| Beslutning om likvidation træffes af generalforsamlingen og meddelelse herom
skal indsendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Om anmeldelsespligt ved selskabets
ophør, se S.B.2.1.
Såfremt selskabet opløses ved solvent likvidation, sker dette med en af
generalforsamlingen udpeget person som likvidator.
Opløsning af insolvente aktie- og anpartsselskaber sker efter reglerne i konkursloven,
jf. lovbek. nr. 118 af 4. feb. 1997. Om konkurs, se nedenfor S.B.2.1.2.4.
Likvidationens indtræden medfører ikke nogen ændring i selskabets
skattepligt og pligt til på normal måde at opgøre og selvangive sin
skattepligtige indkomst, herunder ved salg af aktiver. Selskabets virksomhed vil
ofte fortsætte efter beslutningen om likvidationen, idet en realisation af
en virksomhed i drift erfaringsmæssigt er mere indbringende end en realisation
af de enkelte aktiver.
Et selskab, der er trådt i likvidation, kan beslutte at træde i virksomhed
på ny.
Herved afbrydes den påbegyndte likvidationsbehandling, men beslutningen får
ingen skattemæssige konsekvenser.
Likvidationstidspunkt, likvidationsstatusVed likvidationens indtræden,
der regnes fra generalforsamlingens beslutning herom, skal der i henhold til aktieselskabslovens
§ 122 og anpartsselskabslovens § 55 udarbejdes ►et indgangsregnskab for likvidationen bestående af en◄
resultatopgørelse for perioden fra udløbet af selskabets seneste regnskabsår
til likvidationens indtræden og en balance. Selskabets aktiver optages i likvidationsboets
status til forventede realisationsværdier. Reguleringer mellem bogførte
værdier og realisationsværdier bogføres på likvidationskontoen.
Disse reguleringer har normalt ingen umiddelbar skattemæssig betydning, men
der må tages hensyn hertil, når den skattepligtige indkomst ved salg af
aktiverne skal opgøres, idet udgangspunktet her er den skattemæssig bogførte
værdi.
Likvidationens afslutningLikvidationens afslutning og selskabets endelige
opløsning finder normalt sted ved ►aktionærernes godkendelse af endeligt likvidationsregnskab på en◄
afsluttende generalforsamling, jf. S.B.2.1.1.
Skatteophørsdatoen vil, såfremt den afsluttende generalforsamling afholdes
i naturlig kontinuitet af datoen for den afsluttende status, være identisk
med denne dato. Se TfS 1985, 665 (ØLD).
Se også TfS 1992, 21 hvor Landsskatteretten
på baggrund af konkrete praktiske forhold anså en generalforsamlingsbeslutning
om ophør den 3. april 1989 for at være afholdt i naturlig kontinuitet
af regnskabsafslutningen den 31. dec. 1988.
KvittanceEfter anmodning i forbindelse med likvidationens afslutning vil
den skatteansættende myndighed kunne udfærdige en kvittancemeddelelse,
hvorved der på det foreliggende grundlag gives meddelelse om, at der ikke bliver
rejst yderligere krav om indkomstskat mod boet. Ligningsmyndigheden har dog også
opfyldt sine forpligtelser i relation til skattekvittance, selvom meddelelsen går
ud på, at der vil blive rejst krav, fx i form af konkrete ansættelser.
Uanset en meddelt skattekvittance vil efterfølgende revision kunne komme
på tale, såfremt det selvangivelsesmateriale, herunder vedlagte regnskaber
m.v., der har dannet grundlag for skattekvittancen, ikke har givet skattemyndigheden
tilstrækkeligt grundlag for at foretage en vurdering af, om den skattepligtige
indkomst er opgjort korrekt. Der kan f.eks. være tale om, at der er meddelt
ukorrekte oplysninger, eller at samtlige relevante oplysninger ikke er forelagt.
Se i denne forbindelse TfS 1997, 538 (VLD), hvor landsretten stadfæstede en
efterfølgende ansættelsesændring med henvisning til, at det regnskab,
der blev indsendt sammen med selvangivelserne, ikke var retvisende.
Spørgsmålet om den bindende virkning af en skattekvittance skal endvidere
afgøres i overensstemmelse med praksis vedrørende det individuelle forventningsprincip,
hvor det bl.a. er en betingelse for at kunne påberåbe sig et myndighedsudsagn,
at der er disponeret i tillid hertil, .
Så længe der ikke er foretaget udlodning af boets midler, kan der således
foretages en efterfølgende revision af ansættelsen.
Vedrørende opløsning af anpartsselskaber efter anpartsselskabslovens §
59 henvises til skm. cirk. nr. 95 af juni 1997,
hvorefter en betalingserklæring afgives med forbehold for senere revision.
Afsluttende periode Når her i landet hjemmehørende selskaber og
foreninger m.v. opløses, fortsætter skattepligten indtil tidspunktet for
opløsningen. Ved overgang til beskatning efter § 1, stk. 1, nr. 6 eller
undtagelse fra beskatning efter § 3 fortsætter skattepligten efter de
hidtil gældende regler indtil tidspunktet for overgangen eller undtagelsen►, jf. SEL § 5, stk.1.
◄Udløber
det sædvanlige indkomstår for et selskab mv. inden den 31. dec. i det
kalenderår, som indkomståret træder i stedet for (bagudforskudt indkomstår),
og finder opløsning som nævnt i stk. 1 sted efter det sædvanlige
indkomstårs udløb, men inden vedkommende kalenderårs udløb,
udgør det sidste indkomstår hele perioden fra indkomstårets begyndelse,
og indtil opløsning finder sted, ►jf. SEL § 5, stk. 2.◄ |