekendtgørelse. Tilladelsen vil desuden forudsætte, at virksomheden ikke er i restance eller er omfattet af krav om sikkerhedsstillelse og lignende.
Hvis der efterfølgende indsendes sporadiske indberetninger i en overvejende del af en årsperiode kan en ny vurdering medføre, at tilladelsen til sporadisk indberetning inddrages, således at virksomheden skal indsende indberetning for alle årets måneder.
Der kan ikke gives tilladelse til sporadisk indberetning for virksomheder, der skal afregne sidste bankdag i måneden.
Indberetning og betaling via internettet Indberetning til eIndkomstregistret er sket rettidig, hvis virksomheden har fået kvittering for indberetningen inden kl. 24 på den sidste rettidige indberetnings- dag. Betaling via internettet anses som rettidig, hvis det beløb, der skal betales, bliver trukket på virksomhedens konto senest sidste rettidige betalingsdag og er sket i henhold til bankens regler omkring tidsfrister for netbankoverførsler. Se endvidere G.7 vedrørende Offentligt Betalingssystem for kommuner og regioner.
Afvikling ved nægtelse af registrering Hvis en virksomhed har fået inddraget sin registrering eller en virksomhed er nægtet registrering som indeholdelsespligtig for A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag i medfør af OPKL § 4, stk. 3, 1. pkt. eller § 11, stk. 3, 2. pkt., men virksomheden er indeholdelsespligtig for A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag, fastsættes jf. OPKL § 17, stk. 3 den kortest mulige periode til virksomhedens afvikling af allerede indgåede ansættelses- og kontraktsforhold, der gør det påkrævet at foretage indeholdelse af A-skat mv. Virksomheden skal i afviklingsperioden midlertidigt registreres, hvorefter virksomheden skal anvende en fastsat afregningsperiode. Virksomheden skal senest den 3. hverdag efter hver afregningsperiodes udløb indberette indeholdt A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag til eIndkomstregistret og indbetale beløbet til SKAT.
Der kan i afviklingsperioden pålægges virksomheden en kortere frist for indbetaling end den 3. hverdag samt pålægges ændret betalingssted. Se OPKLbek. § 7. |